چگونه دايره لغات زبان انگليسي خود را قوي كنيم؟

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

چگونه دايره لغات زبان انگليسي خود را قوي كنيم؟

براي راحت صحبت كردن و البته حرفه اي بودن در زبان انگليسي يكي از مهمترين كارها مهارتيادگيري زبان انگليسي از طريق لغات مختلف انگليسي است. مترادف ها در يادگيري زبان انگليسي به خصوص در آزمون آيلتس و ديگر آزمون هاي بين المللي زبان انگليسي بسيار موثر است. در آزمون آزمايشي آيلتس شما به خوبي ميتوانيد پي به توانايي هاي خود از نظر گستردگي دايره لغات در زبان انگليسي ببريد.

راه هاي زيادي براي يادگيري زبان انگليسي وجود دارد.رفتن به كلاس هاي آموزش زبان انگليسي،ديدن فايل هاي حاوي محتواي آموزشي و غيره كه مي توانند ما را براي رسيدن به هدفمان ياري كنند.اما امروزه روش هاي نويني براي يادگيري زبان انگليسي ابداع شده اند.از اپليكيشن هاي زيبا و خلاقانه تا وب سايت هايي كه به راحتي يك كليك شما را وارد دنيايي از كلمات مي كنند.

انگليسي، زبانِ جهانيِ ارتباطات است و دانستن اين زبان در دوره‌ي جهاني‌شدن و افزايش رقابت كاملا ضروري است. اگر شما فرد حرفه‌اي هستيد كه دانش زباني و لغوي خوبي داريد، احتمالا سريع‌تر از بقيه پيشرفت مي‌كنيد.

دايرهٔ واژگان يا دايرهٔ لغت در حقيقت گنجينه‌هاي شما براي صحبت كردن و درك كردن مفاهيم انگليسي هستند . هرچقدر براي تقويت دايره لغات خود زمان صرف كنيد و اين دايره واژگان بيشتر و وسيع‌تر باشد مي‌توانيد راحت‌تر مفاهيم جمله را درك كنيد. يادگيري لغات جديد معمولاً سخت و فرسايشي و بسيار زود از حافظهٔ انسان پاك مي‌شود. تقويت دايره لغات كاري است كه مي‌تواند گنجينه‌هاي شمارا بيشتر و بيشتر كند.

مطالعه، يكي از عوامل اصلي است كه مي‌تواند در افزايش لغات شما كمك كند. خواندن داستان، شما را با لغات جديد و حتي لغات قديمي مواجه مي‌كند. عموما بر اين باورند كه خوره‌كتاب‌ها كسل‌كننده و تنها هستند، ولي خواندن روشي كارساز براي گستردش دامنه لغات شماست. اين روش مهارت نوشتن و صحبت كردن شما را بيشتر مي‌كند. بهتر است وقتي مي‌خوانيد با دقت به لغات نگاه كنيد و آنهايي كه به نظرتان مهم مي‌آيند يا معني آنها را نمي‌دانيد را رنگي كنيد. كتاب‌هاي مختلفي را در غالب‌ها و موضوعات مختلف بخوانيد، مثلا مجله، روزنامه يا رمان بخوانيد يا در اينترنت مطالب را به انگليسي بخوانيد.

لغات در حقيقت داشته‌هاي شما هستند و هرچقدر اين دارايي‌ها بيشتر باشند غني‌تر خواهيد بود. اگر بتوانيم به نحوي دايرهٔ لغات خود را تقويت كنيم و واژگان جديد و تازه‌تري را به آن اضافه كنيم در صحبت كردن، خواندن، نوشتن و شنيدن به سطح بالاتري خواهيم رسيد.

البته وبسايتهايي براي تقويت دايره لغات زبان وجود دارد كه مهمترين آن در وب‌سايت يا برنامه موبايل vocabulary.comمي‌توانيد تعدادي لغت انتخاب كنيد يا اجازه دهيد برنامه‌ چند لغت تصادفي براي شما انتخاب كند. سپس با كمك بازي‌هاي مختلف لغت‌ها را مي‌آموزيد و تمرين مي‌كنيد. اين برنامه از الگوريتم‌هاي پيچيده‌اي استفاده مي‌كند تا بتواند لغت‌ها و اصطلاح‌هاي موردنياز شما را بيابد و آن‌ها را به شما بياموزد. مي‌توانيد بر روي گوشي‌هاي اندرويدي يا ios از اين بازي ها لذت ببريد.

براي تقويت دايره لغات زبان انگليسي چه راهكارهايي وجود دارد؟

معمولاً يادگرفتن لغات جديد در يادگيري يك‌زبان يا زبان دوم بسيار ضروري است و اگر نتوانيد لغات تازه‌تر به آن اضافه كنيد نمي‌توانيد تعامل خوبي با جهان بيرون داشته باشيد؛ اما اين كار تا حدي هم سخت است و احتمالاً همهٔ شما اين تجربه را داشته‌ايد كه لغاتي كه ياد مي‌گيريد بعد از مدتي از ذهن شما بيرون مي‌روند و نمي‌توانيد در گفتگوهاي روزمره از آن‌ها استفاده كنيد.

راهكارهاي تقويت دايره لغات

در ادامه راهكارهايي براي تقويت دايره لغات به شما پيشنهاد مي‌شود تا به نحوي بتوانيد لغات بيشتري را ياد بگيريد. اين راهكارها بسيار كاربردي‌اند و تنها به يادگيري زبان انگليسي محدود نيستند و براي هر زبان ديگري كه قصد داريد لغات آن را ياد بگيريد مناسب مي‌باشند.

اين راهكارها عبارت‌اند از:

۱ – يادگيري لغت در متن

اين راهكار ردخور ندارد، يعني تنها راهي كه مي‌توان صد درصد از آن اطمينان داشت همين است، اينكه شما بتوانيد داخل متن لغات را شناسايي كنيد و معني آن‌ها را استخراج‌كنيد. به دليل يادگيري لغت در جمله، مغز مي‌تواند بعداً به‌راحتي اين لغات را فراخواني كند تقويت دايره لغات به اين سبك بسيار رايج است و افراد زيادي از اين روش به يادگيري مي‌پردازند.

خواندن متن اصولاً از ضروريات يادگيري انگليسي است و شما زبان مي‌خوانيد تا در خواندن متون انگليسي راحت باشيد و هر چيزي را بخوانيد. يادگيري لغات در متن مي‌تواند بسياري از مشكلات شمارا در به حافظه سپردن لغات ياري كند.

چند توصيه در حين خواندن متون به شما پيشنهاد مي‌شود، سعي كنيد اين توصيه‌ها را به كار ببنديد تا بتوانيد نتيجهٔ مناسبي بگيريد

در حين خواندن متن زير كلماتي كه معني آن‌ها را نمي‌دانيد خط بكشيد ولي همان ابتدا به دنبال پيدا كردن معني نباشيد. سعي كنيد اول معني آن را با توجه به جمله حدس بزنيد و سپس كلمات ناشناخته اگر در جمله معني مناسبي پيدا نمي‌كنند به سراغ ديكشنري برويد.

در انتخاب متن دقت كنيد. اگر متون سخت و پيچيده‌اي انتخاب كنيد قطعاً بهرهٔ مناسبي از آن نخواهيد گرفت. درصورتي‌كه متون خيلي ساده هم انتخاب كنيد عملاً لغت تازه‌اي نمي‌توانيد از آن پيدا كنيد.

موضوع متن را با توجه به نيازي كه داريد انتخاب كنيد. اينترنت اين مشكل شمارا حل كرده است و مي‌توانيد با سرچ كردن هر موضوعي كه قصد داريد ياد بگيريد آن را پيدا كنيد و مطالعه كنيد. اگر دوست داريد تخصصي‌تر كاركنيد هم باز مي‌توانيد در اينترنت منابع خوبي پيدا كنيد.

از روش تكرار هدفمند استفاده كنيد.

تكرار هدفمند به چه معناست؟ نقلي است از ابن‌سينا، از بزرگ‌ترين دانشمندان و طبيبان كه او هرگاه مطلبي را ياد نمي‌گرفت بار ديگر مي‌خواند و اگر بازهم ياد نمي‌گرفت بار ديگر مي‌خواند و همين‌طور تا زماني كه آن مطلب را به‌كلي ياد مي‌گرفت؛ و حتي اگر آن را خوب و كافي هم ياد مي‌گرفت بازهم در مواقع فراغت آن را مطالعه مي‌كرد تا فراموش نكند.

اين تكرار شايد ازنظر بعضي خسته‌كننده و ملال‌آور باشد اما حقيقت آن است كه مغز انسان تابع تكرار و تمرين است و تا زماني كه نتوان به نحوي ماهيچه‌هاي مغز را فعال كرد و آن‌ها را تمرين داد تا تقويت شوند نمي‌توان يادگيري كامل را تجربه كنيد. درهرصورت تكرار هدفمند در تقويت دايره لغات بسيار سودمند است.

منبع : وبلاگ آموزشگاه زبان ايران اروپا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.