روشهايي براي به خاطر سپردن لغات زبان انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

روشهايي براي به خاطر سپردن لغات زبان انگليسي

روشهايي براي به خاطر سپردن لغات زبان انگليسي

در زمينه يادگيري زبان انگليسي يكي از مشكلترين قسمت ها، يادگيري و به خاطر سپردن كلمات است. اگر در كلاسهاي زبان بهترين موسسه زبان انگليسي شركت ميكنيد، قطعا روشهاي مختلفي را به شما معرفي كردند. اما اگر خودتان شروع به يادگيري زبان انگليسي كرده ايد، بهتر است با روشهاي معرفي شده آشنا شويد.

قبل از معرفي روشها به شما پيشنهاد ميكنيم كه بهترين آموزشگاه زبان انگليسي رابراي يادگيري انتخاب كنيد. البته قبل از هرچيزي هدف خود را تعيين كنيد. هدف شما هرچه باشد، موسسه زبان انگليسي به شما در اين را كمك خواهد كرد.

آموزشگاه زبان انگليسي از هر لحلظ در بادگيري شما را ساپورت ميكند. پشتيباني از شما كار بهترين موسسه زبان است كه اين روزها بيشتر آموزشگاه زبان به آن توجه ميكنند.

در اين مقاله سعي داريم شما مخاطبان عزيز را با نكات و روش هاي يادگيري چگونگي به خاطر سپردن لغات زبان انگليسي آشنا كنيم. در ادامه به بررسي تعدادي از راه ها و شيوه هاي آن مي پردازيم.

همواره توجه داشته باشيد كه انسان ها از نظر علايق، استعداد، هوش، حوصله و سليقه با يكديگر متفاوت مي باشند. پس اگر در هر زمينه اي و در يادگيري هر موضوعي، روشي را امتحان كرديد و به نتيجه مورد انتظار نرسيديد هرگز دلسرد نشويد و حتما روش ديگري را امتحان كنيد چرا كه هيچ كدام از اين روش ها قراردادي نيستند و بنا به تجربه افراد مختلفي با خصوصيات متفاوت به نتيجه رسيده اند.

حال به معرفي چند روش براي كمك به يادگيري و به خاطر سپردن لغات زبان انگليسي مي پردازيم :

فلش كارت

به خاطر سپردن لغات يك زبان خارجي مي تواند يكي از قسمت هاي خسته كننده در آموزش زبان باشد پس بايد آن را مفرح و جالب كنيم. استفاده از كارتهاي نمايش يا فلش كارت يكي از سريعترين روش براي مرور لغاتي است كه نياز به تكرار دارند. اين روش بسيار تاثير گذار و در عين حال كم هزينه است.

روش كار بدين گونه است كه بايد يك سري از كارت هاي مقوايي ترجيحا رنگي، در اندازه‌اي كه در جيب جا شود تهيه ‌كنيد. در يك طرف آن لغت انگليسي را مي‌نويسيد و در طرف ديگر كارت معني آن را به فارسي بنويسيد. در حالي كه كارتها را مرور مي‌كنيد، لغات را به دو دسته تقسيم ‌كنيد.

1- لغاتي كه معني آن را فوراً به ياد مي‌آوريد.

2- لغاتي كه به راحتي نمي‌توانيد معني آن را به ياد بياوريد.

با مرور لغاتي كه هنوز به آنها تسلط پيدا نكرده‌ايد تا زماني ادامه ‌دهيد تا اينكه مطمئن شويد آنها را به خوبي فرا گرفته‌ايد.

دفتر لغت

سعي كنيد حتماً يك دفتر لغت مناسب تهيه كنيد و هر زماني كه به لغت جديدي برخورديد آن را در دفترلغت يادداشت كنيد. تنها به نوشتن لغات و معني آنها بسنده نكنيد.

بعضي از مواردي كه مي‌توان در دفترلغت ثبت كرد عبارتند از: توضيح انگليسي معني لغت، مترادف لغات، متضاد لغات، تصاوير مربوطه، جملات نمونه (به انگليسي)، علائم فونتيك، نوع كلمه (اسم، فعل، مصدر و …)، نكات گرامري، كلمات هم خانواده و ….

 

كارهاي ديگري نيز براي تقويت انگيزه مي توانيد انجام دهيد: به طور مثال مي‌توانيد خودتان با لغات جديد جمله بسازيد و يادداشت كنيد و يا صفحاتي از دفتر لغات را به مختص موضوعاتي خاص قرار دهيد. به عنوان نمونه : رنگها و اشكال، حيوانات، پول، مسافرت، غذاها و ميوه ها و ….

براي تقويت مهارت هاي يادگيري از متن به چگونگي استفاده از كلمات دقت كنيد. با استفاده از روش هاي مختلف يادگيري يك كلمه را جستجو و بررسي كنيد. مثلا با استفاده از ريشه كلمات، متضاد، مترادف، كلمات قبل و بعد درمتن و…….

غالبا سعي كنيد جملات و پاراگرافهاي كوتاه را مطالعه و كنيد: حفظ كردن لغات به تنهايي كفايت نمي كند. شما بايد توانايي اين را داشته باشيد كه جايگاه لغات در جمله را به شكلي درست تشخيص دهيد و كاربرد آن نيز فرا گيريد. به همين دليل بايد هميشه جملات و پاراگرافهاي كوتاه را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيد.

تهيه فهرستي روزمره از واژگان و مرور روزانه آنها در يادگيري زبان نقش به سزايي ندارد و اينكه صرفا بخواهيد لغات و كلمات را حفظ كنيد اشتباه نه چندان كوچكي است. حتما به صورت مداوم اين لغات و كلمات را در جملات و پاراگرافها ببينيد و بخوانيد. هر زماني كه به لغت جديدي برخورديد، سعي كنيد آن را در قالب يك جمله قرار دهيد و جملات جديدي را كه اين لغت در آن قرار دارد را كشف كنيد.

تصوير سازي ذهني

در اين روش شما لغات انگليسي را با لغات فارسي كه تلفظ يا املاي مشابهي دارند، به نحوي مرتبط مي كنيد كه الزاماً شايد از نظر معنايي با هم هيچ ارتباطي نداشته باشند. به عنوان نمونه اگر شما براي اولين بار به لغت cursory (كرسري: به معني سرسري – از روي عجله) برخورديد، متوجه مي‌شويد كه تلفظ آن شبيه خود كلمه ” سرسري ” در فارسي است.

يا مثلا كلمه entourage ( اين + تورج به معني محيط – اطرافيان ) براي تصوير سازي مي توانيد از اين جمله استفاده كنيد ” اين تورج معلوم نيست چند نفر دوست و اشنا داره و محيطي كه ميگرده چجوريه!! “

مثالي ديگر : كلمه shatter ( شاتر به معني خورد كردن – داغون كردن – شكستن ) براي تصوير سازي مي توانيد از اين جمله استفاده كنيد ” رفتم نونوايي يكي بي نوبت اومد نون بگيره شاطر قاطي كرد زد همه چي رو خورد و داغون كرد “

اين شيوه و تكنيك به شما ياري مي‌كند كه هر چه بهتر معاني لغات را بخاطر بسپاريد. همچنين تجربه نشان داده كه هر‌چقدر تصوير ساخته شده در ذهن شما عجيب‌تر باشد، ياد آوري آن لغت آسانتر خواهد بود.

فيلم

همانطور كه در مقاله آموزش زبان انگليسي از طريق تماشاي فيلم نيز بيان گرديد تماشاي فيلم مي تواند كمك به سزايي در گسترش دايره لغات شما داشته باشد. گفته شد كه اگر شما به طور ميانگين در هفته 3 فيلم تماشا كنيد و در هر فيلم تنها حداقل 10 كلمه جديد ياد بگيريد بعد از حدود 6 ماه نزديك به 700 لغت و اصطلاح جديد به دانش زبان خود افزوده ايد. توجه داشته باشيد اين مقدار حداقل لغاتي مي باشد كه شما تنها با صرف كمترين هزينه و انجام يك فرآيند لذت بخش به دست آورده ايد.

TED TALK

پس تماشاي فيلم براي آموزش زبان و يادگيري لغات را با اين روش دست كم نگيريد.

مطالعه

شما مي‌توانيد دايره لغات خود را با مطالعه آزاد گسترش دهيد، گر چه اغلب زبان‌شناسان معتقدند كه در ابتدا بايد حداقل بين 3000 تا 5000 لغت و هم خانواده يا مترادف‌هاي آنها را فرا بگيريد تا اين توانايي را داشته باشيد كه معني دقيق لغات را با توجه به متن آن درك كنيم. پس تا جايي كه امكان دارد وقت آزاد خود را براي مطالعه متن‌هاي انگليسي مثل داستانهاي كوتاه، اخبار و مقالات و … اختصاص دهيد.

وقتي به لغت جديدي بر مي‌خوريد، نخست سعي كنيد معني آن را از طريق بقيه متن و معني كلي متن حدس بزنيد و سپس اگر موفق نشديد با مراجعه به ديكشنري معني دقيق آن را پيدا كنيد.

بسياري از كلمات و لغات از متن آموخته مي شود. هر چه بيشتر در معرض واژگان قرار بگيريد لغات بيشتري ياد مي گيريد. حفظ لغت به تنهايي كافي نيست. بلكه بايد شما توانايي اين را داشته باشيد كه جايگاه لغت در جمله را به شكل صحيح تشخيص دهيد و كاربرد آن ياد بگيريد. به اين منظور بايد اكثرا جملات و پاراگرافهاي كوتاه را مطالعه كنيد.

 

منبع : موسسه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.