دلايل عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

دلايل عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي

دلايل عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي

اگر در آموزشگاه زبان انگليسي آموزش زبان ميبينيد، بايد بگوييم كه بهترين كار را ميكنيد چون اساتيد و موسسه زبان انگليسي به شما براي يادگيري زبان انگليسي بسيار كمك ميكنند تا هر چه سريعتر به هدف خود برسيد.

هدف برخي از افراد در يادگيري زبان، موفقيت در آزمون آيلتس است. اما هدف بايد يادگيري درست و كامل زبان باشد. انتخاب بهترين موسسه زبان به شما كمك ميكند كه زودتر به نتيجه دلخواه خود برسيد. مكالمه زبان انگليسي و گرامر زبان انگليسي تنها 2 بخش از 10 بخش يادگيري زبان است. اما دلايل عدم موفقيت در به پايان رساندن يادگيري زبان انگليسي چيست؟

در اطرافمان افراد زيادي را مي‌بينيم كه زبان انگليسي را نيمه‌كاره رها كرده‌اند. اگر با آن‌ها مصاحبه كنيد، هركدام دليل خاصي را براي اين ناكامي ارائه مي‌كنند؛ اما آيا همهٔ آن‌ها، اين دلايل را به‌صورت واقع‌بينانه پيداكرده‌اند؟ آيا به دنبال راه‌حل رفته‌اند يا زبان انگليسي را رها كرده‌اند؟

در اين مطلب ميخواهيم، مهم‌ترين موانع يادگيري زبان انگليسي را بشماريم و هركدام را به تفكيك بررسي كنيم.

از نظر مشاوران آموزشي ازجمله مهم‌ترين عوامل ناكامي و عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي، موارد زير را نام مي برند؛

انگيزه، اراده و علاقهٔ ضعيف به يادگيري زبان انگليسي

انتخاب نادرست منابع و روش مطالعه

برنامه‌ريزي نادرست

مشكل سيستم آموزشي مدارس

تأكيد بر يك مهارت

عدم توجه به‌سلامتي جسمي

در ادامه به بررسي هركدام از اين عوامل مي‌پردازيم.

انگيزه، اراده،‌ علاقه

انگيزه و اراده، مكمل يكديگر و سوخت هر فعاليتي هستند. اگر هدفي براي خود تعيين كرده‌ايد، بايد انگيزهٔ خود را از تعيين آن هدف مشخص كنيد و ارادهٔ خود را در جهت آن هدف سوق دهيد. هدف خود را درست تعيين كنيد؛ تعيين زمان و معيار دقيق سنجش هدف، از فاكتورهاي مهم تعيين هدف است. سپس براي آن برنامه‌ريزي كنيد. عمل به برنامه‌ها، فقط با اراده‌اي قوي، امكان‌پذير است.

هدف و انگيزهٔ خود را از يادگيري زبان، با توجه به زمان و سطح مطلوب خود تعيين كنيد. به‌عنوان‌مثال در طول 3 ماه مطالعهٔ منابع خودآموز در منزل، براي ارتقا از سطح مبتدي به سطح متوسط، هدفي منطقي به نظر مي‌رسد. انگيزهٔ شما با توجه به هدف متفاوت است. آيا هدف ادامه تحصيل داريد يا مهاجرت و …؟ در طول بازهٔ زماني كه تعيين كرده‌ايد، منابع مناسب را انتخاب كنيد. سپس با توجه به زماني كه در طول روز به مطالعه تخصيص مي‌دهيد و منابع مطالعه، برنامهٔ منطقي و معقولي براي مطالعهٔ خود طراحي كنيد.

 

براي آنكه به برنامه‌ريزي خود عمل كنيد، بايد ارادهٔ خود را به كار بگيريد. اين را بدانيد اول راه ممكن است كمي سخت به نظر برسد؛ اما بعد از مدت كوتاهي، انجام برنامه‌ها، جزء روال روزمرهٔ شما مي‌شوند و خواهيد ديد زياد هم سخت نيست. ازنظر علم مشاوره و روانشناسي، ايجاد يك عادت جديد، 21 روز طول مي‌كشد. به‌عبارت‌ديگر اگر به مدت سه هفته، ارادهٔ خود را تقويت كرده و كاري را به‌صورت مرتب و روزانه، انجام دهيد، بعدازاين مدت، خواهيد ديد آن كار به روزمرگي‌هاي شما تبديل مي‌شود؛ بنابراين صبر در مسير يادگيري زبان انگليسي، از عوامل مهم و غيرقابل‌انكار است. بايد بدانيم كه مهارت مكالمه، در روزها و هفته‌هاي اول، حاصل نمي‌شود.

علايقتان را دنبال كنيد

دنبال كردن علائق، هميشه جذاب و دوست‌داشتني است. علاقهٔ شما به يادگيري زبان انگليسي، مي‌تواند نيرومحركهٔ خوبي برايتان باشد. علاقه، مي‌تواند شمارا به سمت هدفتان سوق دهد؛ ارادهٔ شمارا چند برابر مي‌كند و مسير رسيدن به هدف، برايتان شيرين و جذاب مي‌شود.

خوب است بدانيم علاقه، به دنبالهٔ شناخت ايجاد مي‌شود. به‌عبارت‌ديگر، فردي كه به يادگيري زبان انگليسي علاقه‌اي ندارد، حتماً تاكنون با اشتياق يادگيري به سراغ زبان انگليسي نرفته است. درواقع شناخت فرد از زبان انگليسي با شناخت روش‌هاي درست مطالعه و يادگيري هرچه بيشتر ايجاد مي‌شود. فرد مي‌تواند با شناختي كه از روش مطالعه و يادگيري زبان انگليسي به دست آورده است، ادامهٔ مسير را باعلاقهٔ بيشتري دنبال كند.

انتخاب نادرست منابع و روش مطالعه

ورود به هر مسير ناشناخته، ممكن است با اشتباهاتي مصادف باشد. استفاده از علم و تجربهٔ فردي خبره در آن زمينه، مي‌تواند در صد خطا و اشتباه را كاهش دهد. توصيه مي‌شود فردي كه قصد يادگيري زبان انگليسي (به‌خصوص به‌صورت خودآموز) را دارد، از مشاورهٔ افراد تحصيل‌كرده و خبره در رشتهٔ زبان انگليسي استفاده كنند. تحقيق در اينترنت نيز مي‌تواند درزمينهٔ روش‌هاي درست مطالعه و منابع مناسب، بسيار راهنما باشد. تحقيق و بررسي قبل از هر اقدامي، سبب مي‌شود فرد بتواند با اطلاعات و واقع‌بيني بيشتري به برنامه‌ريزي منطقي بپردازد.

روش مطالعهٔ درست از عوامل مهم در حفظ سطح انرژي و انگيزهٔ زبان‌آموز است. باوجود تنوع روش‌هاي مطالعه و منابع موجود، صرفاً مطالعهٔ منابع مكتوب، موجب يكنواختي مي‌شود. استفاده از ابزارهاي كمك‌آموزشي، فايل‌هاي صوتي و فيلم‌هاي دوزبانه به افزايش كارايي يادگيري مي‌افزايد. بديهي است كه افزايش مهارت شنيداري، فقط با استفاده از منابع صوتي و تصويري امكان‌پذير است.

برنامه‌ريزي نادرست

برنامه‌ريزي فشرده، منابع نادرست و روش نادرست مطالعه، مي‌توانند از موانع مهم در مسير يادگيري زبان انگليسي باشند. چنانچه برنامه‌ريزي به‌صورت فشرده تدوين شود، در همان ابتداي مسير، موجب دلسردي و افت سطح انرژي فرد مي‌شود. يك برنامهٔ درست و علمي كه تراكم درس و ساعات مطالعه را به‌صورت تدريجي افزايش دهد، به‌مراتب مي‌تواند موجبات موفقيت بيشتري را فراهم كند.

از دست دادن عزت‌نفس

از مشكلات عمدهٔ دانش‌آموزان در يادگيري هر درسي كه با مشكل مواجه شده‌اند، عدم عزت‌نفس است. درواقع فرد با اولين موانعي كه در مسير يادگيري مواجه شده است، عزت‌نفس خود را ازدست‌داده است و در ادامهٔ راه، انرژي كافي براي يادگيري صرف نمي‌كند. به عبارتي او بر اين باور است كه: «من در اين درس استعدادي ندارم، بنابراين هرچه تلاش كنم، به نتيجهٔ مطلوب نمي‌رسم». درنتيجه فرد از تلاش بيشتر، دست مي‌كشد. در وضعيتي كه رخ‌داده، اتفاق خوب اين است كه فرد با موفقيتي هرچند كوچك مواجه شود. اين موفقيت مي‌تواند يادگيري مطلبي جديد يا كسب نمرهٔ بالا باشد. در اين صورت خودباوري خود را بازيافته و مي‌تواند باانرژي بيشتري به ادامهٔ يادگيري بپردازد.

مشكل سيستم آموزشي مدارس

سيستم آموزشي كشورهاي مختلف در سراسر جهان، با كاستي‌هايي مواجه است اما شدت اين كاستي‌ها و نوع آن در هر كشور متفاوت است. سيستم آموزشي كشور ايران، درزمينهٔ تدريس درس زبان انگليسي به‌عنوان زبان بين‌المللي، دچار مشكل است. به‌عبارت‌ديگر، دانش‌آموزان در مقطع دورهٔ اول دبيرستان، با زبان انگليسي آشنا مي‌شوند اما نه به‌درستي.

طراحي كتاب زبان انگليسي، روش تدريس معلم، استفاده از ابزارهاي كمك‌آموزشي، ارزشيابي و تأكيد بر مهارت‌هاي چهارگانهٔ زبان انگليسي در مدارس ايران، از كيفيت مطلوبي نسبت به سطح استاندارد سيستم آموزشي كشورهاي جهان، برخوردار نيست. ازاين‌رو در گام‌هاي اول يادگيري زبان انگليسي در مدارس، باعث ايجاد دلسردي نسبت به اين درس در دانش‌آموزان مي‌شود. تصوير ذهني منفي دانش‌آموزان از درس زبان انگليسي در مدارس، روند پيشرفت آن‌ها را در اين درس، در سال‌هاي آينده، تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

يك راه حل ؛

يكي از راه‌هايي كه احساس منفي دانش‌آموزان را نسبت به زبان انگليسي از بين مي‌برد، شركت در كلاس‌هاي آموزشگاهي و ترميك زبان انگليسي است. دانش آموزان، با قرار گرفتن در معرض شيوه‌هاي تدريس استاندارد كلاس‌هاي آموزشگاهي، به زبان انگليسي علاقه‌مند مي‌شوند و اين‌يكي از بزرگ‌ترين كاستي‌هاي سيستم آموزشي كشور ماست.

درواقع علاقهٔ دانش‌آموزان بايد در مدارس بيدار شده و استعداد آن‌ها نيز شكوفا شود. اينكه لازم باشد براي آشنايي درست فرد با زبان انگليسي، به سيستم آموزشي غيردولتي متوسل شويم، بدون شك نشان از وجود نقص در سيستم آموزشي دولتي است.

تأكيد بر يك مهارت

زبان انگليسي شامل چهار مهارت نوشتن، شنيدن، صحبت كردن و خواندن است. واضح است كه هركدام از اين مهارت‌ها به‌تنهايي نمي‌توانند مهارت كلي زبان‌آموز را به سطح مطلوبي برسانند. افرادي كه هر يك از مهارت‌ها را موردتوجه ويژه قرار داده و از ديگري غافل شوند، درنهايت قادر به مكالمه و برقراري ارتباط دوطرفه به زبان انگليسي نخواهند بود.

 

شرايطي مشابه در تأكيد بر گرامر و لغات وجود دارد. به خاطر سپاري تعداد كثيري از كلمات، بي‌آنكه توانايي جمله‌سازي و به‌كارگيري كلمات وجود داشته باشد، عملاً بي‌فايده است. فردي كه معني لغت را بدون توجه به نقش آن در جمله حفظ كند، نخواهد توانست كلمات را در جايگاه درست آن‌ها در جمله قرار داده و جمله‌اي صحيح ازنظر گرامري بسازد؛ بنابراين يادگيري مهارت‌هاي چهارگانه و توجه به لغت و گرامر، به‌صورت توأم مي‌تواند موجب افزايش مهارت در زبان انگليسي شود.

 

عدم توجه به‌سلامتي جسمي: اكثر افرادي كه با مشكلي درروند يادگيري مواجه مي‌شوند، به دنبال عوامل بيروني براي توجيه و رفع آن هستند؛ اما لازم است بدانيم برخي نارسايي‌ها درروند يادگيري، مربوط به مشكلات ذهني و جسمي است. برخي بيماري‌ها، ضربه به سر و عوارض بعضي از داروها، در حافظهٔ انسان، اختلال ايجاد مي‌كند. چنانچه فردي با مشكل اساسي در يادگيري دروس مختلف مواجه است، لازم است اين موضوع را با پزشك خود در ميان گذاشته و اقدامات درماني را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال فردي كه ازلحاظ مغزي دچار عارضه‌اي شده است، بدون شك بايد با كمك علم پزشكي اين عامل را برطرف كند.

درنتيجه هر فرد بايد در يادگيري هر مطلبي، به اين خودشناسي و واقع‌بيني رسيده و بتواند مانع واقعي يادگيري‌اش را بشناسد. افرادي كه هميشه به دنبال علتي بيروني براي مشكلات خود هستند، با هر گام از هدف دور مي‌شوند. شناخت و رفع مسائل و موانع، از مهم‌ترين عوامل رسيدن به‌تمامي اهداف زندگي است.

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.