معرفي مهمترين ابزارهاي يادگيري زبان انگليسي در منزل

معرفي مهمترين ابزارهاي يادگيري زبان انگليسي در منزل 

امروزه بيشترين دغدغه مردم يادگيري زبان انگليسي است. روش هاي مختلفي براي آموزش زبان انگليسي وجود دارد. اما در تمام روش ها اراده و تمرين حرف اول را ميزند و مهمترين ركن است.

بهترين روش شركت در دوره هاي زبان انگليسي در آموزشگاه زبان انگليسي است.  هر موسسه زبان خوبي داراي ويژگي هاي مختلفي است. با توجه به مقاله هاي قبلي بهترين آموزشگاه زبان انگليسي را براي خود انتخاب كنيد.

در بخش هاي مختلف زبان، مهمترين بخش هاي زبان انگليسي براي يادگيري ، مكالمه زبان انگليسي و گرامر زبان انگليسي است اما بهتر است 2 بخش را با هم ياد بگيريد چون اين دو بخش مكمل يكديگر هستند. دوره مكالمه زبان انگليسي از محبوبترين دوره هاي آموزش زبان انگليسي است.

يادگيري زبان انگليسي در منزل ، نيازمند منابع جامع و كامل و ابزارهايي است كه به زبان آموز كمك كند بدون معلم و به تنهايي بتواند زبان انگليسي را ياد بگيرد. در اين مطلب به معرفي كتاب‌هاي برتر، نرم افزارهاي موبايل و روش‌هاي خودآموز مي‌پردازيم .

ابزارهاي يادگيري زبان انگليسي در منزل

يادگيري زبان انگليسي هميشه با فراز و نشيب هايي همراه بوده‌است؛ افراد زيادي در نيمه‌ي راه، خسته شده و بازمانده اند. اما آن دسته از زبان آموزاني كه اين مسير را با موفقيت به پايان رساندند و توانستند به مهارت قابل قبولي در زبان انگليسي دست پيدا كنند، داراي اراده‌ اي قوي بوده‌اند. بديهي است كه يادگيري هر مطلبي، نياز به تلاش و اراده دارد اما مي‌توان اين مسير را با ابزارها و روش‌هايي، تسهيل كرد.

اما چنانچه بخواهييم درباره يادگيري زبان انگليسي در منزل صحبت كنيم، اولين نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه شما نيازمند منابع، روش ها و ابزاري هستيد كه برايتان نقش معلم و همكلاسي را بازي كنند. معلمي كه بتواند به تمامي سوالات شما پاسخ قابل قبول دهد؛ همكلاسي و همراهي كه انرژي و اشتياق شما را دو چندان كند.

بدون شك براي طي كردن اين مسير ، نياز داريد شناخت درستي از منابع كارآمد در اين زمينه داشته باشيد.

در اين مطلب ، ما به طور كلي، خودآموز‌هايي را براي يادگيري زبان انگليسي در منزل ، به 3 دسته‌ي كتاب، ابزار و نرم‌افزار تقسيم كرده و هركدام را به تفكيك مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

كتاب‌هاي خود آموز زبان انگليسي

كتاب هاي خودآموز بايد به شيوه اي طراحي و تدوين شده باشند كه در عين سادگي و بيان شيوا، بتوانند مطالب را به درك عميق زبان آموز برساند. اينكه با مطالعه ي كتاب، زبان آموز بتواند تمرين هاي همان كتاب را به درستي حل كند، از اهميت ويژه اي برخوردار نيست. به عبارت ديگر، زبان آموز بايد بتواند آموخته هاي خود را در موقعيت هاي مختلف و مطلوب، به كار ببرد. اين موقعيت بنا به هدف از يادگيري زبان انگليسي، مي تواند جلسه‌ي كنكور يا مكالمه‌ي روزمره باشد.

از بين كتاب‌هاي خودآموز زبان انگليسي، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

504 واژه ي ضروري

اگر بخواهيم يكي از در دسترس ترين منابع آموزشي را براي يادگيري زبان انگليسي در منزل ، بشماريم، ميتوانيم به كتاب 504 لغت اشاره كنيم. اين كتاب از جمله منابع ضروري و ارجح و قابل استفاده براي هر زبان‌آموز است. كتاب 504، شامل 42 درس و هر درس شامل 12 واژه‌ي جديد است. تعريف، تلفظ، كلمات هم معني و جملات نمونه‌اي كه براي هر لغت جديد آورده شده است، به درك هر چه بهتر واژه هاي جديد، كمك مي‌كند. در متن درس‌ها و تمرين ها نيز واژه‌هاي جديد ديگري نيز به چشم مي‌خورد و نهايتاً شمار لغاتي كه از اين كتاب آموخته مي‌شود، از 1000 فراتر مي‌رود.

Four Corners

مجموعه آموزش زبان Four Corners يك دوره  كتابهاي آموزشي كاملا جديد به سيستم آمريكايي (American Accent)  است كه در چهار سطح تنظيم شده است و نيز در بسياري از آموزشگاههاي زبان براي تدريس دوره هاي آموزشي هم از آن استفاده مي شود. حتي بسياري از موسسات آموزش اين كتاب ها را جايگزيني براي كتاب هاي Interchenge و Top Notch قرار داده اند. Four Corners  يك دوره جامع آموزش زبان است كه هر چهار مهارت اصلي زبان را شامل مي شود . اين محموعه كتاب براي يادگيري زبان انگليسي در منزل و كساني كه قصد دارند از زبان انگليسي جهت برقراري ارتباطات موثر در زندگي روزمره استفاده كنند، بسيار ايده آل است. دو كتاب اول براي سطح (A1,A2) و دو كتاب دوم براي سطح (B1,B2) تقريبا با سيستمي شبيه كتاب هاي Interchange به آموزش هر چهار مهارت پرداخته و با تمركز بر نكات گرامري و واژگان زمينه اي براي فراگيري مكالمه (communication) فراهم مي كند.

هر بخش از  Four   Corners شامل ارائه اي واضح و روان از واژگان، دستور زبان، و يك درس كاربردي از انگليسي روزمره به همراه تمرين هاي برنامه ريزي شده مهارت هاي چهارگانه زباني مي باشد. تاكيد مجموعه Four Corner  در آموزش، در جهت افزايش اعتماد به نفس براي انجام گفتگو و مكالمات روان است. تمرين هاي Speaking كه آخر هر درس آمده است، زبان آموز را قادر مي سازند كه از ميزان پيشرفت خود مطلع شوند و خود را مورد ارزيابي قرار دهند.

1100 واژه‌

اين كتاب از جمله بهترين كتاب‌هاي خودآموز زبان انگليسي است كه 1100 واژه‌ي پركاربرد را در قالب روش تدريس خاصي، معرفي مي‌كند. در متن كتاب نيز حدود 5000 واژه‌ي جديد ديگر هست كه شما در حين مطالعه‌ي كتاب، آن‌ها را نيز خواهيد آموخت. ‌اين كتاب مناسب افرادي است كه قصد شركت در آزمون ارشد، دكترا، آزمون‌هاي  GRE و آيلتس را دارند.

 

Grammar in use

اين كتاب، جامع‌ترين كتاب آموزش گرامر زبان انگليسي و مناسب افرادي است كه گرامر را به قصد شركت در آزمون‌هاي ارشد و دكترا، تافل و آيلتس مطالعه مي‌كنند. هر بخش از اين كتاب، شامل آموزش و تمريناتي است كه موجب يادگيري هر چه بهتر گرامر زبان انگليسي مي‌شود.

Oxford word skills

كتاب Oxford word skills ، در سه سطح مقدماتي، متوسط و پيشرفته، منبع خوبي براي افرادي است كه قصد دارند مكالمه‌ي زبان انگليسي را از پايه ياد بگيرند. در اين كتاب به شيوه‌اي جذاب، به آموزش لغات پرداخته شده‌است. در واقع اين كتاب با تمرين‌هاي متعدد و متنوع، يكي از بهترين منابع در زمينه‌ي يادگيري لغات است.

يادگيري زبان انگليسي در منزل و ابزارهاي كمك آموزشي

منظور از ابزار، وسايل كمك آموزشي موجود در بازار است كه در مراحل مختلف يادگيري زبان انگليسي، كارايي زبان‌آموز را افزايش مي دهند؛ علاوه بر اين، ابزارها و وسايل كمك آموزشي، مانع يكنواختي يادگيري زبان انگليسي مي‌شوند. كتاب‌ها هر چقدر هم كه خلاقانه طراحي شده باشند، منابع مكتوبي هستند كه روش سنتي آموزش را تداعي مي‌كنند و ممكن است براي همه افراد قابل استفاده نباشند. بنابراين ابزارهاي كمك آموزشي، مي‌توانند خلاقيت را در آموزش و يادگيري افزايش و خستگي و يكنواختي را كاهش دهند.

از جمله ابزارهاي خودآموز زبان انگليسي جهت يادگيري زبان انگليسي در منزل، مي‌توان به موارد زير به عنوان بهترين‌ها، اشاره كرد:

دست‌سازه‌هاي آموزشي

دست‌سازه‌هاي آموزشي با عنوان كاردستي، از سال‌ها پيش، مورد استقبال معلمين و دانش‌آموزان بوده است. ساخت كاردستي‌هاي آموزشي، علاوه بر تقويت خلاقيت فرد، به تثبيت مطالب در ذهن و حافظه‌ي او، كمك شاياني مي‌كند.

ساخت كاردستي‌ در آموزش بخش‌هاي مختلف زبان انگليسي اعم از مكالمه و گرامر كاربرد زيادي دارد. اين روش به خصوص براي آموزش كودكان، بسيار مفيد است. تنوع كاردستي‌ها و خلاقيت در طراحي و ساخت آن‌ها، به درك بيشتر مطالب آموزشي منجر مي‌شود.

كاردستي‌ مي‌تواند حتي يك روزنامه ديواري ساده باشد. ساخت يك روزنامه‌ديواري كه توسط خود كودك انجام شود، مي‌تواند ذهن ناخودآگاه او را درگير فرايند يادگيري كند. خاطره‌ي ساخت اين روزنامه ديواري، فرايند نوشتن لغات و كشيدن نقاشي ها، باعث افزايش فعاليت سلول‌هاي مغزي زبان‌آموز مي‌شود. اين فرايند، بكارگيري هوش هيجاني در فرايند يادگيري است كه به مراتب از يادگيري مستقيم و سنتي، تاثيرگذاري بيشتري دارد.

فلش كارت

ميتوانيم فلش كارت‌ها را از نوادگان يادداشت‌ها و نت برداري‌هاي سابق بدانيم. حتماً شما هم هنگام امتحانات، برگه‌ي كوچكي از خلاصه‌ي مطالب سخت را تهيه مي‌كرديد و در جيب يا كيفتان مي‌گذاشتيد؛ و در تاكسي و اتوبوس و مترو، بين راه، در صف‌ها و نوبت‌هاي روزانه و .. آن‌ها را مطالعه مي‌كرديد.

از ويژگي مثبت اين يادداشت‌ها مي توان به خلاصه بودن و كوچك بودن اندازه‌ي آن‌ها اشاره كرد. اين دو ويژگي، فلسفه‌ي وجودي فلش كارت‌ها هستند. به عبارت ديگر، در فلش كارت‌ها، مطلب آموزشي به خلاصه ترين شكل ممكن، حتي به صورت يك عبارت، جمله يا تصوير، درج مي‌شود؛ كارت‌هاي كوچكي كه حاوي نكات كوچك و مهم بوده، با ابعاد كوچك تهيه مي‌شوند و هميشه همراه دانش آموز هستند.

فلش كارت از ابزارهاي پركاربرد در يادگيري زبان انگليسي است. فلش كارت‌ها در يادگيري لغات، نكات گرامري و اصطلاحات، موثر و مفيد هستند. به خاطر داشته باشيد، مطالبي كه در فلش كارت نوشته مي شوند، بايد به كوچكترين مطلب آموزشي اشاره كنند. به گفته‌ي يكي از صاحبنظران اين رشته: “مطالب را لقمه كنيد”.

به شكل زير به عنوان نمونه‌اي از فلش كارت درست و نادرست توجه كنيد.

جعبه لايتنر و G5

اين وسيله از پركاربردترين و شناخته‌شده‌ترين ابزارهاي كمك آموزشي است كه قابليت كاربري در بسياري از دروس را دارد؛ از جعبه لايتنر و فلش كارت‌هاي آن مي‌توان حتي در جهت يادگيري فرمول‌هاي رياضي و فيزيك و دروس مشابه هم استفاده كرد.

اين جعبه با تقسيم‌بندي‌هاي منطقي و تنظيم زمان مرور با توجه به يادگيري زبان‌آموز، موجب انتقال اطلاعات به حافظه‌ي بلندمدت مي‌شود. فلش كارت‌هاي جديدي كه در هر روز مطالعه مي‌شود، به سطح اول منتقل شده و پس از هر بار مرور و پاسخ درست، به يك مرحله بعد‌تر منتقل مي‌شوند؛ چنانچه پاسخ اشتباه داده شود، به مرحله‌ي اول برگردانده مي‌شود و دوباره اين فرايند تكرار مي‌شود. در اين صورت تا زماني كه فلش‌كارت به انتهاي جعبه برسد، بارها مورد تكرار و مرور قرار گرفته و به راحتي به خاطر سپرده مي‌شود.

DUOLINGO

DUOLINGO نرم افزاري رايگان است كه درس هايي به تفكيك موضوعاتي همچون پوشاك، مشاغل، و … ارائه مي‌دهد. از ويژگي هاي اين نرم افزار، ارائه ي تلفظ صوتي كلمات است؛ همچنين مي‌توانيد سرعت تلفظ را به سليقه‌ي خود تغيير دهيد.

منبع : سايت موسسه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.