چرا در يادگيري زبان انگليسي ناموفق هستيم؟ (1)
قبل از هرچيزي از شما سوالي داريم : آيا هدف خود را از يادگيري زبان انگليسي مشخص كرده ايد؟
به اين فكر كنيد كه هدف شما از يادگيري چيست؟ ددلاين هاي شما چه وقت است؟ چقدر منابع در اختيار داري؟ (زماني و مالي)
اگر جواب تمام اين سوال ها را ميانيد، زمان آن رسيده كه بهترين آموزشگاه زبان انگليسي را براي يادگيري انتخاب كنيد.
براي انتخاب موسسه زبان انگليسي كدام فاكتور براي شما هائز اهميت است؟ نزديكي آن به محل كار يا خانه؟ اساتيد باتجربه و كار درست؟ محيط شاداب و زبان آموزان فعال؟ تمام اين موارد اكثرا در بهترين موسسه زبان ها موجود نيست! پس براي انتخاب آموزشگاه زبان بايد زمان زيادي بگذاريد.
به اين دليل كه بهترين آموزشگاه زبان شما را از نظر زماني و مالي چند قدم به جلو مي اندازد. يك آموزشگاه زبان خوب شما را تا رسيدن به هدف همراهي ميكند.
اما از نظر شما بهترين موسسه زبان انگليسي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟ نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد.
از دلايل عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي، ميتوان به عدم وجود علاقه، برنامهريزي نادرست، انتخاب منابع نادرست، مشكل سيستم آموزشي مدارس، كاهش عزتنفس و عدم توجه بهسلامتي جسمي اشاره كرد. هركدام از اين عوامل در يادگيري زبان انگليسي خللي ايجاد ميكنند. زبانآموز بايد بتواند مانع يادگيري را بشناسد و در جهت رفع آن اقدام كند.
دلايل عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي
در اطرافمان افراد زيادي را ميبينيم كه زبان انگليسي را نيمهكاره رها كردهاند. اگر با آنها مصاحبه كنيد، هركدام دليل خاصي را براي اين ناكامي ارائه ميكنند؛ اما آيا همهٔ آنها، اين دلايل را بهصورت واقعبينانه پيداكردهاند؟ آيا به دنبال راهحل رفتهاند يا زبان انگليسي را رها كردهاند؟
در اين مطلب ميخواهيم، مهمترين موانع يادگيري زبان انگليسي را بشماريم و هركدام را به تفكيك بررسي كنيم.
از نظر مشاوران آموزشي ازجمله مهمترين عوامل ناكامي و عدم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي، موارد زير را نام مي برند؛
انگيزه، اراده و علاقهٔ ضعيف به يادگيري زبان انگليسي
انتخاب نادرست منابع و روش مطالعه
برنامهريزي نادرست
مشكل سيستم آموزشي مدارس
تأكيد بر يك مهارت
عدم توجه بهسلامتي جسمي
در ادامه به بررسي هركدام از اين عوامل ميپردازيم.
انگيزه، اراده، علاقه
انگيزه و اراده، مكمل يكديگر و سوخت هر فعاليتي هستند. اگر هدفي براي خود تعيين كردهايد، بايد انگيزهٔ خود را از تعيين آن هدف مشخص كنيد و ارادهٔ خود را در جهت آن هدف سوق دهيد. هدف خود را درست تعيين كنيد؛ تعيين زمان و معيار دقيق سنجش هدف، از فاكتورهاي مهم تعيين هدف است. سپس براي آن برنامهريزي كنيد. عمل به برنامهها، فقط با ارادهاي قوي، امكانپذير است.
هدف و انگيزهٔ خود را از يادگيري زبان، با توجه به زمان و سطح مطلوب خود تعيين كنيد. بهعنوانمثال در طول 3 ماه مطالعهٔ منابع خودآموز در منزل، براي ارتقا از سطح مبتدي به سطح متوسط، هدفي منطقي به نظر ميرسد. انگيزهٔ شما با توجه به هدف متفاوت است. آيا هدف ادامه تحصيل داريد يا مهاجرت و …؟ در طول بازهٔ زماني كه تعيين كردهايد، منابع مناسب را انتخاب كنيد. سپس با توجه به زماني كه در طول روز به مطالعه تخصيص ميدهيد و منابع مطالعه، برنامهٔ منطقي و معقولي براي مطالعهٔ خود طراحي كنيد.
براي آنكه به برنامهريزي خود عمل كنيد، بايد ارادهٔ خود را به كار بگيريد. اين را بدانيد اول راه ممكن است كمي سخت به نظر برسد؛ اما بعد از مدت كوتاهي، انجام برنامهها، جزء روال روزمرهٔ شما ميشوند و خواهيد ديد زياد هم سخت نيست. ازنظر علم مشاوره و روانشناسي، ايجاد يك عادت جديد، 21 روز طول ميكشد. بهعبارتديگر اگر به مدت سه هفته، ارادهٔ خود را تقويت كرده و كاري را بهصورت مرتب و روزانه، انجام دهيد، بعدازاين مدت، خواهيد ديد آن كار به روزمرگيهاي شما تبديل ميشود؛ بنابراين صبر در مسير يادگيري زبان انگليسي، از عوامل مهم و غيرقابلانكار است. بايد بدانيم كه مهارت مكالمه، در روزها و هفتههاي اول، حاصل نميشود.
علايقتان را دنبال كنيد
دنبال كردن علائق، هميشه جذاب و دوستداشتني است. علاقهٔ شما به يادگيري زبان انگليسي، ميتواند نيرومحركهٔ خوبي برايتان باشد. علاقه، ميتواند شمارا به سمت هدفتان سوق دهد؛ ارادهٔ شمارا چند برابر ميكند و مسير رسيدن به هدف، برايتان شيرين و جذاب ميشود.
خوب است بدانيم علاقه، به دنبالهٔ شناخت ايجاد ميشود. بهعبارتديگر، فردي كه به يادگيري زبان انگليسي علاقهاي ندارد، حتماً تاكنون با اشتياق يادگيري به سراغ زبان انگليسي نرفته است. درواقع شناخت فرد از زبان انگليسي با شناخت روشهاي درست مطالعه و يادگيري هرچه بيشتر ايجاد ميشود. فرد ميتواند با شناختي كه از روش مطالعه و يادگيري زبان انگليسي به دست آورده است، ادامهٔ مسير را باعلاقهٔ بيشتري دنبال كند.
انتخاب نادرست منابع و روش مطالعه
ورود به هر مسير ناشناخته، ممكن است با اشتباهاتي مصادف باشد. استفاده از علم و تجربهٔ فردي خبره در آن زمينه، ميتواند در صد خطا و اشتباه را كاهش دهد. توصيه ميشود فردي كه قصد يادگيري زبان انگليسي (بهخصوص بهصورت خودآموز) را دارد، از مشاورهٔ افراد تحصيلكرده و خبره در رشتهٔ زبان انگليسي استفاده كنند. تحقيق در اينترنت نيز ميتواند درزمينهٔ روشهاي درست مطالعه و منابع مناسب، بسيار راهنما باشد. تحقيق و بررسي قبل از هر اقدامي، سبب ميشود فرد بتواند با اطلاعات و واقعبيني بيشتري به برنامهريزي منطقي بپردازد.
روش مطالعهٔ درست از عوامل مهم در حفظ سطح انرژي و انگيزهٔ زبانآموز است. باوجود تنوع روشهاي مطالعه و منابع موجود، صرفاً مطالعهٔ منابع مكتوب، موجب يكنواختي ميشود. استفاده از ابزارهاي كمكآموزشي، فايلهاي صوتي و فيلمهاي دوزبانه به افزايش كارايي يادگيري ميافزايد. بديهي است كه افزايش مهارت شنيداري، فقط با استفاده از منابع صوتي و تصويري امكانپذير است.
برنامهريزي نادرست
برنامهريزي فشرده، منابع نادرست و روش نادرست مطالعه، ميتوانند از موانع مهم در مسير يادگيري زبان انگليسي باشند. چنانچه برنامهريزي بهصورت فشرده تدوين شود، در همان ابتداي مسير، موجب دلسردي و افت سطح انرژي فرد ميشود. يك برنامهٔ درست و علمي كه تراكم درس و ساعات مطالعه را بهصورت تدريجي افزايش دهد، بهمراتب ميتواند موجبات موفقيت بيشتري را فراهم كند.
از دست دادن عزتنفس
از مشكلات عمدهٔ دانشآموزان در يادگيري هر درسي كه با مشكل مواجه شدهاند، عدم عزتنفس است. درواقع فرد با اولين موانعي كه در مسير يادگيري مواجه شده است، عزتنفس خود را ازدستداده است و در ادامهٔ راه، انرژي كافي براي يادگيري صرف نميكند. به عبارتي او بر اين باور است كه: «من در اين درس استعدادي ندارم، بنابراين هرچه تلاش كنم، به نتيجهٔ مطلوب نميرسم». درنتيجه فرد از تلاش بيشتر، دست ميكشد.
در وضعيتي كه رخداده، اتفاق خوب اين است كه فرد با موفقيتي هرچند كوچك مواجه شود. اين موفقيت ميتواند يادگيري مطلبي جديد يا كسب نمرهٔ بالا باشد. در اين صورت خودباوري خود را بازيافته و ميتواند باانرژي بيشتري به ادامهٔ يادگيري بپردازد.
منبع : آموزشگاه زبان ايران اروپا
- دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ ۱۲:۰۵
- ۱۳ بازديد
- ۰ نظر