5 روش برتر يادگيري مؤثر لغات انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

5 روش برتر يادگيري مؤثر لغات انگليسي

5 روش برتر يادگيري مؤثر لغات انگليسي

اين روزها اغلب افراد براي يادگيري زبان انگليسي به آموزشگاه زبان به خصوص آموزشگاه زبان انگليسي در تهران مراجعه ميكنند. موسسه زبان به تنهايي نميتواند شما را در يادگيري كمك كند و يادگيري زبان به اراده و تمرين شما بستگي دارد. اما يك موسسه زبان خوب ميتواند تا 70 درصد انگيزه را در شما ايجاد كند.

آيلتس و شركت در آزمون آيلتس يكي از چند هدف افراد براي يادگيري زبان انگليسي است.  اين روزها اغلب افراد براي مكالمات تجاري نيز به يادگيري زبان ميپردازند  آموزش زبان صرفا براي اهدافي مانند مهاجرت، يادگيري اجباري و ... نيست.

يكي از بهترين موسسه ها و آموزشگاه زبان در صادقيه به اين موضوع پرداخته و در سايت خود مقاله اي تحت اين عنوان منتشر كرده است. كه آن را باهم ميخوانيم اما قبل از آن نبايد از آزمون pte كه بسياري از افراد به دنبال گرفتن مدرك آن هستند غافل شويم.

قبل از هرچيزي بهتر است كه هدف خود را از آموزش زبان انگليسي مشخص كنيد و سپس به دنبال يكي از بهترين آموزشگاه زبان باشيد. موسسه زبان به شما را براي رسيدن به هدف خود بسيار كمك ميكند و شما را زودتر به آنچه كه ميخواهيد ميرساند.

5 روش برتر يادگيري مؤثر لغات انگليسي        

يادگيري حجم زيادي از لغات، بدون آنكه بتوانيد از آن‌ها به درستي استفاده كنيد،تاثير چنداني در مكالمه زبان انگليسي شما ندارد. لذا بايد با شناخت روش‌هاي يادگيري مؤثر لغات انگليسي ، لغات را به حافظهٔ بلند مدت بسپاريد و ياد بگيريد از لغت‌ها، در جايگاه درستي در جملات، استفاده كنيد. يادگيري لغات در جمله و متن، كدينگ لغات، ارتقاي ويژگي‌هاي مثبت جعبه لايتنر، نرم‌افزارهاي تحت اندرويد و متون زبان اصلي از روش‌هاي برتر يادگيري مؤثر لغات انگليسي است.

چگونه لغات انگليسي را ياد بگيريم و فراموش نكنيم

مكالمهٔ هر زبان، متشكل از كلماتي است كه طبق قواعد خاص و با ترتيب مشخص چيده شده و با آهنگ و لحن مناسب، بيان مي‌شود. بنابراين يك بخش مهم از مكالمهٔ هر زبان، لغات هستند.

 

اهميت حفظ لغات در زبان انگليسي، بر هيچ زبان‌آموزي پوشيده نيست؛ از اين رو، آن‌ها سعي در حفظ لغات هرچه بيشتر دارند. اما آيا تعداد لغاتي كه حفظ مي‌كنند مهم است؟ آيا صرفاً يادگيري لغات، كفايت مي‌كند؟ آيا با روش‌هاي سنتي، به نتيجهٔ مطلوب مي‌رسند؟ آيا مي‌توانند آن حجم از لغات را در طولاني مدت، در ذهن داشته‌باشند؟ آيا فقط حفظ لغات مي‌تواند مفيد و كاربردي باشد؟

 

اساتيد زبان هميشه شاهد اعتراضات زبان‌آموزان هستند كه در حفظ لغات ناكام‌اند. جملات زير را از زبان‌آموزان مي‌شنويم:

 

نمي‌توانم معني لغات سخت را ياد بگيرم؛

معني لغات را به زودي فراموش مي‌كنم؛

نمي‌توانم تعداد زيادي لغت در بازهٔ زماني كوتاه حفظ كنم؛

نمي‌توانم معني هر لغت را متناسب با متن تشخيص دهم؛

و …

از آنجايي كه زبان انگليسي، فرّار است و بدون مرور، در مدت زمان كوتاهي به فراموشي سپرده مي‌شود، مي‌توان تا حدي به زبان‌آموزان حق داد؛ اما چاره چيست؟ آيا روشي هست كه بتوان در هر روز تعداد زيادي لغت حفظ كرد؟ و لغات را به حافظهٔ بلندمدت منتقل كرد؟

 

براي آنكه بتوانيد لغات را به شيوه‌اي مؤثر و ماندگار حفظ كنيد و از بهترين لغات و به درستي در مكالمه‌ها و متون، استفاده كنيد، بايد با شيوه‌هاي مؤثر يادگيري زبان آشنا شويد. شيوه‌هايي كه نه تنها سبب ثبت لغات در حافظهٔ بلندمدت مي‌شود، بلكه توانايي استفاده از لغات در متن و مكالمهٔ مقتضي را در شما ايجاد كند.

شيوه‌هاي يادگيري مؤثّر زبان انگليسي را ياد بگيريد و اجرا كنيد تا بتوانيد بدون كلاس درس و معلم، زبان انگليسي را هرچه بهتر فرا بگيريد.

1- براي يادگيري مؤثر لغات انگليسي ، لغات را در متن ياد بگيريد

حفظ لغات به تنهايي، هيچ تأثير مثبتي در مهارت مكالمه ندارد. همانطور كه مي‌دانيد هر لغت در زبان انگليسي، معاني مختلف و گاهي هم، متناقض دارد. حتي حفظ معاني مختلف يك لغت نمي‌تواند در زبان‌آموز مهارت ترجمه و مكالمه را پرورش دهد.

 

براي آنكه زبان‌آموز بتواند از لغاتي كه ياد گرفته‌است، به نحو احسن استفاده كند، بايد لغات را در جملات مختلف ياد بگيرد. از اين طريق، معاني مختلف هر لغت با توجه به كاربردهايش به خاطر سپرده مي‌شود.

به مثال زير توجه كنيد:

Hospitable (adj) = welcoming, friendly, sociable مهمان نواز

On the whole Persians are hospitable. به طور كلي، ايرانيان مهمان‌نواز هستند.

با توجه به جمله، كلمهٔ hospitable، صفت است و به همراه افعال to be مي‌آيد.

2- كدينگ لغات را ياد بگيريد

اين روزها در تبليغات آموزشگاه ‌ها و همايش‌هاي زبان، شعار “حفظ لغات به روش كدينگ” را مي‌شنويم؛ بابت كلاس‌هاي كدينگ لغات، هزينه‌هاي هنگفتي هم دريافت مي‌كنند. اما آيا اين كدها حتماً بايد توسط يك معلم يا استاد به شما آموزش داده‌شود؟

كدي كه به شما آموزش داده مي‌شود، عمومي است و براي همگان يكسان است. خودتان با كمي صرف وقت و خلاقيت مي‌توانيد با توجه به علائق خود، كدهاي بهتري براي لغات بسازيد. كدهايي كه مربوط به خاطرات گذشته، اتفاقي جالب، يا مربوط به شخص خاصي در زندگي خودتان باشد و … راحت‌تر مي‌تواند در ذهن شما ثبت شود.

با هم چند نمونه كد مي‌سازيم:

 

Abandon: ترك كردن بدون اطلاع قبلي.

كد: در زمان جنگ، مردم آبادان، شهرشان را بدون اطلاع قبلي ترك كردند. (استفاده از تشابه تلفظ abandon با آبادان)

 

Decrease كاهش يافتن

بايد بدانيم كه “de” در نقش پيشوند به معني ” كاهش” است و متضاد آن، پيشوندِ “in” به معني “افزايش” است.

كد: كريس صاحب كارخانه‌اي است كه به تازگي توليد محصولاتش كاهش يافته‌است.

مشاهده مي‌كنيد كه كد سازي بسيار آسان و جالب است. كدهايي كه خودتان ساخته‌ايد، با جذابيت بيشتري در ذهنتان ماندگار مي‌شود تا كدهايي كه به شما ديكته شود.

3- ويژگي‌هاي جعبه لايتنر را ارتقا دهيديادگيري مؤثر لغات انگليسي-4

جعبه لايتنر يكي از ابزار يادگيري مؤثر لغات انگليسي است. بديهي است كه تعهد به اين جعبه و روش آن، مي‌تواند موفقيت را شما در حفظ لغات تضمين كند اما در بكاربردن لغات در جملات و مكالمه‌ها، هيچ نقشي ندارد.

براي جبران اين كاستي، به دو مورد زير توجه كنيد؛

داخل فلش كارت‌هاي جعبه لايتنر، معني كلمات را در جمله (نه به صورت كلمه) بنويسيد.

نقش هر كلمه را در جمله مشخص كنيد. (part of speech)

نكته: در زبان انگليسي هر كلمه مي‌تواند نقش خاصي را در جمله بپذيرد. به آن نقش،part of speech گفته مي‌شود. به واژه‌هاي اختصاري كه در ديكشنري‌ها، جلوي هر كلمه نوشته شده‌است، دقت كنيد. V، adj، adv و N هر كدام به ترتيب نشان دهندهٔ فعل، صفت، قيد و اسم هستند؛ و بسياري نقش‌هاي ديگر كه از حوصلهٔ اين مطلب خارج است. هر كدام از آن نقش‌ها، به نحوهٔ ترجمهٔ كلمه و يادگيري كاربرد آن در جمله كمك مي‌كند. به عنوان مثال كلمهٔ always هميشه قيد است؛ كلمهٔ good مي‌تواند در موقعيت‌هاي مختلف، صفت و اسم باشد.

4- از نرم‌افزارها كمك بگيريد

نرم افزارهاي گوشي‌هاي هوشمند، از قابليت‌هاي بسياري برخوردارند. هرروز تعداد زيادي نرم‌افزار و اپليكيشن به استورها اضافه مي‌شود و در اين ميان، نرم‌افزارهاي آموزشي به خوبي مانور مي‌دهند. آمارها نشان مي‌دهد در بين نرم‌افزارهاي آموزشي، نرم‌افزارهاي آموزش زبان، از دانلود بالايي برخوردار است. اين نرم‌افزارها اغلب از روش‌هاي خلاقانه در آموزش لغات استفاده مي‌كنند. حتي برنامه‌ها و كلاس‌هاي آنلايني كه توسط نرم‌افزارها برگزار مي‌شود، مي‌تواند براي شما تلنگر خوبي در مسير يادگيري مؤثّر لغات انگليسي باشد.

 

در ادامه به سه مورد از برنامه‌هاي تحت اندرويد كه در حفظ مؤثّر لغات انگليسي، به خوبي عمل كرده‌اند، اشاره مي‌كنيم:

 

اپليكيشن MindSnacks: با استفاده از بازي‌هاي مرحله‌اي، روشي جذاب در آموزش لغات ارائه مي‌كند.

اپليكيشن Mosalingua: آموزش حدود 1500 لغت مي‌پردازد. وجه تمايز اين اپليكيشن، مرور قبل از زمان فراموشي است. در واقع اين اپليكيشن با مرور در زمان‌هاي منطقي، مانع فراموشي لغات مي‌شود. با توجه به اينكه لغت‌ها در مدت سه ماه به فراموشي سپرده مي‌شوند؛ اين نرم‌افزار حدود يك يا دو هفته قبل از ماه سوم از مطالعهٔ هر لغت، برنامهٔ مرور را اجرا مي‌كند.

اپليكيشن MyWordBook 2: اين اپليكيشن با استفاده از تصاوير، صدا و جملات به شما كمك مي‌كند تا واژگان بسياري را به روش مؤثّر به خاطر بسپاريد.

 

 

5-داستان بخوانيد

كتاب‌هاي داستان و روزنامه‌هاي انگليسي مطالعه كنيد. مطالعهٔ منابع انگليسي يكي از بهترين روش‌هاي يادگيري مؤثر لغات انگليسي است. در خِلال مطالعهٔ منابع انگليسي، هم لغات جديد ياد مي‌گيريد، هم مرور مي‌كنيد.

ياد گرفتن لغات جديد از طريق مطالعهٔ داستان و روزنامه، مزاياي بسياري دارد؛ از جمله اينكه از اين طريق، نقش كلمه نيز به خاطر سپرده مي‌شود. همچنين لغاتي كه از طريق داستان ياد مي‌گيريد، هميشه به واسطهٔ آن داستان به يادتان مي‌آيد و به حافظهٔ بلند مدت سپرده مي‌شود؛ به نوعي كدگذاري مي‌شود.

 

مطالعهٔ داستان و روزنامه، سبب مرور كاربردي لغاتي مي‌شود كه قبلاً آموخته‌ايد. به عبارت ديگر، آن دسته از لغاتي كه قبلاً ياد گرفته‌ايد و در متن انگليسي، دوباره مي‌خوانيد، مرور مي‌شود. مطالعهٔ داستان و روزنامه، به تثبيت هرچه بيشتر لغات، كمك مي‌كند.

يك نبايد مهم؛  معني لغات را حفظ نكنيد

يكي از مهمترين اشتباهات زبان‌آموزان در يادگيري زبان انگليسي، تلاش آن‌ها در حفظ كردن معني لغات است. اكثر لغات زبان انگليسي، داراي ريشه هستند يا مشتق از كلمه‌اي ديگرند. با شناخت ريشه و مشتقات كلمات، مي‌توان از حفظ طوطي‌وار خودداري كرد. زبان‌آموزي كه به دنبال درك معني و ريشهٔ لغات نباشد، حتي با بكارگيري روش‌هاي گفته شده، در يادگيري مؤثر لغات انگليسي موفق نخواهد بود.

 

بنابراين در هر يادگيري، ذهنيت فرد نيز نقش مهمي دارد. اينكه ياد بگيريد براي هميشه يا فقط براي نمره و قبولي، تفاوت قابل توجهي در روش و نتايج يادگيري دارد. بنابراين هدف خود را تعيين كنيد و روش مناسب را پيش بگيريد.

منبع : سايت موسسه زبان ايران اروپا

 

واژگان پرکاربرد در زبان انگلیسی اساسی‌ترین عناصری هستند که در ارتباطات روزمره و تبادلات زبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این واژگان برای افرادی که به زبان انگلیسی آموزش دیده‌اند یا در محیط‌هایی که انگلیسی زبانان حضور دارند، بسیار شناخته شده و مفهوم‌آشنا هستند. برخی از پرکاربردترین واژگان انگلیسی شامل کلماتی مانند "hello" (سلام)، "goodbye" (خداحافظ)، "please" (لطفاً)، "thank you" (ممنون) و "sorry" (متاسفم) هستند. این واژگان در مکالمات روزمره و ارتباطات اجتماعی بسیار پرکاربرد هستند و اساساً برای بیان احوالپرسی، تشکر، عذرخواهی و درخواست‌های مختلف استفاده می‌شوند.

 

علاوه بر این، واژگان مربوط به اعداد نیز جزء پرکاربردترین واژگان انگلیسی محسوب می‌شوند. این شامل اعداد از یک تا ده، مثل "one" (یک)، "two" (دو)، "three" (سه) و غیره می‌شود. از این اعداد در مواقع مختلفی مانند شمارش، نشان دادن تعداد، و غیره استفاده می‌شود. واژگان مربوط به رنگ‌ها نیز در دسته واژگان پرکاربرد قرار می‌گیرند. این واژگان شامل کلماتی مانند "red" (قرمز)، "blue" (آبی)، "green" (سبز) و غیره هستند که برای توصیف رنگ‌ها و تشخیص اشیاء مختلف در محیط اطراف استفاده می‌شوند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.