نكاتي ساده براي آموزش زبان انگليسي به كودكان كه والدين بايد بدانند

نكاتي ساده براي آموزش زبان انگليسي به كودكان كه والدين بايد بدانند 

 يادگيري زبان انگليسي اين روزها به دغدغه مهمي براي والدين تبديل شده است. اغلب شكايت ميكنند كه كودكان علاقه اي به زبان انگليسي ندارند و تلاشي براي يادگيري نميكنند.

ابتدا بايد براي آموزش زبان انگليسي، بهترين آموزشگاه زبان انگليسي را انتخاب كنيد. موسسه زبان ي كه تخصصي باشد و به صورت تخصصي به آموزش زبان انگليسي بپردازد.

اساتيد حرفه اي ميتوانند كودكان را با روشهاي مختلف علاقه مند به يادگيري كنند. گرامر زبان انگليسي و مكالمه زبان انگليسي كه مهمترين بخش زبان است، بايد به صورت همزمان آموزش داده شود. آموزش گرامر زبان انگليسي و آموزش مكالمه زبان انگليسي بايد از پايه به كودك آموزش داده شود و اين كار در موسسه زبان انگليسي صورت ميگيرد.

آموزش زبان انگليسي به كودكان از دغدغه‌هاي مهم والدين است. والدين سعي دارند هرچه زودتر و در سنين پايين، كودكان خود را در آموزشگاه‌هاي زبان انگليسي ثبت‌نام كنند. درصورتي‌كه ازنظر روانشناسان، بهترين سن آموزش زبان انگليسي به كودكان، سنين بين ۵ تا ۱۰ سال است. آموزش زبان انگليسي به كودكان از حساسيت بالايي برخوردار است. طراحي و اجراي دكوراسيون متناسب با روحيات كودكان، روش‌هاي تدريس خلاقانه و نوع رفتار معلم و مربي با كودكان، از نكات مهمي است كه در اين مقاله به آن‌ها پرداخته مي‌شود.

آموزش زبان انگليسي به كودكان

توجه به كاربرد روزافزون زبان انگليسي در موقعيت‌هاي مختلف ازجمله تحصيل، شغل، سفر و … يادگيري زبان انگليسي به امري مهم و اجتناب‌ناپذير تبديل‌شده است. ازاين‌جهت والدين را مي‌بينيم كه فرزندان خود را از سنين كودكي، در آموزشگاه‌هاي زبان انگليسي ثبت‌نام مي‌كنند. آموزش زبان انگليسي به كودكان، از حساسيت بالايي برخوردار است. به دليل اهميت اين مسئله، در اين مطلب، نكاتي را بررسي مي‌كنيم كه لازم است موردتوجه والدين و معلمان زبان انگليسي كودكان قرار گيرد.

 

ويژگي‌هاي سن كودكي

در ابتدا بايد سن كودكي را بشناسيم. از ديدگاه روانشناسان، زندگي انسان به ۸ دوره تقسيم مي‌شود: ۱- مرحله پيش از تولد، ۲- نوزادي و نوپايي، ۳- كودكي اول (۳ تا ۶ سال)، ۴- كودكي ميانه (۶ تا ۱۲ سال)، ۵- نوجواني، ۶- بزرگ‌سالي (جواني)، ۷- ميان‌سالي، ۸- پيري. در اين ميان، دورهٔ كودكي، دوره‌اي ميان نوپايي و نوجواني است با ويژگي‌هاي خاص كه لازم است والدين و مربيان براي پرورش و تعالي كودكان، از دانش لازم برخوردار باشند. قدرت يادگيري و كنجكاوي كودكان نيز، فرصت خوبي را برايشان فراهم مي‌آورد تا شما بتوانيد توانايي‌هايشان را در جهت يادگيري مهارت‌هاي هر چه بيشتر سوق دهيد.

 

سن مناسب براي آموزش زبان انگليسي به كودكان

برخي والدين از زماني كه هنوز فرزندشان هنوز به دنيا نيامده است، برنامه‌هاي مختلفي براي آموزش‌هاي پياپي به او، طراحي مي‌كنند. طراحي و شروع آموزش‌ها به كودكان، بايد متناسب با ويژگي‌هاي شخصيتي، استعداد و سن كودك باشد. بدون شك آموزش زبان انگليسي از سنيني كه كودك هنوز به زبان مادري مسلط نيست، اشتباه بزرگي است.

برخي از كودكان تا سن خاصي بعضي حروف (مثلاً «ر») را نمي‌توانند تلفظ كنند، يا از هجي كردن برخي كلمات فارسي، برنمي‌آيند. والدين اين كودكان نبايد اين ناتواني‌ها را به‌حساب جذابيت‌هاي تكلم كودك خود بگذارند و نسبت به آن‌ها بي‌تفاوت باشند؛ بلكه بايد در جهت آموزش هر چه‌بهتر زبان مادري به كودك خود برآيند.

 

علاوه بر اين، ازنظر روانشناسان توصيه مي‌شود كه كودك شما بتواند به زبان فارسي (مادري) بخواند و بنويسد. ازنظر اين دسته از روانشناسان، لازم است كودك آشنايي اوليه با زبان مادري، دستور قواعد ساخت جمله و حروف الفباي فارسي داشته باشد تا بتواند مفاهيم و قواعد اوليهٔ زبان انگليسي را فرابگيرد. اين مهارت مي‌تواند تا سن ۱۰ سالگي به سطح مطلوب و معقول برسد و در كودك آمادگي لازم را جهت فراگيري زبان انگليسي، ايجاد كند.

 

نظرات متفاوت روانشناسان در سنين بين ۵ تا ۱۰ سال به نقطهٔ مشترك مي‌رسد. ازنظر روانشناسان، آموزش زبان ۲ را مي‌توان در اين سنين آغاز كرد؛ اما لازم به ذكر است چنانچه كودك ۵ ساله‌اي هنوز قادر به صحبت كردن به زبان فارسي نيست، مسلماً دچار ۱ مشكل جسمي يا ذهني است و بايد تحت درمان قرار گيرد؛ بنابراين الزاماً تمام كودكان بالاي ۵ سال، آمادهٔ يادگيري زبان انگليسي نيست؛ بلكه سلامت و قدرت تكلم كودك است كه زمان آموزش زبان دوم را تعيين مي‌كند.

ويژگي‌هاي كلاس آموزشي كودكان

همان‌طور كه مي‌دانيد سن ۷ سال تمام، براي ورود فرزندان به مدرسه، تعيين‌شده است. اين سن موردپذيرش علوم مختلف ازجمله روانشناسي، كودكياري و آموزش‌وپرورش است؛ اما آيا ورود فرزندان به كلاس‌هاي آموزشي، از سنين قبل از ۷ سالگي، درست است؟

 

بديهي است انسان از بدو تولد در حال يادگيري است؛ پس چه خوب است كه به يادگيري او جهت داده شود؛ اما در اين مسير بايد اصول و قواعد مربوط به سنين كودكي رعايت شود.

 

آنچه موردپذيرش روانشناسان است، تربيت غيرمستقيم كودكان است. به‌عبارت‌ديگر، امرونهي كردن، نتيجهٔ عكس بر روي فرزندانتان به‌جاي مي‌گذارد. به عقيدهٔ روانشناسان، هر آموزشي بايد به‌صورت غيرمستقيم و در قالب بازي، سرگرمي و تفريح به كودكان ارائه شود. در اين راستا، كلاس‌هاي آموزش زبان انگليسي كودكان، بايد مفرح بوده و جنبهٔ آمرانه نداشته باشد. در غير اين صورت براي كودك، دافعه ايجادشده و يادگيري حاصل نمي‌شود.

 

از ديگر ويژگي‌هاي كلاس‌هاي آموزش زبان انگليسي كودكان، بايد به دكوراسيون مخصوص كودكان اشاره كرد. كودكان نسبت به رنگ‌ها واكنش بيشتري نشان مي‌دهند. ازاين‌رو سعي كنيد دكوراسيون كلاس‌ها را مطابق باروحيه و علائق كودكان طراحي و اجرا كنيد. هماهنگي محيط با فعاليت‌هاي آموزشي، يادگيري را هر چه بيشتر تسهيل مي‌كند.

براي افزايش تنوع به روش‌هاي آموزش زبان انگليسي به كودكان، بايد خلاقيت و ابتكار به خرج دهيد. مباحث آموزشي را همراه با بازي و سرگرمي به كودكان ارائه دهيد. در سايت‌هاي مختلف جستجو كنيد و روش‌هاي خلاقانهٔ آموزش زبان انگليسي به كودكان را ياد بگيريد. در اينجا به سه مورد از روش‌هاي خلاقانه اشاره مي‌كنيم. مي‌توانيد از اين روش‌ها الهام بگيريد و روش‌هاي ديگري را ابداع كنيد.

 

 

 

يك اردوي تفريحي ترتيب دهيد

برنامهٔ يك اردوي آموزشي را ترتيب دهيد. يك اردوي يك‌روزه مي‌تواند موجب افزايش كارايي ذهني كودكان شود. در اين اردو، آموزش را نيز متوقف نكنيد. مي‌توانيد آموزش را از لحظهٔ شروع سفر آغاز كنيد. اين اردو، براي آموزش اجزاي طبيعت و رنگ‌ها بسيار كاربردي و عملي است.

كاردستي بسازيد

براي آموزش زبان انگليسي به كودكان، مي‌توانيد از ساخت كاردستي داخل كلاس بهره ببريد. به‌طور مثال براي آموزش حيوانات، لباس‌ها و اعضاي بدن مي‌توانيد از ساخت كاردستي‌هاي متناسب استفاده كنيد. كاردستي‌ها بايد ساده اما جذاب باشند.

به هر كودك (زبان‌آموز) تصوير يك جنگل و چند حيوان را بدهيد. سپس از آن‌ها بخواهيد تصوير هر حيوان را در جاي مناسب ازجمله روي درخت، داخل سوراخ‌هاي زيرزميني و داخل رودخانه، قرار دهند. در طي اين فرايند اسامي حيوانات و اجزاي جنگل را نيز به آن‌ها آموزش دهيد.

يك نقاشي خام و بي رنگ در اختيار هر كودك قرار دهيد. از آن‌ها بخواهيد هر قسمت را به رنگ خاصي كه شما به آن‌ها مي‌گوييد، رنگ‌آميزي كنند. در طي اين نقاشي، رنگ‌ها را به آن‌ها آموزش دهيد.

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.