چگونه listening زبان انگليسي را در خود قوي كنيم؟

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

چگونه listening زبان انگليسي را در خود قوي كنيم؟

 

مهارت شنيداري زبان انگليسي چيست؟

مهارت شنيداري در زبان انگليسي و آموزش زبان انگليسي تنها شنيدن درست يك گفته نيست. بلكه شنيدن و درك متقابل كلام و ذخيره كردن داده‌ها در حافظه و درعين‌حال ساختن و پرداختن برخي از قسمت‌هاي جوابي كه قرار است بدهيد همه و همه مربوط به فرايند شنيدار است.

حال آنكه مهارت شنيداري در آيلتس و آزمون آزمايشي آيتلس ( آزمون IELTS ) به خصوص در آزمون آيلتس بسيار مهم بوده و حرفه اي بودن در آن تا حدود بسيار زيادي ميتواند در كسب نمره بالا به شما كمك كند. اين مهارت ممكن است با مطالعه منابع آيلتس به دست آيد اما بهتر آن است كه شما در محيط آموزشي و در يك آموزشگاه زبان انگليسي به يادگيري آن بپردازيد.

برخلاف آن چيزي كه عموم فكر مي‌كنند مهارت شنيداري زبان انگليسي آن‌قدر آسان و غريزي نيست و اتفاقاً جزو مهارت‌هايي است كه به دليل كار نكردن و عدم تمرين ناقص و نپخته باقي مي‌ماند. اين مهارت را با روش‌هاي زيادي مي‌توان تقويت كرد.

حال‌آنكه مهارت شنيداري در زبان مادري از كودكي كسب مي‌شود و معمولاً مشكل زيادي دراين‌باره گريبان گير ما نمي‌شود؛ اما مهارت شنيداري در زبان ديگر مانند Listening زبان انگليسي مشكل غالب ما است.

مهارت شنيداري زبان انگليسي در كلاس درس مهمترين قسمت يادگيري است. كلاس درس جايي است كه در هرلحظه سيلي از كلمات به سمت شما روانه مي‌شوند و استاد يا معلم شما و دانش‌آموزان حاضر هركدام با گويش‌ها و بيان متفاوت خود كلمات را ادا مي‌كنند. اينجا دقيقاً نقطه‌اي است كه مهارت Listening زبان انگليسي شما تقويت مي‌شود.

بارها در كلاس درس پيش مي‌آيد كه يكي از بچه‌ها كلمه يا جمله‌اي را اشتباه مي‌گويد و ما به آن خنديده‌ايم. اين نشانهٔ خوبي است. چراكه قوهٔ ادراك ما به مرحلهٔ تشخيص اشتباهات در حوزهٔ شنيداري رسيده است. كلاس درس از اين لحاظ كه هم جنبهٔ فان و سرگرمي قضيه را فراهم مي‌كند و هم تقريباً اجباري براي شنيدن و فهم جملات وجود دارد بسيار تأثيرگذار است.

در تأثيرگذاري كلاس زبان مي‌توان به اين مورداشاره كرد كه به‌طوركلي در برخي كلاس‌ها قسمتي از زمان يادگيري به فهم كلام و ديالوگ‌ها و جملات اختصاص داده مي‌شود.

مغز ما عموماً حين شنيدن حركات لب طرف مقابل را نيز آناليز مي‌كند ازاين‌رو مكالمهٔ حضوري و يا تصويري و حضور در كلاس درس كم‌كم به شما اين امكان را مي‌دهد تا راحت‌تر جملات را درك و آناليز كنيد.

جملات انگليسي را درك كنيد

از اشتباهاتي كه بسياري از زبان آموزان با آن دست‌وپنجه نرم مي‌كنند مي‌توان به معني كردن كلمه به كلمهٔ جملاتي كه مي‌شنوند اشاره كرد. اين كار نه‌تنها انرژي زيادي از شما مي‌گيرد بلكه سرعت شمارا هم در فهم جمله به‌شدت كم مي‌كند. نكتهٔ بعدي اين است كه بامعني كردن كلمه به كلمه لزوماً معني درست جمله را درك نخواهيد كرد.

پيشنهاد ما اين است كه كلمات را صرفاً بشنويد اما مقصد اصلي شما جمله باشد. جملات حاوي معنا و مفهوم هستند و كلمات به‌تنهايي انتزاعي و بدون معني هستند. آناليز كردن يك جملهٔ مثلاً ۱۰ كلمه‌اي بسيار راحت‌تر از آناليز همان ۱۰ كلمه و سپس مرتبط كردن آن‌هاست.

براي اينكه بتوانيد بهتر و دقيق‌تر از اين شيوه استفاده كنيد با جملات ساده شروع كنيد.

I am a student.

اين جمله متشكل از چهار كلمه به معناي من و هستم و يك و دانش‌آموز است؛ اما شما نيازي نيست هر چهار كلمه را معني كنيد و سپس رابطه‌اي منطقي بين آن‌ها برقرار كنيد. كافي است كل جمله را يك ساختار در نظر بگيريد. آنگاه دو كلمهٔ am و a خودبه‌خود از ساخت معنايي آن خارج مي‌شوند و مغز شما صرفاً دو كلمهٔ ديگر را تحليل و بررسي مي‌كند.

فعل جمله را شناسايي كنيد و اجزاي جمله را نسبت به آن بسنجيد.

همان‌طور كه مي‌دانيد در زبان انگليسي فعل جمله در اكثر مواقع بعد از فاعل ظاهر مي‌شود. اين به‌خودي‌خود براي يك فارسي‌زبان نعمت است. چراكه در زبان فارسي فعل عموماً در انتهاي جمله قرار مي‌گيرد و تا زماني كه جمله به‌صورت كامل ادا نشود نمي‌توان منظور گوينده را درك كرد.

شناسايي فعل جمله در Listening زبان انگليسي نقش مؤثر و كليدي را دارد، تمام اجزاي جمله حول فعل مي‌چرخند و مي‌توان به‌جرئت گفت كه فهم و شناسايي فعل برابر با درك نيمي ازجمله است.

در جملاتي كه مي‌شنويد فعلاً را در كانون توجه خود قرار دهيد. شايد اگر بعضي از قيدها يا ساير اجزاي جمله را متوجه نشويد هم در درك كلي مفهوم جمله خللي ايجاد نمي‌شود. شناسايي و تحليل فعل بعد از مدتي به‌صورت ناخودآگاه و غريزي در مغز شما انجام مي‌گيرد.

پادكست صوتي گوش كنيد و تد تاك نگاه كنيد.

پادكست امروزه به يكي از ابزارهاي رسانه تبديل‌شده است. تقريباً در هر موضوعي پادكست صوتي وجود دارد، سخنراني‌هاي TED هم كه به‌صورت رايگان در اينترنت وجود دارند و هرلحظه از شبانه‌روز مي‌توانيد تماشا كنيد.

پادكست صوتي عموماً شمرده و با گويشي درست و با يك ريتم مناسب بيان مي‌شوند و اين امكان را به مخاطب مي‌دهند تا تمام مسائل و مفاهيم بيان‌شده را درك كنند، در برخي از پادكست‌ها از موسيقي متن استفاده مي‌شود كه اين خود در برانگيزش حس شنوايي مفيد و مؤثر است.

 

پيشنهاد ما براي تقويت Listening زبان انگليسي از طريق پادكست اين است كه حين پياده‌روي، در تاكسي يا مترو و اتوبوس و درجاهايي كه به‌جاي شنيدن نويز اطراف مي‌توانيد يك فايل صوتي گوش كنيد و همراه با لذت بردن زبان خود را نيز تقويت كنيد.

سخنراني‌هاي تد طرفداران زيادي در سرتاسر جهان دارند اگر به تماشاي ويديوهاي علمي علاقه‌مند هستيد پيشنهاد مي‌كنيم آن را از دست ندهيد در وب‌سايت آن TedTalk.com امكان مشاهدهٔ تمام ويديوها وجود دارد و مي‌توانيد حين تماشا زيرنويس انگليسي آن را نيز فعال كنيد تا اگر در شنيدن برخي كلمات مشكل‌داريد از نوشتار آن متوجه شويد.

داستان صوتي گوش كنيد.

داستان شب قبل از خواب احتمالاً ما را ياد داستان‌هايي بياندازد كه در كودكي پدر و مادرمان قبل از خواب برايمان مي‌خواندند و چه‌بسا بيشترين كلمات و ماندگارترين كلماتي كه ياد گرفته‌ايم هم از خلال اين داستان‌ها باشد.

داستان انگليسي قبل از خواب هم خواب راحتي را براي شما فراهم مي‌كند و هم باعث مي‌شود تا كلمات را به‌درستي ياد بگيريد. داستان معمولاً روندي منطقي و روبه‌جلو دارد و فهم برخي از اتفاقات از روي حدس و گمان نيز امكان‌پذير است. ازاين‌رو Listening زبان انگليسي از خلال شنيدن داستان بسيار مستعد تقويت و قدرتمند شدن است.

در تمام مراحل نيز از اساتيد خود اين زمينه كمك بگيريد.

منبع : وبلاگ آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.