آشنايي با رشته ادبيات انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

آشنايي با رشته ادبيات انگليسي

آشنايي با رشته ادبيات انگليسي

از رشته ادبيات انگليسي چه ميدانيد؟

براي يادگيري زبان انگليسي نيازي به خواندن زبان در دانشگاه نيست. اما اگر ميخواهيد زبان انگليسي را به صورت تخصصي ياد بگيريد اين مقاله را بخوانيد.

يادگيري زبان در آموزشگاه زبان انگليسي ، در هر مرحله از زندگي لازم و واجب است. دنياي مدرن امروز شما را مجبور ميكند كه زبان را در موسسه زبان و يا در جاي ديگر (خانه، محل كار و ...) بخوانييد و ياد بگيريد. پس چه بهتر كه هرچه زودتر يادگيري را شروع كنيد. بهترين روش يادگيري، شركت در كلاسها و دوره هاي زبان در بهترين موسسه زبان انگليسي است.

يك آموزشگاه زبان انگليسي خوب شما را در اين زمينه خيلي كمك ميكند. اما سوالي كه شايد براي شما پيش آيد ممكن است اين باشد: چگونه بين اين همه موسسه زبان ، بهترين آموزشگاه زبان انگليسي را انتخاب كنم؟

در مقاله هاي قبلي كامل درباره انتخاب آموزشگاه زبان صحبت كرديم پيشنهاد ميكنيم آن را مطالعه كنيد.

رشته ادبيات انگليسي را بهتر بشناسيم.

ادبيات انگليسي مطالعهٔ متون ادبي به زبان انگليسي است، شاعران و نويسندگاني نظير ويليام شكسپير، ادوارد ويليام بليك و جورج اورول و اميلي برونته و لرد بايرون و ادوارد فيتزجرالد و ساموئل بكت هزاران نويسنده و شاعر ديگر شاكلهٔ ادبيات انگليسي را تشكيل داده‌اند.

 

در اين مقاله ابتدا به بررسي ادبيات انگليسي مي‌پردازيم و سپس رشته ادبيات انگليسي در ايران را تشريح مي‌كنيم.

ادبيات انگليسي چيست؟

زبان انگليسي به دليل عموميت آن زبان نوشتار بسياري از نويسندگان و شاعران بوده است. پويايي زبان انگليسي در استفاده از لغات و انعطاف بالاي آن در نويسندگي يكي از ويژگي‌هايي است كه باعث پديد آمدن آثار ادبي فاخر انگليسي شده‌اند.

با شنيدن نام ادبيات انگليسي معمولاً به ياد نويسندهٔ شهير ويليام شكسپير مي‌افتيم. شكسپير خالق آثاري نظير مكبث و اتللو و لير شاه است كه بيشتر ما با فيلم يا نمايش‌هاي تئاتر آن‌ها را مي‌شناسيم. نويسنده‌اي نظير ساموئل بكت را با نمايش‌نامهٔ در انتظار گودو مي‌شناسيم و يا جورج اورول را با كتاب قلعهٔ حيوانات و كتاب معروف ۱۹۸۴.

نويسندگاني نظير جيمز جويس هم با خلاقيت‌هاي خود در زبان‌شناسي و شكستن هنجارهاي زباني توانسته است وسعت ادبيات انگليسي را به‌اندازهٔ قابل‌توجهي گسترش دهد.

نظريهٔ زماني ادبيات انگليسي

ادبيات انگليسي مدرن كه در رشتهٔ ادبيات انگليسي تدريس مي‌شود بيشتر مربوط به رنسانس و به بعد است. رنسانس عصر تحول جامعهٔ بشري و ايجاد بشر صنعتي و ماشيني بود.

از دل ماشيني شدن انسان معاصر نويسندگاني سر برآوردند كه دردهاي انسان معاصر را با تمام وجود درك كرده بودند و در نوشته‌هايشان بروز دادند. ادبيات انگليسي از اين نظر بيشترين تأثير را داشته است.

 

ازنظر زماني ادبيات انگليسي اثرات پديدار شناختي زيادي براي بشر داشته است و معماري تفكر بشر را وسعت و ژرفا بخشيده است.

نظريهٔ مكاني ادبيات انگليسي

بعد از رنسانس و كشف قارهٔ امريكا و ماشيني شدن بشر ادبيات انگليسي مدرن درجاهاي مختلفي شروع به چاپ آثار مختلف كرد. ادبيات انگليسي از قارهٔ امريكا با كشورهاي امريكا و كانادا شروع مي‌شود در اروپا به بريتانيا و مستعمرات آن مي‌رسد، اسكاتلند و ايرلند و ولز و بقيهٔ كشورهاي انگليسي‌زبان و سپس دامنهٔ آن به افريقاي جنوبي مي‌رسد و بخش‌هاي زيادي از استراليا را هم در برمي‌گيرد.

از اين حيث مي‌توان ادبيات انگليسي را پردامنه‌ترين زبان در تمامي حوزه‌هاي ادبي دانست. به‌طور مثال در مقايسه با زبان فرانسه كه تنها فرانسوي‌ها و قسمت‌هايي از كانادا (شهر كبك) استفاده مي‌كنند ادبيات انگليسي بسيار گسترده‌تر و همه‌گيرتر است.

در مورد گستردگي زبان انگليسي بايد گفت كه تا زماني كه كتابي به زبان انگليسي ترجمه و چاپ نشود عملاً ناشناخته مي‌ماند و حتي اگر شاهكار ادبيات هم باشد باز جزو كتاب‌هاي مهجور محسوب مي‌شود.

معرفي رشته ادبيات انگليسي

رشتهٔ ادبيات انگليسي با مترجمي فرق دارد. اين جمله را در همين ابتدا بدانيد چراكه بسياري اين دو رشته را باهم يكسان مي‌دانند. مترجمي زبان تنها يكي از چند شاخهٔ موجود در رشتهٔ ادبيات انگليسي است.

رشته ادبيات انگليسي درواقع بيشتر به مطالعه و بررسي آثار ادبيات انگليسي مي‌پردازد، تاريخچه و پيشينهٔ زبان انگليسي را موردمطالعه قرار مي‌دهند و نويسندگان مختلف و طرز تفكر آن‌ها را به چالش مي‌كشند.

 

بگذاريد ساده‌تر توضيح دهيم همان‌طور كه يك خارجي در دانشگاه‌هاي كشور خودش زبان و ادبيات فارسي مي‌خواند دانشجوهاي رشتهٔ ادبيات انگليسي هم به همان طريق آثار ادبي انگليسي را مطالعه مي‌كنند. در كل زبان انگليسي به دليل جهاني بودن در دانشگاه‌ها از اهميت خاصي برخوردار هستند و هر رشته يك‌زبان عمومي و يك‌زبان تخصصي دارد.

 

البته به دليل گستردگي زبان انگليسي در جهان، سطح ارائهٔ ادبيات انگليسي در دانشگاه‌ها بسيار متفاوت و بالاتر است و چون بيشتر دانشجويان در همان ابتداي امر زبان انگليسي را بلدند و مي‌توانند صحبت كنند كلاس از حالت آموزش زبان انگليسي خارج‌شده و بيشتر فضايي ادبي مي‌گيرد.

شاخه‌هاي رشته ادبيات انگليسي

اين رشته هم در دورهٔ كارشناسي و هم ارشد و دكترا گرايش‌هاي مختص خود را دارد كه ويژگي‌ها و درس‌هاي آن با ديگري متفاوت است. ابتدا به طول هر دوره و تعداد واحدها خواهيم پرداخت و سپس گرايش‌ها را معرفي خواهيم كرد.

دوره كارشناسي زبان انگليسي

رشته ادبيات انگليسي -4

در دورهٔ كارشناسي درمجموع ۱۴۰ واحد اعم از درس‌هاي عمومي، اصلي، اختصاصي و اختياري براي دانشجويان در نظر گرفته‌شده است. در اين دوره سه گرايش اصلي وجود دارد كه البته دانشجوها نياز به انتخاب آن ندارند و صرفاً درس‌هاي اختياري را متناسب با گرايش دلخواه خود درس‌هاي اختياري مربوطه را اخذ مي‌كنند و مي‌گذرانند.

زبان و ادبيات انگليسي: اين گرايش بيشتر در حوزه قواعد زباني و بررسي متون ادبيات انگليسي است.

مترجمي زبان: دانشجويان مشتاق به اين گرايش بيشتر در حوزه‌هاي ترجمه فعاليت مي‌كنند و درس‌هاي مربوطه را اخذ مي‌كنند.

دبيري زبان انگليسي: در اين حوزه هم دانشجويان درس‌هاي آموزش زبان انگليسي به دانش آموزان و مباحث مربوط به آن را اخذ مي‌كنند.

كارشناسي ارشد

در كارشناسي ارشد هم سه گرايش داريم كه بسته به كارنامهٔ كنكور و قبولي در رشته‌هاي موردنظر دانشجويان مي‌توانند در آن‌ها ادامه تحصيل دهند.

گرايش ادبيات انگليسي كه از زبان انگليسي به‌كلي جدا مي‌شود و صرفاً بخش ادبي موضوع موردتحقيق و پژوهش دانشجويان قرار مي‌گيرد. گرايش زبان‌شناسي كه در حالت كلي به بررسي شاخصه‌ها و ريشه‌هاي زبان انگليسي مي‌پردازد. گرايش مترجمي زبان كه دانشجويان به‌طور اخص به يادگيري ترجمه و اصول آن مي‌پردازند.

در مقطع ارشد البته ۳۶ واحد درمجموع گذرانده مي‌شود و در پايان دوره پايان‌نامه ارائه مي‌شود. دورهٔ ارشد در ادامهٔ دورهٔ كارشناسي با بسط دادن مباحث زياد درك دانشجو نسبت به لايه‌هاي زيرين ادبيات و تفكرات نويسندگان و شاعران بيشتر مي‌شود.

دكتري

در دورهٔ دكتري رشته ادبيات انگليسي معمولاً گرايش دانشجو همان چيزي است كه در مقطع كارشناسي ارشد گذرانده است. در اين دوره دانشجويان بايد در انتهاي دوره تحقيقاتشان در طول مقطع دكتري را به‌صورت تز يا پايان‌نامهٔ دورهٔ دكترا ارائه دهند و تحصيلات تكميلي به نحوي به اتمام مي‌رسد.

دورهٔ دكترا دورهٔ تحقيقات و پژوهش است بررسي ساخت‌هاي زباني به‌صورت آماري، فرهنگ و فلسفهٔ زبان و شاخص‌هاي ادبياتي جزو مباحث پركاربرد در دورهٔ دكترا هستند.

براي آشنايي بيشتر با رشته ادبيات انگليسي لينك هاي زير را مطالعه فرماييد:

English literature

English literature and English language

English Language

منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.