مهارت هايي ناگفته براي سخنراني به زبان انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

مهارت هايي ناگفته براي سخنراني به زبان انگليسي

مهارت هايي ناگفته براي سخنراني به زبان انگليسي

براي يادگيري زبان انگليسي ثبت نام در موسسه زبان انگليسي يكي از بهترين راه ها است. اساتيد بهترين آموزشگاه زبان انگليسي به شما كمك ميكنند تا زودتر به هدف خود برسيد. اگر هدف شما از آموزش زبان انگليسي ، شركت در آزمون آيلتس است، بهتر است در دوره آيلتس در بهترين موسسه زبان شركت كنيد.

يكي از توصيه هاي ما به شما اين است كه قبل از شركت در آزمون اصلي، در آزمون آزمايشي آيلتس شركت كنيد. آزمون ماك آيلتس به شما كمك ميكند از سطح زبان خود باخبر شويد و به اين ترتيب نتيجه هر چه بهتر را از آزمون بگيريد.

سخنراني به زبان انگليسي مهارتي است كه براي دانشجويان غير انگليسي‌زبان در كشورهاي انگليسي ‌زبان موردنياز است. اين مهارت شامل جزئيات و فاكتورهاي ديگري است كه در اين مقاله به خلاصه‌اي از مهم‌ترين آن‌ها اشاره‌شده است. ازجمله مهارت‌هاي مهمي كه لازم است براي يك سخنراني خوب كسب كنيد، تقويت لهجه و تلفظ، رعايت رسميت عبارات، استفاده از فناوري و نمودارهاي تلخيص اطلاعات هستند. در اين مقاله، به تشريح اين مهارت‌ها پرداخته ‌شده است.

7 نكته و مهارت موردنياز سخنراني به زبان انگليسي را در اين مطلب بخوانيد

اگر در يك شركت بين‌المللي فعاليت مي‌كنيد يا قصد ادامه تحصيل در يك كشور انگليسي‌زبان راداريد، ممكن است يك اجلاس يا سخنراني به زبان انگليسي در پيش داشته باشيد. بنابراين سعي كنيد هرچه زودتر اين مهارت را به دست آورديد. در اين مقاله به چند نكتهٔ مهم در مورداجراي سخنراني به زبان انگليسي اشاره مي‌كنيم.

چرا مهارت سخنراني به زبان انگليسي؟

اگر در يك كشور انگليسي‌زبان مشغول ادامه تحصيل هستيد يا نمايندهٔ يك شركت بين‌المللي در يك كشور انگليسي‌زبان هستيد، ممكن است يك سخنراني به زبان انگليسي در پيش داشته باشيد. آيا تابه‌حال به اين مورد فكر كرده بوديد؟

براي آنكه بتوانيد يك سخنراني خوب به زبان انگليسي ارائه دهيد، بايد مهارت‌هايي را به دست آوريد و تمرين داشته باشيد. مهارت‌هايي در زبان انگليسي به دست آوريد كه بتوانيد خوب صحبت كنيد، جملات مناسب انتخاب كنيد و قواعد سخنراني را رعايت كنيد. ازجمله مهارت‌هايي كه براي يك سخنراني خوب به زبان انگليسي به دست آوريد، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

رعايت قواعد و قوانين نوشتاري از طريق مهارت‌هاي گرامري

انتخاب كلمات، عبارات، اصطلاحات مناسب از طريق مهارت‌هاي ادبي

تلفظ صحيح كلمات و آهنگ جملات

عبارات و اصطلاحات خاص سخنراني

روش‌هاي انتقال پيام

در هر كنفرانس يا سخنراني، صرف‌نظر از زبان جاري، علاوه بر روش معمول صحبت كردن، از روش‌هاي بصري و زبان بدن، براي انتقال پيام به مخاطب استفاده مي‌شوند. چنانچه سخنران از مهارت خوبي در سخنراني برخوردار باشد، بايد از زبان بدن و روش‌هاي بصري كمك بگيرد تا بتواند به بهترين نحو ممكن، منظور خود را به حاضرين منتقل كند. در ادامه به توضيح مختصري از هر كدام اين روش‌ها مي‌پردازيم.

روش بصري

با پيشرفت فنّاوري به تنوع روش‌ها و ابزارهاي انتقال اطلاعات افزوده‌شده است. نقش رايانه در انتقال اطلاعات، بسيار پررنگ و روزافزون است. پيرو پيشرفت در اين زمينه، در سخنراني‌ها و همايش‌ها از اسلايدهاي پاورپوينت براي تنوع بخشيدن به روش‌هاي انتقال اطلاعات، استفاده مي‌شود. اسلايدهايي كه براي سخنراني‌ها آماده مي‌شوند، شامل نمودارها، اشكال و نقشه‌هاي ذهني براي درك بهتر موضوع موردبحث است.

 

سعي كنيد در اسلايدها، از نمودارهاي واضحي استفاده كنيد كه بيان‌كنندهٔ خلاصهٔ آمار موضوع موردبحث احتمالي شما باشند. نقشه‌هاي ذهني به مخاطب شما كمك مي‌كند، توالي علت و معلول‌ها، طبقه‌بندي‌ها و زيرمجموعه‌ها را بهتر درك كنند. اطلاعاتي كه به‌صورت اشكال و نمودارها تلخيص مي‌شوند، به مخاطبين و حضاري كه احتمالاً از مهارت كمتري در زبان انگليسي برخوردارند، براي درك بهتر، كمك مي‌كند.

 

استفاده از پاورپوينت و اسلايدها در سخنراني‌ها، يكي از ابزارهاي كمكي در درك مطالب گفتاري است. علي‌الخصوص در سخنراني به زبان انگليسي، استفاده از روش‌هاي كمكي و جانبي بيان مطالب، موجب تفهيم بهتر مطالب توسط مخاطبين غير انگليسي‌زبان مي‌شود.

زبان بدن

زبان بدن، به حركات خودآگاه يا ناخودآگاه دست، صورت و چشم‌ها گفته مي‌شود كه ممكن است گفته‌هاي گوينده را تأييد يا تكذيب كنند. آنچه در زبان بدن مهم است، استفادهٔ به‌جا و درست از حركات دست و صورت در راستاي تفهيم بهتر مطالب به مخاطب است. شناخت زبان بدن، از پيچيدگي‌هاي بسياري برخوردار است؛ منابع رايگان بسياري در بستر اينترنت وجود دارند كه مي‌توانند شناخت شمارا نسبت به زبان بدن افزايش دهند.

استفادهٔ درست از زبان بدن، به جذابيت سخنراني شما مي‌افزايد. علي‌الخصوص در سخنراني به زبان انگليسي، زبان بدن مي‌تواند براي درك بهتر مطالب توسط مخاطبين غير انگليسي‌زبان، بسيار مؤثر باشد. زبان بدن همچنين مي‌تواند به‌عنوان روش كمكي براي ارائهٔ مطالب انگليسي به مخاطبين غير انگليسي‌زبان باشد. شما بايد در جلسهٔ سخنراني، سطح مهارت تمامي حضار از زبان انگليسي را موردتوجه قرار دهيد. زبان بدن شما مي‌تواند در جلب‌توجه يا درك بهتر مخاطبين، كمك شاياني بكند؛ ازاين‌رو، قبل از سخنراني، با مهارت‌هاي زبان بدن آشنايي پيدا كنيد.

مباحث گفتاري

مباحث گفتاري يا همان موضوع اصلي سخنراني كه از طريق كلامي به مخاطبين منتقل مي‌شود، مهم‌ترين بخش سخنراني است. رعايت دستور زبان و ادبيات زبان جاري در سخنراني، موجب انتقال درست مفاهيم و مقاصد سخنران مي‌شود. اين موضوع در سخنراني به زبان انگليسي، اهميت دوچندان پيدا مي‌كند.

سخنراني به زبان انگليسي، علي‌الخصوص براي مخاطبين با مليت‌هاي مختلف، نيازمند اين است كه سخنران در انتخاب جملات، كلمات، عبارات و اصطلاحات دقت دوچندان به خرج دهد. ازاين‌رو توصيه مي‌شود چنانچه يك سخنراني به زبان انگليسي در پيش داريد، متن سخنراني خود را ازنظر ادبي و دستور زبان انگليسي، ويرايش كنيد.

جنبهٔ علميِ سخنراني نيز، يكي ديگر از جنبه‌هاي بررسي متن سخنراني است كه مرتبط با موضوع اين مطلب نيست.

در متن و نوشته، املاي كلمات حائز اهميت است و در مكالمات و سخنراني به زبان انگليسي، اهميت لهجه و تلفظ غيرقابل‌انكار است. ازاين‌رو، توصيه مي‌شود قبل از سخنراني، متن خود را چند بار مطالعه كرده و تلفظ صحيح كلمات را ياد بگيريد.

 

2- بخش‌هاي مختلف سخنراني را رعايت كنيد

همان‌طور كه مي‌دانيد هر متن، از معرفي، مقدمه، موضوع اصلي و توضيح، شواهد و نتيجه‌گيري است. رعايت اين توالي باعث مي‌شود بتوانيد مطالب را به‌گونه‌اي كه موجب خستگي مخاطب نشود، ارائه دهيد. مطالبي كه در هر بخش از سخنراني و طبق روال مذكور ارائه مي‌شود، مطالب را به ترتيب از كم‌اهميت تا بااهميت‌ترين، ارائه مي‌دهد. در ارائه، كنفرانس و سخنراني به زبان انگليسي براي مخاطبين انگليسي‌زبان، بايد به اين نكته توجه خاص داشته باشيد؛ گوش دادن به سخنراني به زبان انگليسي براي مخاطبين غير انگليسي‌زبان، ممكن است خسته‌كننده باشد. ازاين‌رو، رعايت كوچك‌ترين نكته‌ها مي‌تواند از اين امر جلوگيري كند.

 

3- شروع خوبي داشته باشيد

شروع يك سخنراني، تأثير مثبتي بر مخاطب شما مي‌گذارد. اگر سخنراني خود را خوب شروع كنيد، اشتياق مخاطبين خود را براي گوش دادن به ادامهٔ سخنراني، تضمين مي‌كنيد. شروع خوب، يعني اعتمادبه‌نفس، سلام، معرفي و مقدمه، از بخش‌هاي آغازين يك سخنراني است.

4- ارتباط چشمي برقرار كنيد

يكي از معيارهاي يك سخنراني خوب، ارتباط چشمي گوينده با مخاطبين و حضار است. در سخنراني به زبان انگليسي براي حضار غير انگليسي‌زبان، رعايت ارتباط چشمي، موجب جذب توجه و دقت هرچه بيشتر مخاطبين مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد در يك سخنراني به زبان انگليسي، توجه مخاطبين براي درك هرچه بهتر مقصود و منظور گوينده، از اهميت ويژه برخوردار است.

5- رسميت را رعايت كنيد

متناسب با مخاطبين خود، رسميت جلسه را رعايت كنيد. اگر براي اساتيد خود كنفرانس مي‌دهيد، لازم است از نهايت رسميت استفاده كنيد؛ اما اگر داخل كلاس براي دانشجويان و همكلاسي‌هايتان كنفرانس مي‌دهيد، مي‌توانيد از جملات و عبارات غيررسمي در چارچوب موقعيت، استفاده كنيد.

 

رسميت در سخنراني به زبان انگليسي، با عبارات، جملات، اصطلاحات و زبان بدن اعمال مي‌شود. ازاين‌رو لازم است طيف رسميت را در اصطلاحات و عبارات، مطالعه كنيد و ياد بگيريد. عدم رعايت رسميت در حضور حضار ممكن است نشانه از بي‌احترامي به آن‌ها باشد.

 

6- در سخنراني، وقفه‌هايي ايجاد كنيد

اينكه بخواهيد در طول سخنراني به‌صورت متكلم وحده و بي‌وقفه صحبت كنيد، مطمئناٌ به نيمهٔ سخنراني نرسيده، نيمي از مخاطبين خود را از دست مي‌دهيد. سخنراني به زبان انگليسي براي حضار غير انگليسي‌زبان از حساسيت بيشتري برخوردار است. براي آنكه توجه حضار را به خود جلب كنيد، سعي كنيد چند بار در طول سخنراني خود، از حضار تشكر كنيد و با آن‌ها تعامل برقرار كنيد؛ براي اطمينان از اينكه مطالب عنوان‌شده به درك آن‌ها رسيده است، سؤالاتي با پاسخ كوتاه از حضار بپرسيد.

 

7- عبارت معمول در سخنراني را ياد بگيريد

عبارات معمولي را كه در زمان‌هاي مختلف يك سخنراني به زبان انگليسي استفاده مي‌شود، ياد بگيريد. با توجه به اينكه تعداد اين عبارات زياد نيست، به‌راحتي مي‌توانيد در يك جستجوي ساده در اينترنت، آن‌ها را پيدا كنيد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

شروع يك مطلب جديد:

To begin on

To start off with

To start off by

بيان دلايل يك پديده يا يك تصميم:

Base on

استفاده از مشاركت حضار:

Come up with

صحبت در مورد مبحث جديد:

Move on to

جمع‌بندي مطالب و نتيجه‌گيري:

To conclude

 

 

8- از فناوري استفاده كنيد

استفاده از ويدئو پروژكتور يكي از روش‌هاي ارائهٔ مطالب در سخنراني است. استفاده از روش‌هاي مختلف، كه در قسمت “روش‌هاي انتقال پيام”، گفته شد، از يكنواختي در سخنراني جلوگيري مي‌كند. قبل از سخنراني، اسلايدهاي پاورپوينت شامل نكته‌ها، نمودارها و نقشهٔ ذهني مرتبط با مطلب خود آماده كنيد. گرافيك و رنگ اسلايدها براي مخاطبين خوشايند است.

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.