موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت اول)

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت اول)

موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت اول)

براي يادگيري زبان انگليسي بيشتر مواقع نياز به رفتن به يك موسسه زبان و يا يك آموزشگاه زبان انگليسي عالي است. هر آموزشگاه زبان اي مزايا و معايبي دارد و اما چيزي كه هائز اهميت است، اساتيد و مديريت آن موسسه زبان انگليسي است.

براي يادگيري هرچيزي ابتدا بايد هدف خود را از يادگيري مشخص كنيد و سپس بهترين آموزشگاه زبان انگليسي را انتخاب كنيد. به عنوان مثال ممكن است فردي كه به قصد مهاجرت شروع بع يادگيري زبان كند، deadline   داشته باشد و مشخصا با فردي كه صرفا براي سرگرمي شروع به يادگيري زبان كرده است متقاوت است.

براي آنكه يك زبان‌آموز موفق باشيد، لازم نيست سرسختانه تلاش كنيد. با 10 نكته‌ي ساده و مهم مي‌توانيدبه يك زبان‌آموز موفق تبديل شويد. اول اينكه بايد به زبان انگليسي علاقه داشته‌باشيد يا در خود علاقه ايجاد كنيد. هدف خود را از تحصيل زبان مشخص كنيد و سعي كنيد هرروز حتي به مقدار كم، زبان انگليسي را مطالعه كنيد. روش مطالعه و يادگيري خود را بشناسيد. علاوه بر آموزش‌هاي كتابها و كلاس زبان، خودتان نيز دنبال يادگيري هرچه بيشتر زبان انگليسي باشيد. از مبتدي بودن خجالت نكشيد و سعي كنيد گاهي به صورت گروهي و با همكلاسي هايتان درس بخوانيد. در اتاقتان يك ديوار انگليسي ايجاد كنيد و حتما براي خودتان استراحت و تفريح در نظر بگيريد.

نكاتي ساده براي موفقيت در يادگيري زبان

فكر نكنيد براي آنكه به يك زبان‌آموز موفق تبديل شويد، لازم است از هوش بالايي برخوردار باشيد يا سرسختانه و بي‌وقفه تلاش كنيد. لازم نيست به خود سخت بگيريد تا جايي كه ساير فعاليت‌هاي روزمره‌تان به فراموشي سپرده شود. با كارهاي كوچك اما منظم، مي‌توانيد به يك زبان‌آموز موفق تبديل شويد. در اين مطلب، 10 نكته ساده اما مهم، مورد نياز يك زبان‌آموز موفق ذكر شده‌است.

1- علاقه ؛ شرط اول موفقيت

علاقه به هر كاري، سبب موفقيت در آن زمينه مي‌شود.شما هم اگر مي‌خواهيد يك زبان‌آموز موفق باشيد، بايد به زبان انگليسي علاقه داشته‌باشيد؛ در اينصورت مي‌توانيد مدارج بالايي در اين زمينه نائل شويد. چنانچه علاقه‌اي به اين درس در خود نمي‌بينيد، قبل از شروع يادگيري، سعي كنيد اين علاقه را ايجاد كنيد. از تاثير زبان انگليسي در موفقيت‌هاي تحصيلي، شغلي و اجتماعي، بيشتر بدانيد. در فضاي اينترنت جستجو كنيد يا حتي با افرادي كه در زمينه‌هاي مختلف مخصوصاً در سطح بين‌المللي، به موفقيت‌هاي چشمگيري رسيده‌اند، مصاحبه كنيد. بدون شك اهميت زبان انگليسي و نقش آن در زندگي امروزي، برايتان آشكار خواهد شد.

دليل ديگر عدم علاقه‌ي دانش‌آموزان به زبان انگليسي، سيستم آموزش رسمي و دولتي است. كاستي‌هاي سيستم آموزشي مورد استفاده در كشور ما، از همان سنين راهنمايي (دوره اول دبيرستان) موجب دلسردي دانش‌آموزان نسبت به بسياري از دروس، علي‌الخصوص زبان انگليسي مي‌شود. فقدان تنوع در روش‌هاي آموزشي، عدم توجه به روش‌هاي جديد آموزش و نقش تكنولوژي در يادگيري مؤثّر، موجب يكنواختي كلاس انگليسي در مدارس مي‌شود. عوامل بيشتري در اين حيطه مؤثّر هستند كه از حوصله و موضوع اصلي اين مطلب خارج است. در مقالات آينده، به اين موضوع بيشتر خواهيم پرداخت.

 

آنچه در اين بين مهم است، فكر و عقيده‌ي شما نسبت به زبان انگليسي است. با وجود كاستي‌هاي بسياري كه در سيستم آموزشي ديده مي‌شود، باز هم دليل محكمي وجود ندارد كه شما يك زبان‌آموز موفق نشويد. چنانچه هدف شما در زبان انگليسي، ارتقاي مهارت‌هايتان به سطح پيشرفته باشد، بايد دليل و علاقه‌ي آن را براي خود ايجاد كنيد.

 

2- هدفدار بودن ؛ زبان‌آموز موفق ، هدف دارد  

قبل از شروع يادگيري زبان انگليسي، هدف خود را مشخص كنيد. چرا قصد يادگيري زبان انگليسي را داريد؟ آيا قصد مهاجرت داريد يا ميخواهيد در آزمون زبان انگليسي شركت كنيد؟ قصد داريد يكي از مدارك بين المللي زبان را بگيريد يا ميخواهيد در آزمون دكتري شركت كنيد؟

همه‌ي ما مي‌دانيم كه تعيين هدف، يعني بيان هدف به صورتي كه قابل اندازه‌گيري باشد و در زمان مشخص حاصل شود. در مباحث روانشناسي به تكرار شنيده‌ايم كه زمان مشخصي را تعيين كنيد و متعهد شويد كه تا آن تاريخ، به هدف خود برسيد. تعيين هدف اولين گام در مسير موفقيت است.

اگر در كلاس‌هاي آموزشگاهي زبان انگليسي شركت مي‌كنيد، حداقل نمره و قبولي در ترم جاري را به عنوان هدف براي خود تعيين كنيد. دقت كنيد انتخاب بالاترين نمره‌، به عنوان يك هدف، عالي هست اما سعي كنيد منطقي باشيد و نمره‌ي معقولي كه در سطح تلاش و استعدادتان است تعيين كنيد. انتخاب يك هدف نامعقول ممكن است موجب كاهش سطح انرژي و اميدواري شما شود. (در اينترنت جستجو كنيد و نحوه‌ي درست هدف‌نويسي را ياد بگيريد).

اهداف خود را يادداشت كنيد و طبق توصيه‌ي برايان تريسي، هرروز براي رسيدن به هدفتان، يك گام برداريد. به عبارت ديگر سعي كنيد روزي نباشد كه كاري براي هدفتان انجام نداده‌باشيد.

3- هر روز زبان بخوانيد

استمرار، يكي ديگر از شروطي است كه يك زبان آموز موفق بايد داشته باشد؛ تمرين‌هاي پياپي، تكرار و مرور، از عوامل موفقيت در يادگيري هر مطلبي هستند. براي آنكه يك زبان‌آموز موفق باشيد، مطالعه‌ي زبان انگليسي را در برنامه‌ي روزانه‌ي خود بگنجانيد. مطالعه‌ي زبان انگليسي، بايد به روال روزمره‌ي شما تبديل شود تا بتوانيد يك زبان‌آموز موفق باشيد. يكي از دلايل اين امر، فرّار بودن زبان انگليسي است. مبحثي كه امروز مطالعه كرده‌ايد، ممكن است چند روز ديگر از يادتان برود مگر اينكه با فواصل منظم، مرور و تمرين كرده باشيد. از روش‌هاي‌مختلفي استفاده كنيد تا بتوانيد حتي در روزهاي پرمشغله، به اين نكته عمل كنيد. در قسمت 9، در اين مورد بيشتر مي‌خوانيد.

4- روش يادگيري خود را پيدا كنيد

در مطالعات روانشناسي و مشاوره‌ي تحصيلي، روش‌هاي يادگيري بسياري براي افراد ذكر شده‌‌است. برخي افراد با يادداشت‌هاي مكرر، مطالب را به خاطر مي‌سپارند. اينگونه افراد، معمولا يك برگ چرك‌نويس زير دست خود دارند و هر چيزي كه مي‌خوانند به صورت نكته يا جمله‌اي به زبان خود، يادداشت مي‌كنند. برخي ديگر، با صداي بلند مطالعه مي‌كنند. اين گونه افراد با شنيدن صداي خود، به نوعي مرور مي‌كنند و حتي گاهي به خودشان درس مي‌دهند. افرادي هستند كه در محيط كاملاً ساكت همچون كتابخانه درس مي‌خوانند و برخي ديگر، در محيط شلوغ نيز، قادر به تمركز و يادگيري هستند. براي جلوگيري از اطناب كلام، از ذكر همه‌ي اين روش‌ها، خودداري مي‌كنيم.

مهم اين است كه بتوانيد روش خود را پيدا كنيد. اين موضوع به شناختي كه از خود و شخصيتتان داريد، مربوط است. در واقع بايد بتوانيد موقعيت و نحوه‌ي مطالعه‌اي كه بيشترين كارايي را برايتان دارد، بشناسيد

 

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.