5 روش موثر در يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

5 روش موثر در يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي

5 روش موثر در يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي

اولين قدم براي يادگيري زبان انگليسي ، ثبت نام در يك موسسه زبان انگليسي است.. يك آموزشگاه زبان كه اساتيد حرفه اي و مجربي داشته باشد. البته قبل از هرچيزي بايد هدف خود را از يادگيري زبان مشخص كنيد.

شركت در آزمون هاي بين المللي زبان انگليسي از اصليترين اهداف افراد براي يادگيري زبان انگليسي است. بهترين موسسه زبان انگليسي با بهترين دوره هاي زبان انگليسي داراي ويژگي هايي است كه درباره آن در مقاله هاي قبلي صحبت شده است.

يادگيري زبان بخش هاي متنوع و مختلفي دارد كه مشخصا هر كدام مكمل ديگري است. مكالمه زبان انگليسي و گرامر زبان انگليسي هر دو داراي بخش هاي جداگانه اي براي يادگيري است اما بهتر است هر دو را با هم و در كنار هم پيش ببريد و از بهترين آموزشگاه زبان انگليسي كمك بگيريد.

براي شركت در آزمون هاي مختلف زبان انگليسي بهتر است تمام بخش ها را به خوبي ياد بگيريد و آماده باشيد. دوره هاي زبان انگليسي را بگذرانيد و در محيطي باشيد كه اكثر افراد انگليسي صحبت ميكنند.

 

اصطلاحات زبان انگليسي از بخش‌هاي جدانشدني و غيرقابل انكار مكالمات روزمره و رايج زبان انگليسي است. يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي به زبان آموز كمك مي‌كند تا بتواند در بيان منظور و مفهوم دقيق صحبت‌هاي خود، به صورتي كارا و موثر عمل كند.

روش‌هاي مختلفي براي آموزش و يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي وجود دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به، مكالمه با انگليسي زبانان، گوش دادن به راديوي انگليسي، تماشاي فيلم هاي دوزبانه، مطالعه‌ي متون عمومي، و يادگيري از طريق تصاوير اشاره كرد.

اصطلاحات زبان انگليسي را بشناسيم، ياد بگيريم و در موقعيت‌هاي مناسب به كار ببريم

قبل از شروع بحث، با چند سوال شروع ميكنيم؛

اصطلاحات زبان انگليسي را مي شناسيد؟

آيا به كاربرد اين اصطلاحات توجه كرده‌ايد؟

آيا تاكنون به فكر يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي افتاده‌ايد؟

اصطلاح چيست؟

اصطلاحات زبان انگليسي با لفظ Idiom شناخته مي‌شود و عبارت شبه جمله‌اي است كه معني آن چيزي غير از معني كلمه به كلمه‌ي تشكيل دهنده‌ي كل عبارت است. اصطلاح در تمامي زبان‌هاي دنيا وجود دارد و لزوم استفاده از آن‌ها در مكالمات روزمره، رسمي و غيررسمي، غير قابل انكار است.

اصطلاحات، براي اشاره‌ي غيرمستقيم به يك موضوع خاص، بيان مطلبي با گوشه و كنايه و توضيح بيشتر جملات گفته شده، بكار برده مي‌شود. اصطلاحات موجب زيباتر شدن و جلوگيري از يكنواختي مكالمه و به نوعي باعث تنوع بخشيدن به كلام مي‌شود. شمار اصطلاحات زبان انگليسي به بيش از 25000 هزار عبارت مي‌رسد.

از آنجايي كه در بسياري از منابع آموزشي، سرفصل “عبارات و اصطلاحات زبان انگليسي” به فراموشي سپرده شده‌است، كمتر زبان‌آموزي را مي‌بينيم كه با اين مبحث آشنايي كافي داشته‌باشد. در صورتي‌كه يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي، از ملزومات يادگيري بهينه‌ي زبان است.

چرا بايد اصطلاحات زبان انگليسي را ياد بگيريم؟ 

آنچه در منابع مختلف از زبان انگليسي ياد مي‌گيريد، مجموعه‌اي از تئوري‌هاست كه تا وقتي به كار برده نشود، چيزي جز انبوهي از آموخته‌ها نيست. زبان انگليسي در كتب با زبان انگليسي در دنياي واقعي، بسيار متفاوت است. يكي از دلايل اين تفاوت، اصطلاحات و عباراتي است كه در فرهنگ كشور ميزبان جا افتاده است و در مكالمات رسمي و غيررسمي استفاده مي‌شود. مكالمه‌اي كه در آن از عبارات و اصطلاحات استفاده نشود، مكالمه‌اي ساده و ابتدايي است.

بدون شك در زبان انگليسي، همچون ساير زبان‌هاي دنيا، اصطلاحات و عبارات عاميانه‌ي بسياري وجود دارد كه بكار بردن آنها، به مكالمه‌ي  بهتر و سليس تر، كمك مي‌كــند. اصطلاحات هر زبان، باعث ارسال دقيق‌تر منظور و مفهوم كلام مي‌شود. به عبارت ديگر، گوينده براي آنكه منظور صحبت خود را دقيق تر برساند، از يك عبارت كنايه‌اي استفاده مي‌كند.

فردي كه به تازگي وارد زبان دوم مي‌شود، لازم است از همان ابتداي آموزش لغات و گرامر، اصطلاحات و عبارات ايهامي و ضرب المثلي را نيز ياد بگيرد. يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي موازي با آموزش مكالمه، لغات و گرامر، باعث مي‌شود فرد بتواند جايگاه درست به كار بردن عبارات و اصطلاحات را يادگرفته و حين مكالمات خود از آن‌ها استفاده كند. به اين ترتيب به تدريج مكالمه‌اي نزديكتر به مكالمات رايج و روزمره‌ي انگليسي انجام مي‌دهد.

نكته‌ي مهم ديگر اين است كه برخي اصطلاحات، از نظر گرامري درست نيستند اما به صورت شبه جمله، در مكالمات روزمره استفاده مي‌شود. بنابراين لازم است زبان‌آموز آن‌ها را از پيش شناخته و سعي در ترجمه‌ي لغت به لغت آن عبارت نداشته‌باشد؛ در غير اينصورت به معني درست و كاربردي نمي‌رسد.

در صورت يادگيري عبارات عاميانه و اصطلاحات زبان انگليسي باعث مي‌شود كه شما :

مكالمه‌هايتان، طبيعي‌تر به نظر برسند.

به صورت پيشرفته‌تر و روان تر صحبت كنيد.

راحت‌تر بتوانيد به زبان انگليسي صحبت كنيد.

كاربرد اصطلاحات رسمي و غيررسمي را بشناسيد و بتوانيد آن‌ها را به درستي و در موقعيت‌هاي مناسب به كار ببريد.

بتوانيد يك متن انگليسي را روان‌تر و دقيق‌تر به زبان فارسي ترجمه كنيد.

چگونه اصطلاحات زبان انگليسي را بشناسيم؟

همانطور كه گفته شد معني  عبارات عاميانه و اصطلاحات زبان انگليسي، با معني جداگانه‌ي كلمات آن عبارت، يكسان نيست. بنابراين چنانچه با عبارتي مواجه شديد كه با ترجمه‌ي كلمات آن به معني متناسب با جمله نرسيديد، بدانيد كه بايد معني آن عبارت را در ميان اصطلاحات بيابيد.

بسياري از عبارات عاميانه و اصطلاحات زبان انگليسي، از لحاظ گرامري داراي قاعده‌اي نيستند. بنابراين با مشاهده‌ي آن‌ها مي‌توان حدس زد كه عبارتي اصطلاحي است؛ و ميبايست در كتاب راهنما يا ديكشنري مرتبط با اصطلاحات زبان انگليسي، به دنبال معني آن باشيد.

روش هاي يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي؛

زبان انگليسي از مهارت‌هاي مختلفي تشكيل شده‌است كه يادگيري هر مهارت، روش و منابع ويژه‌اي دارد. يادگيري اصطلاحات نيز، نيازمند روش‌هاي يادگيري موثري است كه علاوه بر يادگيري بتوانيد آن‌ها را در مكالمات خود به صورت كارآمد استفاده كنيد. در غير اينصورت حفظ كردن عبارات، تاثيري در يادگيري زبان انگليسي و بهبود مكالمه ندارد.

اكنون 5 روش از مؤثرترين روش‌هاي يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي را معرفي مي‌كنيم. با به كارگيري اين روش‌ها، مي‌توانيد اصطلاحات را ياد گرفته و براي مكالمه‌اي زيباتر، عاميانه و رايج، آن‌ها را به كار ببريد.

روش اول: يادگيري با تصاوير 5 روش موثر در يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي-35 روش موثر در يادگيري اصطلاحات زبان انگليسي-4

بدون شك يادگيري به كمك تصاوير، از كارآمدترين روش‌هاي آموزش و يادگيري هر مبحثي است. كتاب‌هاي آموزشي دروس مختلف را تصور كنيد به گونه‌اي كه هيچ تصويري ميان متون جاي داده نشده‌باشد. يكنواختي متن و كلمه، موجب خستگي مفرط شده و يادگيري را كاهش مي‌دهد.

تصاوير مي‌توانند در بيان مطالب آموزشي، به كمك معلم و دانش آموز بيايند؛ مخصوصاً براي افرادي كه حافظه‌ي تصويري بهتري دارند، بسيار كاربرد دارد.

روش دوم: مطالعه‌ي متون عمومي

متون عمومي همچون روزنامه‌ها و كتاب داستان، مي‌تواند منبع خوبي از اصطلاحات هر زبان باشد. در متون عمومي و غيررسمي، از اصطلاحات و كنايه‌هاي بيشتري جهت افزايش جذابيت متن، استفاده مي‌شود.

بنابراين مي‌توانيد با مطالعه‌ي اين متون، به صورت كاربردي با اصطلاحات آشنا شده و جايگاه آن ها را ياد بگيريد. به خاطر داشته‌باشيد در مطالعه‌ي متون، يك ديكشنري يا راهنماي اصطلاحات در اختيار داشته‌باشيد.

روش سوم:  فيلم ببينيد 

فيلم‌هاي زبان اصلي با زيرنوبس فارسي، منبعي بسيار قوي از اصطلاحات زبان انگليسي است. همانطور كه در مكالمات روزمره، از اصطلاحات استفاده مي‌شود، تماشاي اين فيلم‌ها مي‌تواند بسيار مؤثّر باشد. همچنين با ديدن فيلم‌ها مي‌توانيد موقعيت به كاربردن اصطلاحات و عبارات عاميانه را بهتر ياد بگيريد؛ حتي لحن و مقدار رسميت اصطلاحات، بيشتر رعايت مي‌شود.

 

از طرفي برخي عبارات و اصطلاحات هستند كه ممكن است معني كنايه‌اي در چارچوب ادب اجتماعي نداشته باشند، لازم است آن‌ها را ياد بگيريد، هرچند نخواهيد هرگز از آن‌ها استفاده كنيد؛ اين دسته از اصطلاحات را به راحتي مي‌توانيد از طريق تماشاي فيلم‌ها و سريال‌ها ياد بگيريد.

روش چهارم: يك دوست انگليسي زبان پيدا كنيد

با وسعت روزافزون نقش اينترنت و فضاي مجازي در زندگي روزمره‌ي انسانها، مي‌توانيد بهترين استفاده را از ارتباطات ببريد. در شبكه‌هاي مجازي مختلف همچون فيس بوك و اينستاگرام، مي‌توانيد به راحتي به دنبال يك دوست انگليسي زبان باشيد. با اون صحبت كنيد و در ميان مكالمه، به عبارات عاميانه و اصطلاحاتي كه او به كار مي‌برد، توجه كنيد.

بسيار افرادي هستند كه در اين مسير مايل هستند به شما كمك كنند. به عنوان مثال افرادي كه به دانستن هر چه بيشتر در مورد فرهنگ‌هاي ديگر كشورها علاقمندند، مي توانند دوستان و معلمان خوبي براي شما باشند. در مكالمات شما و دوستتان، او از فرهنگ شما ياد مي‌گيرد و شما از زبان مادري او.

روش پنجم: راديوي انگليسي زبان گوش كنيد

برنامه‌هاي راديويي از تنوع خوبي برخوردارند. نمايش‌هاي راديويي، مصاحبه‌ها و اخبار، منبع بسيار غني از مكالمه و اصطلاحات رايج است. براي تقويت مهارت شنيداري خود مي‌توانيد به برنامه‌هاي راديويي كودكان گوش كنيد. لازم به ذكر است برنامه هاي تلويزيوني و راديويي كودكان، از مؤثرترين روش هاي تقويت مهارت شنيداري است.

البته واضح است زبان آموزي كه در مرحله‌ي ابتدايي آموزش زبان است، از مهارت شنيداري خوبي برخوردار نيست. با گذشت زمان و تقويت مهارت شنيداري خود، مي‌توانيد به راديويي كه به زبان انگليسي اجرا ميكند گوش كنيد.

از ديگر مزاياي گوش كردن به راديو، عدم محدوديت مكان و زمان است. حين رانندگي، انجام امور منزل يا حتي هنگام خواب مي‌توانيد به راديو گوش كنيد. از كوچكترين فرصت‌ها بهترين استفاده را ببريد.

كلام آخر:

 

روش‌هاي يادگيري متفاوت و متنوع است. آنچه مهم است اينست كه روحيات و ويژگي‌هاي شخصيتي خود را بشناسيد و روش يادگيري متناسب با خود را انتخاب كنيد. فردي كه حافظه‌ي تصويري خوبي دارد، بهتر است از يادگيري به كمك تصاوير استفاده كند و فردي كه حس شنوايي قوي تري دارد، منابع صوتي برايش مثمر ثمر تر خواهد بود.

آنچه يادگرفته ايد به كار ببريد. اگر حتي ساده‌ترين مهارت ها را تمرين نكنيد، بدون شك فراموششان خواهيد كرد. اصطلاحات زبان انگليسي را ياد بگيريد و حتما سعي كنيد در تمرين‌هاي مكالمه و انشاء هاي خود استفاده كنيد. بدين ترتيب مي‌توانيد به خوبي مكالمه‌ي رايج را ياد بگيريد.

منبع : سايت موسسه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.