چگونه در مكالمات تجاري به زبان انگليسي روان صحبت كنيم
مكالمات تجاري به زبان انگليسي از مهارتهاي مهمي است كه براي افراد شاغل در پستهاي بينالمللي و سفرهاي شغلي موردنياز است. ازجمله موارد و نكاتي كه حين يادگيري مكالمات تجاري بايد موردتوجه زبانآموزان قرار گيرد، انتخاب درست دورههاي زبان انگليسي و توجه به كاربردي بودن مطالب آموزشي، مهارت نامهنويسي، مديريت جلسات، مهارت چانهزني است. ازجمله منابع معتبر آموزش مكالمات تجاري، ميتوان به مجموعه كتابهاي Market Leaders اشاره كرد.
مهارت مكالمات تجاري به زبان انگليسي از مهارتهاي لازم براي افرادي است كه در شغل خود به نحوي با اربابرجوع انگليسيزبان مواجه هستند. در اين مقاله به نكاتي در مورد اين مهارت، اشاره ميكنيم.
8 نكته در مورد مكالمات تجاري به زبان انگليسي
براي افرادي كه با اربابرجوع انگليسيزبان سروكار دارند، لازم است علاوه بر مهارت فني مكالمه زبان انگليسي، از فرهنگ كشور مقصد، اصطلاحات زبان انگليسي مكالمات و اصطلاحات تخصصي شغل خود، شناخت نسبي داشته باشند. در ادامه به 8 مورد از نكاتي كه در مورد مهارت مكالمات تجاري به زبان انگليسي، بايد موردتوجه قرار گيرند، اشاره ميكنيم.
مهارت مكالمات تجاري موردنياز چه افرادي است؟
افرادي كه متصدي مشاغل بينالمللي ازجمله مسئول امور قراردادهاي بينالملل و نمايندهٔ بينالمللي شركت هستند؛
افرادي كه در كشوري انگليسيزبان، در يك شركت بومي مشغول به كار هستند،
افرادي كه در يك شركت ايراني مشغول به كار هستند اما با اربابرجوعهاي انگليسيزبان مواجه هستند.
1- دورههاي كوتاهمدت مكالمات تجاري به زبان انگليسي
آموزشگاههاي مختلفي، دورههاي كوتاهمدت مكالمات تجاري برگزار ميكنند، اما آيا اين دورهها نتايج مطلوب را براي زبانآموز ايجاد ميكنند؟ لازم است بدانيد دورههاي مكالمات تجاري به زبان انگليسي كه توسط آموزشگاه ها برگزار ميشود، بهصورت دورههاي كوتاهمدت با تعداد جلسات محدود، برگزار ميشوند. آنچه در اين دورهها آموزش داده ميشود، مكالمات پرتكرار روزمره و تجاري، تماسهاي تلفني اداري، نوشتن قراردادهاي تجاري، نوشتن نامهٔ اداري، اصطلاحات تخصصي و مطالب مشابه است.
دورهٔ مكالمات تجاري به زبان انگليسي، به دو صورت آموزش ضمن خدمت و بهصورت آزاد آموزش داده ميشود. آموزشهاي ضمن خدمت به دو صورت برونسپاري و يا داخل شركت انجام ميشود. برخي شركتها بنا به نيازسنجي اين مهارت براي كارمندان خود، اين دوره را داخل شركت و با همكاري يك موسسه يا آموزشگاه زبان انگليسي اجرا ميكنند.
1- دورههاي كوتاهمدت مكالمات تجاري به زبان انگليسي
آموزشگاههاي مختلفي، دورههاي كوتاهمدت مكالمات تجاري برگزار ميكنند، اما آيا اين دورهها نتايج مطلوب را براي زبانآموز ايجاد ميكنند؟ لازم است بدانيد دورههاي مكالمات تجاري به زبان انگليسي كه توسط آموزشگاهها برگزار ميشود، بهصورت دورههاي كوتاهمدت با تعداد جلسات محدود، برگزار ميشوند. آنچه در اين دورهها آموزش داده ميشود، مكالمات پرتكرار روزمره و تجاري، تماسهاي تلفني اداري، نوشتن قراردادهاي تجاري، نوشتن نامهٔ اداري، اصطلاحات تخصصي و مطالب مشابه است.
دورهٔ مكالمات تجاري به زبان انگليسي، به دو صورت آموزش ضمن خدمت و بهصورت آزاد آموزش داده ميشود. آموزشهاي ضمن خدمت به دو صورت برونسپاري و يا داخل شركت انجام ميشود. برخي شركتها بنا به نيازسنجي اين مهارت براي كارمندان خود، اين دوره را داخل شركت و با همكاري يك موسسه يا آموزشگاه زبان انگليسي اجرا ميكنند.
مزايا:
از مزاياي دورههاي كوتاهمدت مكالمات تجاري به زبان انگليسي، ميتوان به آموزش مطالب لازم در مدتزمان كوتاه اشاره كرد. همچنين در اين دورهها، به مهارتهاي مكالمه و شنيداري، بهصورت ويژه توجه ميشود؛ بهعبارتديگر، مباحث گرامري براي شركتكنندگان اين دورهها، كاربردي نداشته و آنچنان نيز موردتوجه قرار نميگيرند.
معايب:
آنچه در برگزاري اين دورهها، موردتوجه قرار نميگيرد، سطح فعلي شركتكنندگان است. بهعبارتديگر ثبتنام شركتكنندگان بدون در نظر گرفتن سطح فعليشان در زبان انگليسي، انجام ميشود. با توجه به اينكه برخي مطالب در زبان انگليسي بهصورت پيشنياز ساير مطالب است؛ براي يادگيري هرچه بهتر مكالمات تخصصي و تجاري، اين نياز احساس ميشود آگاهي از برخي مطالب پايهٔ زبان انگليسي، لازم است. چهبسا بدون توجه به اين نكتهٔ مهم، مطالب آموزشي ارائهشده در اين دورهها، براي برخي از شركتكنندگان، قابلدرك و يادگيري نباشد.
توصيه:
به شركتهايي كه در حوزههاي بينالمللي فعاليت دارند، توصيه ميشود بهصورت دورهاي، همايشها و كلاسهاي آموزش مكالمات تجاري به زبان انگليسي در سه سطح پايه، متوسط و پيشرفته برگزار كنند. برگزاري كلاسهاي آموزشي ضمن خدمت داخل شركت، در مقايسه با برونسپاري آموزشها، موجب صرفهجويي در هزينههاي شركت ميشود. از طرفي با تقسيمبندي شركتكنندگان به سطح پايه، متوسط و پيشرفته، كارايي كلاسها نيز افزايش مييابد.
2- مهارت و قدرت چانهزني
مهارت چانهزني، تلاش براي نزديك كردن ديدگاهها و منافع طرفين قرارداد است. اين مهارت، در مجامع و جلسات در حضور رقبا و مشتريان بينالمللي، از اهميت ويژهاي براي شركت برخوردار است. نمايندهاي كه از طرف شركت انتخاب و فرستاده ميشود، مسئول و حافظ منافع شركت است. اين فرد بايد بتواند اهداف، منافع و خواستههاي طرف مقابل را درك كرده و در مورد شركت خود نيز، بهطور واضح و شفاف صحبت كند.
3- مديريت جلسات كاري بينالمللي
در موارد پيشرفتهتر، مهارت مكالمات خارجي به زبان انگليسي در مديريت جلسات اداري با حضور شركا و رقباي بينالمللي موردنياز است. در اين جلسات، تمام افراد به زبان بينالمللي (انگليسي) صحبت ميكنند. ممكن است افراد از كشورهاي مختلفي باشند و بنا به توافق جهاني، به زبان انگليسي صحبت ميكنند.
ممكن است در اين جلسات، فرهنگها و لهجههاي متفاوتي از كشورهاي مختلفي حضورداشته باشند؛ مدير جلسه بايد بتواند افراد حاضر و عقايد مختلف را در يك جلسه كنترل كند. همچنين بايد بتواند اهداف، منافع و عقايد حضار را درك كرده و در جهت ايجاد صلح و انعقاد قرارداد يا همكاري هرچه بيشتر، هدايت كند. ازاينرو، نياز است فرد موردنظر، از مهارت شنيداري و مهارت مكالمات تجاري به زبان انگليسي، در سطح پيشرفتهاي برخوردار باشد.
4-روزنامههاي اقتصادي و تجاري انگليسي بخوانيد
همانطور كه در مقالات قبلي گفته شد، مطالعهٔ متون انگليسي همچون كتاب داستان و روزنامههاي انگليسي، تأثير بسيار زيادي در بهبود مكالمه و يادگيري اصطلاحات دارد. در مورد مهارت مكالمات تجاري به زبان انگليسي، ميتوانيد روزنامههاي ويژهٔ دنياي اقتصاد و تجارت انگليسي را مطالعه كنيد.
بامطالعهٔ اين روزنامهها، ضمن اينكه اطلاعات اقتصادي و تجاري خود را از بازار بينالمللي افزايش ميدهيد، با اصطلاحات و فنهاي گفتاري تجاري نيز آشنا ميشويد. ازجمله روزنامههاي اقتصادي انگليسي ميتوانيم Financial times و Economist را به شما معرفي كنيم.
5- معرفي يك كتاب
مجموعه كتابهاي Market Leaders از انتشارات لانگمن، يكي از بهترين منابع بينالمللي درزمينهٔ آموزش مكالمات تجاري به زبان انگليسي است. شما ميتوانيد از طريق اين مجموعه كتابها، هر چهار مهارت شنيداري، گفتاري، نوشتن و خواندن را در حوزهٔ تجاري و شغلي، ارتقا دهيد.
اين مجموعه شامل سيديهاي آموزشي، نرمافزار، فايلهاي تصويري و صوتي و كتاب تمرين است. در اين مجموعه، مباحث بازاريابي، فروش، مكالمات تجاري، جلسات رسمي، روشهاي موفقيت در كسبوكار و بسياري موضوعات مشابه، ارائهشده است.
6- ويژگيهاي دورهها و كتابهاي آموزش مكالمات تجاري
با توجه به بستههاي آموزشي و دورههاي آموزشگاهي بسياري كه در باب آموزش مكالمات تجاري به زبان انگليسي وجود دارد، كداميك از كارايي لازم برخوردارند؟ در زير، به چند مورد از معيارهاي سنجش كارايي بستههاي آموزشي و دورههاي آموزشگاهي ميپردازيم:
آموزش مهارت مذاكره و چانهزني
آموزش عوامل موفقيت در كارآفريني و كسبوكار
آموزش تكنيكهاي بازاريابي و فروش موفق
آموزش اصطلاحات تجاري و اقتصادي
آموزش اصول حقوقي مشاركت و قراردادهاي بينالمللي
7- درخواستهاي كاري
يكي ديگر از موضوعاتي كه لازم است در دورهها و منابع آموزشي مكالمات تجاري به زبان انگليسي، ياد بگيريد، درخواستهاي مؤدبانهٔ كاري است. بدون شك تمام مكالمات شما، تجاري و اقتصادي نيستند. ازاينرو بايد آمادگي لازم براي مواجه با موقعيتهاي مختلف ازجمله تعيين قرار ملاقات، خراب شدن دستگاه پرينتر، مرخصي و… را داشته باشيد. در ادامه، به چند مورد از مهمترين درخواستهاي كاري اشاره ميكنيم:
در اين ساعت، من قرار ديگري تعيين كردهام. ممكن است قرار ملاقات ديگري تعيين كنيد؟
الآن در حال انجام كار مهمي هستم. ممكن است بعداً صحبت كنيم؟
براي انجام اين كار، چقدر زماندارم؟
ممكن است كارت ويزيت شمارا داشته باشم؟
ممكن است چند ساعت مرخصي بگيرم؟
ممكن است بين جلسات زمان استراحت در نظر بگيريد؟
ممكن است امروز كمي زودتر تعطيل شوم؟
ممكن است دستگاه پرينتر اتاق مرا تعمير يا تعويض كنيد؟
همچنين به عناوين درخواستهاي زير نيز توجه كنيد.
عذرخواهي بابت دير رسيدن يا تأخير در تحويل سفارش؛
تجربهٔ كاري يا معاملات گذشته؛
تشريح دليل غيبت روز گذشته؛
مكالمهٔ تلفني و درخواست صحبت با مقام مسئول؛
پيغام گذاشتن از طريق تلفن؛
معرفي همكار جديد؛
درخواست قرار ملاقات با رئيس؛
نحوهٔ بيان درخواست استعفا؛
پرسيدن آدرس رستوران و هتل در سفرهاي كاري؛
و …
فهرست بالا، نمونههاي محدودي از درخواست و مكالمات غيرتجاري است كه لازم است صورت مؤدبانهٔ آنها را ياد بگيريد.
8- نامهنگاري
يك فرد شاغل در پستهاي بينالمللي، خواه كارمند باشد يا مدير، ممكن است نياز پيدا كند يك نامهٔ اداري به زبان انگليسي بنويسد. قوانين و اصول نوشتن نامههاي اداري، ازجمله عنوان گيرندهٔ نامه، بيان درخواست، رسميت، درج اطلاعات لازم ازجمله گزارش كار و … مواردي هستند كه حين نوشتن نامهٔ اداري، بايد موردتوجه قرار گيرند.
براي نوشتن يك نامهٔ اداري به نكات زير توجه كنيد:
سلام و احترام لازم را در ابتداي نامه رعايت كنيد.
عنوان گيرندهٔ نامه را متناسب با مقام او درج كنيد.
درخواست اصلي را بهدرستي و با شفافيت لازم بنويسيد.
رسميت متن نامه را متناسب با گيرندهٔ نامه، رعايت كنيد.
اطلاعات لازم ازجمله گزارش كار، كاستي و موارد مشابه را بهدرستي بيان كنيد.
كلام آخر:
مهارتهاي مكالمات تجاري به زبان انگليسي، براي تمامي متصديان مشاغل بينالمللي و دوزبانه، بدون در نظر گرفتن سمت و پست شغلي، موردنياز است. چهبسا در بسياري از مصاحبههاي شغلي، اين مهارت، بهعنوان يك امتياز محسوب شود. به افرادي كه جوياي مشاغل اينترنتي و پستهاي بينالمللي هستند و يا در حوزهٔ بينالمللي، كارآفريني ميكنند، يا به سفرهاي كاري زيادي ميروند، توصيه ميشود براي موفقيت هرچه بيشتر، اين مهارت را فرابگيرند.
منبع : سايت موسسه زبان ايران اروپا
- شنبه ۲۹ دی ۹۷ ۱۲:۱۵
- ۱۳ بازديد
- ۰ نظر