موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت دوم)

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت دوم)

موفقيت در يادگيري زبان انگليسي (قسمت دوم)

بهترين آموزشگاه زبان انگليسي هم كه برويد اگر تمرين و اراده نداشته باشيد، آن موسسه زبان و يا آن آموزشگاه زبان براي شما نميتواند كاري انجام دهد.

گرامر زبان انگليسي و مكالمه زبان انگليسي هر دو دو بخش مهم يادگيري زبان هستند اما جدا از آن بخشهاي مهم ديگري نيز وجود دارد كه اهميت آنها كم از اين دو بخش نيشتند.

در بخش اول اين مقاله درباره بودن به عنوان يك زبان آموز خوب صحبت كرديم. پس حالا ميدانيد كه ابتدا بايد هدف خود را از يادگيري زبان انگليسي مشخص كنيد شايد هدف شما شركت در آزمون آيلتس و يادگيري تكنيكهاي آيلتس باشد اما خود آيلتس بخش مهم يادگيري زبان به عنوان زبان دوم است. بعد از يادگيري هم بهتر است در آزمون ماك آيلتس يك موسسه معتبر شركت كنيد تا قبل از آزمون اصلي آمادگي داشته باشيد.

استمرار، يكي ديگر از شروطي است كه يك زبان آموز موفق بايد داشته باشد؛ تمرين‌هاي پياپي، تكرار و مرور، از عوامل موفقيت در يادگيري هر مطلبي هستند. براي آنكه يك زبان‌آموز موفق باشيد، مطالعه‌ي زبان انگليسي را در برنامه‌ي روزانه‌ي خود بگنجانيد. مطالعه‌ي زبان انگليسي، بايد به روال روزمره‌ي شما تبديل شود تا بتوانيد يك زبان‌آموز موفق باشيد. يكي از دلايل اين امر، فرّار بودن زبان انگليسي است. مبحثي كه امروز مطالعه كرده‌ايد، ممكن است چند روز ديگر از يادتان برود مگر اينكه با فواصل منظم، مرور و تمرين كرده باشيد. از روش‌هاي‌مختلفي استفاده كنيد تا بتوانيد حتي در روزهاي پرمشغله، به اين نكته عمل كنيد. در قسمت 9، در اين مورد بيشتر مي‌خوانيد.

 

4- روش يادگيري خود را پيدا كنيد

در مطالعات روانشناسي و مشاوره‌ي تحصيلي، روش‌هاي يادگيري بسياري براي افراد ذكر شده‌‌است. برخي افراد با يادداشت‌هاي مكرر، مطالب را به خاطر مي‌سپارند. اينگونه افراد، معمولا يك برگ چرك‌نويس زير دست خود دارند و هر چيزي كه مي‌خوانند به صورت نكته يا جمله‌اي به زبان خود، يادداشت مي‌كنند. برخي ديگر، با صداي بلند مطالعه مي‌كنند. اين گونه افراد با شنيدن صداي خود، به نوعي مرور مي‌كنند و حتي گاهي به خودشان درس مي‌دهند. افرادي هستند كه در محيط كاملاً ساكت همچون كتابخانه درس مي‌خوانند و برخي ديگر، در محيط شلوغ نيز، قادر به تمركز و يادگيري هستند. براي جلوگيري از اطناب كلام، از ذكر همه‌ي اين روش‌ها، خودداري مي‌كنيم.

مهم اين است كه بتوانيد روش خود را پيدا كنيد. اين موضوع به شناختي كه از خود و شخصيتتان داريد، مربوط است. در واقع بايد بتوانيد موقعيت و نحوه‌ي مطالعه‌اي كه بيشترين كارايي را برايتان دارد، بشناسيد

 

5- خودتان به دنبال يادگيري زبان باشيد

آنچه در كلاس‌هاي زبان انگليسي يا كتابي كه در دست داريد، آموزش داده مي‌شود، همه‌ي آنچه نيست كه بايد ياد بگيريد. چنانچه به دنبال مطالب بيشتر باشيد، مي‌توانيد به يك زبان‌آموز موفق تبديل شويد. مطالعه‌ي كتاب‌ داستان انگليسي، تماشاي فيلم‌هاي آموزشي دوزبانه، گوش دادن به اخبار انگليسي، تمرين مكالمه‌ي روزمره، جستجو در اينترنت و سايت‌هاي آموزشي، توصيه‌هايي هستند كه موجب موفقيت هرچه بيشتر شما مي‌شوند.

6- از مبتدي بودن خجالت نكشيد

ممكن است در جمعي كه حضور داريد، شخصي به شما پيشنهاد بدهد يك مكالمه‌ي كوتاه به زبان انگليسي با او داشته‌باشيد؛ همينكه با قدرت، اين پيشنهاد را بپذيريد، نصف كار انجام شده است. پذيرفتن شكست از خود شكست بدتر است. شايد نتوانيد جمله‌ها را روان و درست بيان كنيد، اما يادتان باشد همه موفق‌ها، روزي مبتدي بودند، بنابراين از مبتدي بودن خجالت نكشيد. از اينكه در كلاس يا در جمع، به انگليسي حرف بزنيد خجالت نكشيد. شايد دفعات اول كمي برايتان سخت باشد، اما خودتان خواهيد ديد كه افزايش اعتماد به نفس، در ارتقاي مهارت مكالمه، چه تاثير فوق العاده‌اي دارد.

 

7- يك ديوار انگليسي داخل اتاقتان داشته‌باشيد

براي اينكه يك زبان‌آموز موفق باشيد، توصيه مي‌شود اتاقتان را نيز انگليسي بچينيد. قسمت كوچكي از يك ديوار را كه در معرض ديدتان باشد، به چسباندن يادداشت‌ها و نكته‌هاي انگليسي، اختصاص دهيد. سعي كنيد خلاصه‌اي از نكات آنچه را در جلسه‌ي آخر ياد گرفته ايد، به صورت يك نقشه‌ي ذهني يا نمودار درختي، روي يك برگه بنويسيد و روي اين ديوار بچسبانيد.

 

يك چك ليست تهيه كنيد و روي اين ديوار بچسبانيد؛ از اين طريق مي‌توانيد روند پيشرفت خود را تحت‌نظر داشته‌باشيد. برنامه‌ي مطالعه‌ي روزانه‌ي انگليسي را روي يك برگه بنويسيد و جلوي هر قسمت يك تيك باكس بگذاريد. هر قسمت از برنامه را كه انجام داديد، در باكس مربوطه تيك بگذاريد.

8- گاهي به صورت گروهي زبان بخوانيد

خوب است كه يك گروه تشكيل دهيد و هفته‌اي حداقل يك جلسه با هم درس بخوانيد. اين جلسه‌ي گروهي اين امكان را برايتان فراهم مي‌آورد كه مكالمه را نيز به خوبي با هم تمرين كنيد. درس دادن به هم گروهي‌ها و تمرين بيشتر، شانس موفقيت شما را افرايش مي‌دهد؛ همچنين احساس صميميت در اين گروه، باعث مي‌شود از اشتباه كردن نترسيد.

9- مطالب را گام به گام مطالعه كنيد

درس‌ها را انبار نكنيد. اين جمله را در سالهاي دبستان، به تكرار از معلم‌هايمان شنيده ايم. اگر به اين جمله عمل كنيد، يك  زبان‌آموز موفق خواهيد بود. هر درس، پيش نياز درس بعدي است؛ بنابراين لازم است درس هر جلسه را به خوبي ياد بگيريد. با مطالعه‌ي بخش به بخش، امكان تمرين و رفع مشكل، فراهم مي‌شود اما در صورت حجم بالاي مطالب، مجبوريد مطالب را حفظ كنيد و رد شويد.

 

مغز انسان نيز توانايي پذيرش حجم بالايي از مطالب را در بازه‌ي زماني كوتاه، ندارد. با توجه به پژوهش‌هاي محققان علم روانشناسي، در هر بار مطالعه، بين 2-7 و 2+7 واحد از مطالب در ذهن انسان ثبت مي‌شود؛ به عبارت ديگر در هر وعده مطالعه، مي‌توانيد بين 5 تا 9 واحد از مطالب را در ذهن خود ثبت كنيد. آنچه موجب ثبت 9 واحد مي‌شود، مرور در زمان كوتاه پس از مطالعه‌ي اوليه است. در صورتي طبق برنامه‌ريزي و مطالعه ي گام به گام پيش رويد، اين امكان را خواهيد داشت كه به يادگيري مؤثّر و بهينه دست يابيد.

 

حتي روزهاي پرمشغله را بدون مطالعه‌ي زبان، به شب نرسانيد. از نرم افزارهاي موبايل و دفترچه‌هاي همراه استفاده كنيد، تا بتوانيد در تمام موقعيت‌ها، تمرين و تكرار داشته‌باشيد.

 

 

 

10- ارّه‌ي خود را تيز كنيد

تصور كنيد مي‌خواهيد درختان يك جنگل را با يك اره تيز كنيد. بدون شك به دهمين درخت نرسيده، ارّه‌ي شما، كند مي‌شود؛ درختان بعدي با زحمت بيشتري قطع مي‌شوند و سرعت كار شما كم مي‌شود. پس چه بهتر بود هر 5 درختي كه قطع مي‌كنيد، ارّه‌ي خود را تيز كنيد. بدين ترتيب تا انتهاي مسير، با سرعت و تلاش مناسب، به هدف نزديك مي‌شويد. لذا سطح انرژي‌تان افت نمي‌كند و از هدفتان دلسرد نمي‌شويد. اگر ميخواهيد يك زبان آموز موفق باشيد ، استراحت را فراموش نكنيد!

موفقيت به معني تلاش بدون استراحت نيست. اينكه بايد شب و روز و بدون استراحت براي هدفي تلاش كرد، يك عقيده‌ي افراطي است. چه بسا اين تلاش‌هاي سرسختانه، موجب بي‌انگيزه شدن فرد شده و از ارزش هدف، مي‌كاهد. بنابراين وقفه‌، استراحت، تفريح و تعطيلات به اندازه‌ي منطقي، در بين مسير، لازم است تا فرد بتواند با انرژي و انگيزه به هدفش برسد.

 

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.