تندخواني متون انگليسي در كوتاهترين زمان

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

تندخواني متون انگليسي در كوتاهترين زمان

تندخواني متون انگليسي در كوتاهترين زمان

يادگيري زبان انگليسي بخش هاي مهم و مختلفي دارد اما مهمترين بخش هاي آن گرامر زبان انگليسي و مكالمه زبان انگليسي است. بعد از انتخاب موسسه زبان و رفتن به كلاسها استاد تمام موارد لازم را براي شما توضيح خواهد داد اما اگر در خانه و يا به صورت آنلاين به آموزش زبان انگليسي ميپردازيد، بهتر است از اين دو بخش شروع كنيد.

براي آموزش گرامر زبان انگليسي سايت هاي متنوعي وجود دارد كه با مطالعه آنها ميتوانيد به راحتي گرامر را ياد بگيريد اما يادگيري گرامر زبان انگليسي نياز به تمرين و ممارست دارد. از آن طرف بهتر است كه يادگيري در كلاس انجام شود. استاد تمام نكات ريز و درشت گرامر را به شما مي آموزد.

در بخش آموزش مكالمه زبان انگليسي، پيش نياز  يادگيري مكالمه زبان، گرامر زبان انگليسي است. اگر شما كلمات زيادي به ياد داريد اما نميتوانيد به انگليسي صحبت كنيد، ايراد از بخش گرامر شما ميباشد. پس تنها شركت در دوره هاي مكالمه زبان انگليسي شما نميتوانيد به راحتي و روان انگليسي صحبت كنيد.

پس اين دو بخش مكمل يكديگر هستند اما بخش اولي كه بهتر است به يادگيري آن بپردازيد، بخش گرامر زبان است و ابتدا بايد دوره هاي گرامر زبان انگليسي را بگذرانيد. سپس به سراغ يادگيري كلمات برويد و آنها را به راحتي در جملات به كار ببريد. البته كه گفتن اين مراحل به زبان آسان است و يادگيري مكالمه زبان انگليسي نياز به تمرين، ممارست و اراده اي قوي دارد.

آيا شما هم دوست داريد تندخواني متون انگليسي را ياد بگيريد آيا شما هم با مشكل كم بودن سرعت در هنگام خواندن متون انگليسي و يا حتي فارسي مواجهيد؟ اين مشكلات تا حد زيادي قابل برطرف شدن هستند. آيا نمي‌توانيد هم‌زمان هم مطالعه كنيد و هم مفهوم را درك كنيد؟ اين مشكل هم قابل‌حل است.

خواندن متون انگليسي عموماً براي ما فارسي‌زبانان مشكل‌آفرين و دردسر زا است، شايد يك ساعت طول مي‌كشد تا يك صفحه را به‌طور كامل بخوانيم و تازه حتي در برخي موارد معني آن را هم متوجه نمي‌شويم.

با چه روش‌هايي مي‌توان متون انگليسي را تندخواني كرد؟

روش‌هايي تجربي و گاهي در حالت سعي و خطا معمولاً براي تندخواني پيشنهاد مي‌شود. آما يا اين روش‌ها با كاركرد مغز مطابق‌اند؟

مسلماً تطابق روش‌هاي كاربردي و امتحان شده با نورون‌هاي حسي و قشر مياني مغز بيشتر است. بهتر است بدانيم مغز انسان تنها در حالتي تقويت مي‌شود و مي‌تواند يك مهارت را به سطح بالاتري ببرد كه ماهيچه‌هاي مغز درگير كار و فعاليت شوند.

ما سعي خواهيم كرد روش‌هاي منطقي و كاربردي ارائه كنيم و نكاتي كه رعايت كردن آن‌ها به بهبود اين فرايند كمك مي‌كند را مفصل توضيح دهيم.

تندخواني چيست و چرا ياد ميگيريم ؟

تندخواني مطالعه و درعين‌حال درك يك متن با سرعت‌بالا است. اين دو شرط لازم و كافي هستند يعني حتماً با سرعت متناسب خوانده شود و هم‌زمان متن نيز درك شود.

روزنامه‌وارخواني با تندخواني تفاوت دارد، در تندخواني هدف نهايي درك متن است اما روزنامه‌وارخواني به شما صرفاً يك ديد كلي از متن مي‌دهد.

 

تندخواني زماني جايز است كه شما با زيروبم يك‌زبان آشنا باشيد و سپس آن را تندخواني كنيد. به‌طور مثال ما متن‌هاي فارسي را مي‌توانيم با سرعت زيادي بخوانيم چراكه اغلب لغات آن را بلديم و در تركيب آن با ساير لغات به‌راحتي مي‌توانيم مفهوم را به‌درستي حدس بزنيم.

بايد زبان انگليسي را هم در حد مناسبي ياد بگيريم به‌گونه‌اي كه لغات را به‌راحتي بشناسيم و بتوانيم معني آن‌ها درك كنيم. اصول خواندن متون انگليسي را ياد بگيريم و حين خواندن به كار ببنديم.

تندخواني متون انگليسي تنها زماني به كار مي‌آيد كه بخواهيد همانند فارسي كه متون را مي‌خوانيد و بدون رجوع به فرهنگ لغات تمام متن را متوجه مي‌شويد زبان انگليسي را هم به همان قدرت مسلط باشيد.

روش‌هاي تندخواني متون انگليسي

در اينجا چند روش كاربردي براي تندخواني متون  انگليسي ارائه مي‌شود كه در نوع خود بسيار كارآمد و پربازده هستند. براي اينكه متون انگليسي را همراه با خواندن درك كنيد بايد بيشتر تلاش كنيد و شايد در ابتدا براي شما سخت و طاقت‌فرسا باشد.

در كتابي كه مارك بيل و پم مولان به نام Speed Reading منتشر كرده‌اند چند روش و راه‌حل براي اين كار ارائه كرده‌اند كه در اينجا به آن‌ها پرداخته مي‌شود.

** شروع به كار

تندخواني متون زبان انگليسي دقيقاً مثل رانندگي است، شما در رانندگي دوست داريد شروع كنيد و سرعت متعادلي داشته باشيد و اگر جاده خلوت باشد حتي سرعت بيشتري بگيريد. تندخواني به همين شكل شروع مي‌شود پس كمربندهايتان را ببنديد.

اولين كار شروع به خواندن متن است سعي يك جمله را بخوانيد و در ذهن خود تصويرسازي يا تداعي كنيد. شايد در اوايل كار نتوانيد سرعت اوليه را حفظ كنيد و شتابتان رفته‌رفته كم شود اما اين مشكلات در ادامهٔ روند حل مي‌شوند.

سعي كنيد در همان ابتداي كار دست‌ها را در حالت آزاد قرار دهيد و صرفاً با حركات چشم و سر و گردن متن را دنبال كنيد. اين كار هم بدن شمارا در يك حالت آرام قرار مي‌دهد و هم آزادي عمل بيشتري به چشمانتان مي‌دهد تا هيچ كلمه‌اي را نديده رد نكند.

در همين مرحله سعي كنيد Vision يا همان ادراك بصري خود را نيز افزايش دهيد. ادراك بصري به شما اين امكان را مي‌دهد اطلاعات را درجايي از مغز كه آناليز متن در آن انجام مي‌شود ذخيره نكنيد و باعث ايجاد يك قدرت تحليل موازي باقدرت تحليل متن مي‌شود.

** حركت كن، به دوروبر توجه نكن، به عقب برنگرد

رانندگي شما شروع‌شده است با اين تفاوت كه جاده يك‌طرفه است و هيچ ماشيني از جلو يا كناره‌ها مزاحمتان نمي‌شود صرفاً بايد مراقب باشيد به ماشين جلويي برخورد نكنيد يا به عقب برنگرديد چون جريمه مي‌شويد.

تندخواني متون انگليسي هم دقيقاً به همين شكل است متن را شروع كنيد و هر جا كه متوجه نشديد را رد كنيد و حتي به عقب هم برنگرديد. شايد بپرسيد كه پس تكليف مفهوم چه مي‌شود؟

 

اين شروع به كار شماست يعني شما در اول مسير تندخواني متون زبان انگليسي هستيد پس به نحوي تمرين محسوب مي‌شود و كنار گذاشتن برخي مفاهيم در جمله هيچ خللي وارد نمي‌كند اما فايده‌اي كه دارد اين است كه مغز شما به‌مرورزمان تقويت مي‌شود و هيچ مفهومي را نفهميده و درك نكرده باقي نمي‌گذارد.

در اين مرحله سعي كنيد چهار خصلت را در خود تقويت كنيد كه به 4s معروف هستند:

Skimming به معناي تماس مختصر ذهني با مفهوم برقرار كردن

Scanning به معناي اسكن و تصويربرداري ذهني از جملات و حتي پاراگراف‌ها

Skipping به معناي جهش و رها كردن برخي جملات كه نمي‌توانيد معني آن را به‌درستي تشخيص دهيد.

Summarizing به معناي خلاصه‌سازي كردن مفاهيم و جملات حين خواندن

در حقيقت شما به متن فكر نمي‌كنيد بلكه آن را اسكن و فراخواني مي‌كنيد و مغز تصوير را هميشه بهتر از متن مي‌فهمد حتي اگر آن تصوير خودش متن باشد.

** متعادل‌سازي سرعت

در رانندگي شما نمي‌توانيد تمام‌مسير را با يك سرعت مشخص و ثابت برانيد. برخي دست‌اندازها در مسير هستند و شايد بعضي وقت‌ها خودتان خسته مي‌شويد و سرعتتان را كم مي‌كنيد و يا جاده را كامل خلوت مي‌بينيد و با حداكثر سرعت مي‌رانيد.

تندخواني متون انگليسي با يك سرعت ثابت عملاً امكان‌پذير نيست، گاهي جمله‌اي به‌شدت سخت است و نمي‌توانيد خوب و با سرعت كافي آن را فراخواني و بازيابي كنيد. در اين حالت بايد اندكي ترمز بگيرد تا سرعت شما كمي كمتر شود و بتوانيد خوب آن را هضم كنيد.

در اين مرحله شما ياد مي‌گيريد چگونه خود را با متن سازگار كنيد. سازگاري با متن در سرعت و مفهوم و لغت را مي‌توان از اصلي‌ترين نكات تندخواني متون زبان انگليسي دانست.

حتي در خواندن متون فارسي هم سرعت شما در خواندن يكدست نوشته در مورد موضوعي خاص با سرعت خواندن كتاب تاريخ بيهقي يكسان نيست. خود كتاب تاريخ بيهقي هم در بعضي جاها كاملاً ساده و بدون لغات سخت و در برخي جاها طوفاني از مفاهيم و لغات سخت در برابر شما ظاهر مي‌شوند كه مجبور مي‌شويد سرعتتان را كم كنيد.

** مديريت اضافه‌بار

در رانندگي ممكن است تنها باشيد و يا تعدادي مسافر داشته باشيد، شايد اصلاً رانندهٔ ماشين باري باشيد كه در حال بردن يك‌بار بسيار سنگين به مقصد است. اين اضافه‌بار چه مشكلاتي براي شما ايجاد مي‌كند؟

همين اضافه‌بار در تندخواني متون زبان انگليسي هم وجود دارد و در بسياري مواقع ممكن است باعث شود سرعت شما بسيار كمتر از حالت عادي شود؛ اما اين اضافه‌بار چيست؟

مواردي نظير دانش لغوي كم، عدم آشنايي با برخي نكات گرامري، ضعف مهارت‌هاي چشمي، عدم تسلط بر محتواي تخصصي متن در حال خواندن و چندين مورد ديگر مي‌توانند براي شما ازنظر خوانش متن اضافه‌بار ايجاد كنند.

براي مديريت اين اضافه‌بار بهتر است قبل از اينكه بخواهيد يك محتواي تخصصي را بخوانيد لغات مربوط به آن را خوب بشناسيد.

ترفندي كه در كتاب Speed Reading ارائه‌شده است اين است كه قبل از خواندن كلي متن يك‌بار متن را برانداز كنيد و لغاتي كه ناآشنا هستند را قبل از خواندن از ديكشنري پيدا كنيد و بعدازآن شروع به خواندن متن كنيد.

 

براي تقويت مهارت‌هاي چشمي مي‌توانيد با متون فارسي شروع كنيد و سپس به متون زبان انگليسي تعميم دهيد. درصورتي‌كه در گرامر و قواعد دستوري هم مشكل‌داريد ابتدا آن را برطرف كنيد وگرنه در سرعت خواندن شما بسيار تأثيرگذار خواهند بود.

نتيجه گيري

تندخواني متون انگليسي مطابق روشي كه مارك بيل و پم مولان در كتابشان توضيح داده‌اند هم لذت‌بخش است و هم كارآمد. در بخش لذت‌بخش ماجرا تكنيك‌ها و ترفندهايي ارائه‌شده‌اند كه توضيح همهٔ آن‌ها عملاً مقدور نيست و مي‌توانيد كتاب را تهيه كنيد و بخوانيد؛ اما برخي كليات آن در متن توضيح داده‌شده آورده شده است.

تندخواني متون انگليسي همانند رانندگي است در حين رانندگي هر حركتي كه انجام مي‌شود در خوانش متن هم‌شكل مي‌گيرد، اگر مي‌خواهيد متون را با سرعت خوبي بخوانيد ابتدا بايد مهارت آن را كسب كنيد. كسب اين مهارت با انجام چند مرحلهٔ ساده قابل‌دسترسي است و ممكن است مشكلات و موانعي هم در مسير باشد كه به‌راحتي مي‌توان آن‌ها را حل كرد.

منبع : موسسه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.