تسلط بر زبان فارسي در آموزش زبان انگليسي چه تأثيري دارد؟

تسلط بر زبان فارسي در آموزش زبان انگليسي چه تأثيري دارد؟

يادگيري زبان انگليسي براي آن دسته از افرادي كه هدفشان شركت در آزمون آيلتس است، بسيار بسيار حائز اهميت است. براي آيلتس بهتر است دوره هاي آيلتس را در بهترين آموزشگاه زبان انگليسي در تهران گذراند كه هم وقت و منابع شما از بين نرود و به زودي نيز به هدف خود برسيد.

يك موسسه زبان عالي ويژگي هايي دارد كه بهتر است در مقاله هاي قبل درباره آن مطالعه كنيد. آزمون آزمايشي آيلتس هم در تمام آموزشگاه زبان انگليسي برگزار نميگردد. بخش مهم آزمون آيلتس نيز بخش مكالمه زبان انگليسي است كه براي اغلب افراد دشوار است. براي تقويت مكالمه زبان انگليسي بهتر است در دوره هاي مكالمه زبان انگليسي شركت كنيد به اين ترتيب شما چند قدم جاوتر از بقيه حركت ميكنيد.

اما آيا تسلط بر زبان فارسي در آموزش زبان انگليسي تاثيري دارد؟ در اين مقاله به بررسي اين مورد ميپردازيم.

عوامل بسياري در آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان دوم موثر هستند كه از بين اين عوامل، زبان مادري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. سن يادگيري زبان مادري و زبان دوم، خودآگاهي در يادگيري، لهجه‌ي زبان مادري، استفاده از زبان مادري در كلاس‌هاي آموزشي زبان انگليسي، از عوامل مهم و مرتبط تاثير زبان مادري بر يادگيري زبان دوم است. در مقاله‌ي حاضر، اين عوامل را حول تأثير زبان فارسي در آموزش زبان انگليسي بررسي مي‌كنيم.

تاثير زبان فارسي بر آموزش زبان انگليسي

همانطور كه مي‌دانيم زبان انگليسي به عنوان زبان بين‌المللي و مهمترين زبان دوم در سطح جهان شناخته مي‌شود‌. روش‌هاي آموزش زبان انگليسي در كشورهاي غيرانگليسي زبان، متفاوت از يكديگرند. صرف‌نظر از روش‌هاي آموزش، عوامل بسياري نيز در يادگيري و آموزش زبان انگليسي مؤثر هستند. شناخت اين عوامل، به زبان‌آموزان و اساتيد كمك مي‌كند علت نواقص احتمالي در روند يادگيري و آموزش را شناخته و برطرف كنند.

بديهي‌ست بررسي تمام اين عوامل در حد ظرفيت اين مطلب نيست. از بين اين موارد، مي‌توان به چهار مورد زير براي بررسي تاثيرات زبان مادري در آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان دوم اشاره كرد‌.

تسلط بر قواعد دستور زبان مادري

خودآگاهي در يادگيري زبان با توجه به سن

لهجه‌ي زبان مادري در تلفظ‌هاي زبان دوم

استفاده از زبان مادري در كلاس‌هاي آموزش زبان دوم

 لذا بنا به اهميّت اين موارد و تأثير مستقيم و غيرمستقيم آن‌ها در آموزش و يادگيري زبان انگليسي، در اين مطلب سعي شده است در حد اقتضاء به آن‌ها پرداخته‌ شود.

تاثير تسلط بر “دستور زبان فارسي” بر يادگيري “گرامر زبان انگليسي”

يكي از عوامل مهم در يادگيري هر مبحثي، تثبيت و همچنين كارايي يادگيري است . چرا كه يادگيري، منوط به بكارگيري آموخته‌هاست. به عبارت ديگر، آموخته‌اي كه به كار گرفته و اجرا نشود، در واقع يادگيري اتفاق نيفتاده است. تبلور اين مسئله در آموزش زبان فارسي، دانش‌آموزاني هستند كه باوجود آموزش ديدن در مدرسه، اما باز هم قادر به تشخيص اجزاي جمله، صرف فعل، تغيير زمان جمله، تشخيص لازم و متعدي بودن افعال و تشخيص مسند در جملات فارسي نيستند. تبعات اين مسائل در يادگيري زبان انگليسي، دامنگير دانش‌آموزان شده و مشكل آن‌ها را دو چندان مي‌كند.

 

در كشور ما، آموزش دستور زبان فارسي به عنوان مباني زبان مادري از اهميت بالايي برخوردار است. در كتاب‌هاي بخوانيم و بنويسيم مقطع دبستان، به صورت كلي به دستور و قواعد زبان فارسي اشاره شده‌است. آموزش زبان انگليسي در مقطع دبيرستان دوره‌ي اول آغاز مي‌شود؛ امّا آنچه بين اكثريت دانش‌آموزان مشهود است، عدم توانايي آنها در بكارگيري عملي آموخته‌هايشان به صورت تحليلي است. به عبارت ديگر دانش‌آموزان قادر به تجزيه و تحليل اجزاي مختلف جملات فارسي نبوده و به تبع آن، در ساخت و شناخت اجزاي جمله‌هاي انگليسي نيز، با مشكل مواجه‌اند.

 

به عنوان مثال، يكي از مباحث مهم و پركاربرد گرامر زبان انگليسي، ساخت جمله‌هاي خبري و پرسشي است. ساخت جملات با يك فرمول كلي بسيار راحت بوده اما منوط به شناخت اجزاي جمله است. بديهي‌ست كه تقدم و تأخر جايگذاري فاعل، فعل، مفعول و قيود در تمام جملات خبري ثابت است؛ بنابراين زبان‌آموز تنها بايد بتواند اين اجزا را از هم تشخيص دهد. در نتيجه، شناخت آن ها در گرو درك درست از مفاهيم فعل، فاعل، مفعول و قيد در زبان فارسي است.

نمونه ديگري از مسائل اساسي زبان‌آموزان، عدم تمييز قيد از صفت است. از آنجايي كه زبان‌آموزان در جايگذاري و به كارگيري هر كدام از اجزاي جمله دچار مشكل مي‌شوند؛ واضح است كه بخش مهمي از شناخت قيد و صفت، به درك قواعد و دستور زبان فارسي بر مي‌گردد. به همين دليل، دانش‌آموزاني كه آموزش صحيح و كاربردي در اين مبحث ديده باشند، با تمرين و تكرار مي‌توانند در انواع جملات، اين اجزا را تشخيص دهند. پيرو اين مهارت در زبان فارسي است كه درك و تشخيص مبحث قيد و صفت در زبان انگليسي، امكانپذير مي‌شود.

 

تأثير خودآگاهي و سن بر يادگيري زبان فارسي و زبان انگليسي

مقالات بسياري در زمينه‌ي خودآگاهي بر يادگيري زبان به چاپ رسيده‌اند. نتايجي كه از مشاهدات علمي بدست آمده‌است، گوياي اين نتيجه است كه زبان مادري كاملاً به صورت ناخودآگاه آموخته مي‌شود. بدين صورت كه حتي اگر فردي هيچوقت به مدرسه نرفته و تحت آموزش رسمي قرار نگيرد، در همان سنين ابتدايي قادر به استفاده‌ي تقريباً درست از دستور زبان فارسي در مكالمات روزمره‌ي خود است. با گذشت زمان و ورود فرد به اجتماع، با يادگيري ناخودآگاه از طريق شنوايي، مهارت مكالمه‌ي وي افزايش يافته و فرد به پيچيدگي‌هاي زبان مادري، تسلط مي‌يابد. به عبارت ديگر فرد ياد مي‌گيرد افعال را در شخص و زمان درست بكار ببرد. اما نكته‌ي مهم اينجاست كه اين بكارگيري آگاهانه است يا ناخودآگاه؟ با يك مثال، به اين سوال پاسخ مي‌دهيم.

اگر از كودكي 9 ساله كه به مدرسه نرفته و آموزش رسمي نديده است، بپرسيد: “ديروز به كجا رفتي؟” پاسخ خواهد داد:”ديروز به مهماني رفته‌بودم / رفتم”. مشاهده مي‌كنيم كه بكارگيري زمان و شخص در فعل جمله‌ي پاسخ كاملاً درست است. اما آيا اين جمله‌ي درست، به صورت آگاهانه ساخته و بيان شده است؟ آيا اين كودك در ساخت و بيان اين جمله، انديشيده است؟ پاسخ كاملاً واضح است؛ خير!

 

يكي از دلايل استفاده‌ي ناخودآگاه دستور زبان صحيح در مكالمات زبان مادري، تاثير سن بر يادگيري زبان مادريست. يادگيري زبان مادري از همان سال اول زندگي آغاز مي‌شود. در سنين 6 يا 7 سالگي كه فرد به محيط آموزشي رسمي وارد مي‌شود، از درصد بالايي تسلط بر زبان مادري برخوردار است اما اين تسلط كاملاً ناخودآگاه است؛ و در سال‌هاي بعد، با يادگيري مباني، قواعد و دستور زبان فارسي، جملات را به صورت آگاهانه و با شناخت از قواعد دستوري، مي‌سازد.

اما آنچه در تحقيقات پذيرفته شده‌است، تصنعي بودن و تأثير خودآگاهي در يادگيري زبان دوم است. هنگامي كه فرد در سني كه به زبان مادري تسلط دارد اقدام به يادگيري زبان دوم مي‌كند، واضح است كه يادگيري به صورت آگاهانه صورت مي‌گيرد. لذا زبان‌آموز در اين مرحله، از مزاياي يادگيري ناخودآگاه بي‌بهره است. اما مهارت‌هاي شنيداري در اين مرحله، بسيار تاثيرگذار است. بنابراين توصيه مي‌شود زبان آموزان از مهارت شنيداري، بهره‌ي دو چندان ببرند. اهميت بكارگيري قدرت شنوايي در يادگيري زبان انگليسي، مورد تاكيد صاحبنظران اين رشته مي‌باشد. آنچه به كودكان كمك مي‌كند زبان مادري را بدون آموزش رسمي ياد بگيرند، دقت آن‌ها در گوش دادن به مكالمات اطرافيان است.

 

 

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.