استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان

استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان     

همانطور كه ميدانيد براي يادگيري زبان انگليسي راه هاي زيادي وجود دارد اما مهمترين روش شركت در كلاسهاي يك موسسه زبان خوب است. براي پيدا كردن بهترين آموزشگاه زبان انگليسي بهتر است سرچي در اينترنت داشته باشيد تا معتبرترين آموزشگاه زبان را به شما معرفي كند.

مكالمه و گرامر زبان از بخشهاي مهم يادگيريز بان انگليسي است. دوره هاي مكالمه زبان انگليسي و دوره هاي گرامر زبان انگليسي از مهمترين بخش هاي تدريس در يك آموزشگاه زبان است. يك آموزشگاه خوب ويژگي هاي مختلفي دارد كه در مقاله هاي قبلي براي شما عزيزان توضيح داده ايم بهتر است با خواندن مطالب قبلي درك درستي از اين مطلب مهم پيدا كنيد.

هدف هر فردي از يادگيري زبان متفاوت است اما شايد مهمترين هدف افراد از يادگيري زبان در ايران مهاجرت، گرفتن مدارك مختلف بين المللي و .... باشد. بهتر است قبل از فراگرفتن آموزش زبان انگليسي هدف خود را مشخص كنيد. هدف شما از يادگيري زبان چيست.

يادگيري زبان انگليسي با تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان در حال حاضر آسانتر و قابل دسترس تر از سابق شده است. شايد اگر سابق بر اين تنها راه يادگيري استفاده از يك معلم و يا حضور در يك كلاس آموزش بود در حال حاضر ابزارهاي ديگري نيز به اين حيطه ورود كرده‌اند، هرچند نمي‌توان تأثير اين ابزارهاي جديد را به‌اندازهٔ كلاس و يادگيري از معلم دانست؛ اما مكمل خوبي براي يادگيري هستند.

با گسترش روزافزون علم بشري و تكنولوژي‌هاي ساختهٔ بشر يادگيري زبان انگليسي نيز راحت‌تر شده است. ابزارهاي تازه‌اي روزبه‌روز در بستر علم به كمك اين يادگيري مي‌آيند تا در عين راحتي بتوان استفادهٔ مفيدي نيز از آن داشت.

تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان به چه صورت است؟

تكنولوژي يادگيري زبان انگليسي چه از طريق نرم‌افزارها و چه هوش مصنوعي و سخت‌افزارهاي جديد و گجت هاي ديجيتال يكي از مواردي است كه اخيراً بسيار پركاربرد شده‌اند و مكمل خوبي براي يادگيري در كلاس‌هاي درس شده‌اند.

تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان از آيتم‌هاي جديدي است كه مي‌توان آن را از موارد مؤثر در فرايند يادگيري بهتر فراگيران قلمداد كرد. اين تكنولوژي‌ها چه بر بستر اينترنت و چه به‌صورت فيزيكي مي‌توانند راه جديدي در مسير يادگيري باشند.

چه تكنولوژي‌هايي در حال حاضر براي يادگيري زبان انگليسي استفاده مي‌شوند؟

آمار تكنولوژي در حال حاضر از دستان بشر دررفته است، روزي كه يك اختراع تازه در اين حوزه رونمايي نشود احتمالاً بشري هم در اين كرهٔ خاكي نمانده است. از ابزارهاي ساده‌تر و پركاربردتر شروع به معرفي مي‌كنيم و سپس رفته‌رفته انواع پيشرفتهٔ تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان را نيز بررسي خواهيم كرد.

۱ – ديتا پروژكتور

اين مورد بسيار آشنا و مورداستفاده است، حداقل بيشتر ما يك‌بار در كلاس‌هاي درس با آن مواجه شده‌ايم و فيلم يا يك ويديوي آموزشي را توسط اين پروژكتور در كلاس درس ديده‌ايم. اين تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان از ملزومات يادگيري است و البته بسته به نظر استاد مي‌توانند از آن استفاده كنند.

از ديتاپروژكتور براي نشان دادن متن يا محتوايي گرافيكي بر پردهٔ بزرگ استفاده مي‌كنند، اين محتوا مي‌تواند تعدادي سؤال، شكلي گرافيكي، يك فيلم آموزشي و هر چيز ديگري بنا به نظر استاد باشد.

در مواردي خود فراگيران نيز مي‌توانند براي ارائهٔ مطالبي كه قرار است سر كلاس درس براي همه تشريح كنند از اين ديتاپروژكتور استفاده كنند تا همه به‌راحتي بتوانند موضوع موردنظر را درك كنند. ديتاپروژكتور در حال حاضر در بيشتر آموزشگاه‌ها وجود دارد و از اين حيث مشكلي براي فراگيران وجود نخواهد داشت.

همان‌طور كه از اسم آن برمي‌آيد اين ابزار از درسي كه طي يك جلسه تدريس مي‌شود فيلم آموزشي تهيه مي‌كند و از تخته يك فيلم ضبط و استخراج مي‌كند؛ و صداي استاد نيز حين تدريس ضبط مي‌شود و بر روي ويدئوي موردنظر قرار داده مي‌شود. اين ويديو مي‌تواند در كيفيت‌هاي مختلف در اختيار فراگيران و حاضران در كلاس قرار گيرد.

براي بسياري از ما پيش مي‌آيد كه به دليل مشكلات يا كمبود وقت نمي‌توانيم در يك كلاس حضور يابيم يا به دليل مشكلاتي نمي‌توانيم سر جلسه خوب تمركز كنيم، اين موارد با اين تكنولوژي جديد كاملاً برطرف شده‌اند.

هركدام از فراگيران كه مايل باشند مي‌توانند فايل ويديويي ضبط‌شده را مسئول آموزشگاه و يا در صورت دسترسي استاد، از بورد ريكوردر دريافت و بعداً مشاهده كنند.

۳ – كلاس آنلاين

براي بسياري از ما پيش‌آمده است كه به دليل ترافيك، مشغلهٔ كاري و برخي مشكلات ديگر نمي‌توانيم در كلاس‌هاي حضوري شركت كنيم. اين مشكل به‌راحتي قابل‌حل است. كلاس‌هاي آموزشگاه مي‌توانند به‌صورت آنلاين و زنده هم براي دانش‌آموزان نمايش داده شود.

آموزشگاه‌هاي زبان اين امكان را صرفاً در اختيار دانش‌آموزان خودشان قرار مي‌دهند مگر در مواردي براي تبليغات بيشتر به‌صورت عمومي پخش مي‌كنند تا همه با اين امكانات آشنا شوند.

اين تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان با افزايش سرعت اينترنت و بهينه‌سازي كيفيت پخش زنده روزبه‌روز محبوب‌تر مي‌شود. در ضمن در برخي موارد امكان شركت كردن خود شخص آنلاين هم وجود دارد و مي‌تواند به‌راحتي در بحث‌ها شركت كند.

۴ – ارسال فايل تمرين

اين مورد بسيار جالب و در نوع خود جالب است، معمولاً در كلاس درس همهٔ دانش آموزان گوشي يا تبلت همراه خود دارند، اين امكان جديد به اين صورت است كه پس از پايان كلاس يا در هر تايمي درصورتي‌كه استاد تمريني براي جلسهٔ بعد مدنظر داشته باشد با نوشتن بر روي تخته برد آن را براي دانش‌آموزان ارسال مي‌كند.

اين بدين‌صورت است كه بعد از نوشتن تمرين بر روي تخته يك ابزار بسيار ساده تخته را اسكن مي‌كند و يك عكس دريافتي را از طريق ايميلي كه خود دانشجويان در ديتابيس آن ذخيره كرده بودند ارسال مي‌كند يا مي‌توانيد بلوتوث خود را براي لحظه‌اي بازكنيد تا فايل براي شما ارسال شود.

اين امكان كوچك اما كاربردي تا حد زيادي از شلوغ شدن كلاس توسط دانش‌آموزان براي عكس گرفتن از تخته جلوگيري مي‌كند.

۵ – گروه هاي آنلاين

معمولاً هر كلاسي در داخل فضاي مجازي نيز يك گروه كوچك براي تعامل بيشتر دارد، اين گروه آنلاين نيز مي‌تواند از مصاديق تكنولوژي در آموزشگاه زبان باشد. اثر اين گروه كوچك مي‌تواند در نوع خود قابل‌توجه باشد.

در اين گروه‌هاي آنلاين علاوه بر گفتگوهايي كه انجام مي‌شود، فايل تمرينات، كتاب و فيلم‌هاي آموزشي نيز توسط اساتيد و فراگيران معرفي مي‌شود و به نحوي محلي براي استفاده از تجربه‌هاي ديگران است.

ضرورت استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان چيست؟

تكنولوژي امروزه عضو جدانشدني هر خانواده و جامعه‌اي است و حتي يك روز هم نمي‌توان جهان را بدون تكنولوژي تصور كرد. يادگيري زبان انگليسي هم كه تبديل به يكي از الزامات در زندگي ما شده است تا بتوانيم به‌راحتي با افراد تعامل داشته باشيم.

آموزشگاه‌هاي زبان هم درصورتي‌كه نتوانند خود را با اين تكنولوژي‌ها وفق دهند ممكن است به‌سادگي تعداد زيادي از دانش‌آموزان را از دست بدهند. ضرورت استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه زبان اين است كه راحتي و سرعت را براي دانش‌آموزان فراهم كند.

به ياد دارم اخيراً دريكي از كلاس‌هاي زبان استادي كه داشتيم سر كلاس تصميم گرفت با دوستش كه يك انگليسي‌زبان بود تماس تصويري داشته باشد تا ما هم با او صحبتي داشته باشيم. به‌جرئت مي‌توانم بگويم يكي از جالب‌ترين حركاتي بود كه در آموزشگاه‌هاي زبان با آن مواجه شده بودم؛ و جالب‌تر آنكه آن ده دقيقه تماس تلفني به‌اندازهٔ چند ساعت حضور در كلاس براي فراگيران حاضر در كلاس سودمند بود.

وضعيت استفاده از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان در ايران چگونه است؟

عموماً در هر يك مسائل مربوط به تكنولوژي، شروع يك جريان خاص در ايران نسبت به ساير كشورها قدري كند است. در مورد مسائل مربوط به تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان هم اين موضوع صادق است.

هرچند آموزشگاه‌هايي در كشور وجود دارند كه تا حد امكان اين ملزومات را براي فراگيران فراهم كرده‌اند اما هنوز با آموزشگاه‌هاي زبان در كشورهاي بلوك شرق كه مهد تكنولوژي هستند فاصلهٔ زيادي دارد.

ميزان رضايت افراد از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان چگونه بوده است؟

تكنولوژي عموماً باعث شگفتي مردم مي‌شود، حال‌آنكه اگر اين تكنولوژي يك جمع را تحت تأثير قرار دهد يك شگفتي جمعي را فراهم مي‌كند. در پرسشنامه‌اي كه توسط محققين در ژاپن تنظيم‌شده بود و بين گروه‌هاي سني مختلف در آموزشگاه‌هاي مختلف پخش و بررسي‌شده بود نتايج جالبي به‌دست‌آمده بود.

 

قريب به ۹۲ درصد افراد از حضور تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان رضايت داشتند و تنها ۵ درصد نظري غيرازاين داشتند و ۳ درصد هم برايشان اهميتي نداشت. اين آمار گسترده از رضايت عمومي از تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان تنها نشانگر اين امر است كه باب‌شدن تكنولوژي در امر يادگيري هم منافع زيادي دارد و هم راحتي يادگيري را براي فراگيران امكان‌پذير مي‌سازد.

تأثير تكنولوژي بر يادگيري چگونه است؟

يادگيري يك فرايند متابوليسمي در مغز است كه مراحل مختلفي دارد، هرچه بيشتر بتوان براي مغز چالش ايجاد كرد و آن را بيشتر درگير كرد مهارت يادگيري نيز در مغز پخته‌تر و بهتر مي‌شود.

تكنولوژي و علي‌الخصوص هوش مصنوعي در حال حاضر از اين قابليت ايجاد چالش براي يادگيري به نحو احسن بهره مي‌برد و به دليل در دسترس بودن هميشگي اين تكنولوژي‌ها هم سرعت يادگيري بيشتر مي‌شود و هم تأثير بسزايي بر پخته شدن مهارت يادگيري دارند.

 

نتيجه گيري

يادگيري زبان انگليسي مستلزم اسباب و لوازمي است تا بتوان راحت‌تر و با صرف هزينهٔ كمتر آن را انجام داد، تكنولوژي يكي از مواردي است كه در اين مورد به كمك بشر آمده است. اين تكنولوژي در آموزشگاه‌هاي زبان علاوه بر تأثيري كه بر جذاب شدن كلاس و فرايند يادگيري مي‌شود باعث مي‌شود كلاس بسيار آرام‌تر و هدفمندتر نيز جلو رود.

از ديگر تأثيرات تكنولوژي بر يادگيري مي‌توان به ايجاد چالش براي فراگيران اشاره كرد. در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعي باعث شده است تا كاربران به‌صورت روزانه چالش‌هاي جديدي را تجربه كنند و اگر بتوان اين چالش‌ها را در حوزهٔ يادگيري زبان انگليسي هم پياده كرد مي‌توان نتايج بسيار ارزشمندي از آن كسب كرد.

اميدواريم در ايران نيز بتوانيم همگام با ساير كشورها درزمينهٔ آموزش و يادگيري از روش‌هاي مدرن و پيشرفته استفاده كنيم تا هم نتيجهٔ بهتر و اثرگذارتري بگيريم و هم بتوانيم در موارد ارزش‌آفرين نظير آموزش و مخصوصاً آموزش زبان انگليسي كاركرد مناسبي را به نمايش بگذاريم.

منبع : سايت ايران اروپا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.