يادگيري سريع زبان انگليسي در خانه

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

يادگيري سريع زبان انگليسي در خانه

 

شايد شما هم جزء كساني باشيد كه به يادگيري سريع زبان انگليسي در خانه فكر كرده باشيد، چرا كه يادگيري زبان انگليسي و در كل زبان انگليسي به عنوان يك اصل اساسي در زندگي روزمره مطرح است. با اين وجود بسياري از ما در يادگيري صحيح آن دچار مشكل هستيم. وقت و انرژي بسياري را چه در خانه و چه كلاس‌هاي زبان مي‌گذرانيم ولي نتيجهٔ مناسبي نمي‌گيريم. در آزمون آيلتس و براي آزمون آزمايشي آيلتس يادگيري زبان به سرعت هائز اهميت است.

از طرفي ، براي آموزش زبان انگليسي در كلاس هاي بيرون در آموزشگاه زبان انگليسي ممكن است دچار مشكلات مختلفي شويم. بي انگيزگي، خستگي مفرط، اتلاف زمان ،  روش‌هاي نادرست و منابع نادرست مي‌توانند باعث افت كارايي و ظرفيت مطالعهٔ ما مي‌شود و چاره‌اي نيز براي آن پيدا نمي‌كنيم؛ اما آيا چاره‌اي براي حل اين مشكلات وجود دارد؟ چگونه ميتوانيم با يادگيري زبان انگليسي در خانه اين مشكل را حل كنيم؟

براي يادگيري زبان انگليسي در خانه مي‌توان از روش‌هاي مختلفي وارد عمل شد. اين روش‌ها با كمك به درگير شدن ذهن در فرايند يادگيري نوعي انگيزه و اراده را در انسان ايجاد مي‌كند.

چند روش خوب و امتحان شده براي يادگيري زبان انگليسي در خانه و به صورت خودآموز وجود دارد كه در اين مقاله بيان مي‌شود. پيشنهاد مي‌كنيم حداقل دو مورد از اين روش‌ها را امتحان كنيد.

يادگيري خودآموز زبان چيست؟

يادگيري خودآموز زبان يا سلف استادي از روش‌هاي مطالعه و يادگيري مي‌باشد. در اين روش فراگير هم در نقش استاد و معلم ظاهر مي‌شود و هم در نقش دانش آموز. يادگيري خودآموز اگر با كيفيت بالا و تمركز باشد مي‌تواند تأثير حتي بيشتري از حضور در كلاس داشته باشد.

براي برخي از ما ممكن است حضور در كلاس سخت باشد. دور بودن مسير، عدم همخواني وقت كلاس با برنامه‌هاي ما و مسائل ديگري مي‌توانند باعث شود روش يادگيري خودآموز را انتخاب كنيم.

روش‌هاي يادگيري خودآموز

يادگيري خودآموز زبان انگليسي اصول خاصي ندارد، هر كس روش و شاخصه‌هاي مطالعاتي مخصوص خود را دارد و با ديگري متفاوت است، اما مي‌توان با بكارگيري چند روش مناسب در اين زمينه موفق شويم.

در ادامه چند مورد از اين روش‌ها را معرفي مي‌كنيم و مي‌توانيد با انتخاب دو مورد يا بيشتر خودآموزي زبان انگليسي در خانه را اجرا كنيد.

۱ – صحبت در آينه

اين مورد شايد بتواند به تنهايي برخي از جنبه‌هاي مطالعاتي شما را تقويت كند، در اين روش شما هم ضمير اول شخص هستيد و هم ضمير دوم شخص.

ضمير اول شخص خود شما هستيد و ضمير دوم شخص تصوير شما در آينه. شما هم سؤال مي‌پرسيد و هم جواب مي‌دهيد و مهم‌تر اينكه استرس و تنش‌هاي ديگر را نداريد. خودتان هستيد و خودتان.

 

سعي كنيد سوالاتي كه برايتان جالب است از خود بپرسيد. از پرسيدن سؤالات زبان انگليسي روتين و روزمره شروع كنيد و سعي كنيد سؤالات را گسترش دهيد. صحبت در آينه اين مزيت را دارد كه مي‌توانيد مباحثي را كه با هيچ كس ديگري مطرح كنيد را بيان كنيد.

موقعيت‌هاي مختلفي بسازيد و بيشتر مسائلي كه ذهنتان را در طول روز درگير كرده است بپرسيد تا هم به نحوي تخليه شويد و هم بتوانيد مسائل مهم زندگي‌تان را در قالب انگليسي بيان كنيد.

۲ – شنيدن

فايل‌هاي صوتي مي‌توانند به يادگيري شما كمك كنند، اصولاً شنيدن طيف وسيعي از مغز را پوشش مي‌دهد و مي‌تواند به شما در يادگيري هرچه بهتر كمك كند؛ اما چرا شنيدن مهم است؟

گوش نزديك‌ترين عضو به قشر كناري مغز مي‌باشد و امواج صوتي معمولاً زودتر از هر موج ديگري در مغز تحليل مي‌شوند براي همين شنيدن يك مهارت سريع است و مغز را هم خسته نمي‌كند.

آهنگ گوش كنيد، راديو گوش كنيد و خبرهاي راديويي را دنبال كنيد، سعي كنيد در زمان‌هاي خاصي در روز يك موج مخصوص راديو را پيدا كنيد و گوش دهيد.

مي‌توانيد سخنراني‌هاي رايگان انگليسي را دانلود كنيد و هر روز وقتي را به آن اختصاص دهيد.

پادكست‌هاي راديويي انگليسي در حال اوج گرفتن هستند و مي‌توانيد در موضوعات دلخواه خودتان پادكست‌هاي راديويي زيادي را پيدا كنيد و گوش دهيد.t

گوش دادن در مسير خانه و تاكسي و اتوبوس هم مي‌تواند مفيد باشد اما منظور از گوش دادن، داشتن يك برنامهٔ منظم در خانه براي گوش دادن به برنامه‌ها و پادكست‌ها مي‌باشد.

۳ – مطمئن ترين راه يادگيري زبان انگليسي در خانه ؛

شركت در كلاس‌هاي آنلاين

اگر وقت رفتن به كلاس زبان را نداريد از آموزش هاي آنلاين استفاده كنيد، آموزشهاي آنلاين هم به صورت رايگان و هم غير رايگان در دسترس هستند.

اگر نياز به يك معلم داريد و محدوديت هاي زمان و مكان نيز دست و پايتان را بسته است، مي‌توانيد از كلاس‌هاي آنلاين استفاده كنيد و سوالات خود را در فضاي بحث و كلاس آنلاين مطرح كنيد، فراموش نكنيد كه با كلاس‌هاي آنلاين همانند كلاس‌هاي فيزيكي برخورد كنيد، منظم باشيد، هنگام اجراي كلاس نت برداريد و به دقت گوش كنيد. اجراي تمرين ها و تكاليف جزء جدا نشدني يادگيري زبان انگليسي هستند

۴ – كتاب خواندن

كتاب خواندن شايد مفيدترين فعاليتي باشد كه چه به زبان خودمان و يا زبان انگليسي در خانه انجام مي‌دهيم، در طول روز مي‌توانيد وقتي براي خواندن كتاب در مباحث و موضوعات دلخواهتان بخوانيد.

اگر رمان دوست داريد يك رمان خوب را انتخاب كنيد. پيشنهاد ما اين است كه اين رمان را از ميان نويسندگان انگليسي زبان انتخاب كنيد و يا ترجمهٔ انگليسي خوبي از كتاب‌هايي كه دوست داريد پيدا كنيد و مطالعه كنيد.

از كتاب‌هاي آسان و سبك شروع كنيد. شايد داستان كوتاه خواندن مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي مناسب براي شروع باشد.

در حين خواندن كتاب به جمله بندي‌ها و لغات دقت كنيد، ابتدا سعي كنيد كلماتي را كه معني‌شان را نمي‌دانيد را حدس بزنيد و سپس به ديكشنري مراجعه كنيد.

با خواندن كتاب، شما يك نشان را با دو تير زده‌ايد، هم كتاب‌هاي خوبي مطالعه كرده‌ايد و هم به يادگيري زبان انگليسي در خانه كمك كرده‌ايد و گنجينهٔ لغات خود را نيز تا حد مناسبي وسعت داده‌ايد.

۵ – دفتر خاطرات انگليسي

نوشتن يك دفتر خاطرات به زبان انگليسي و بيان دغدغه‌ها و كارهايي كه قرار است انجام دهيم مي‌تواند يك قدم رو به جلو هم در رشد شخصيتي و هم تقويت و يادگيري زبان انگليسي در خانه باشد.

تا حالا دفتر خاطرات نوشته‌ايد؟ اگر تا قبل از اين دفتر خاطرات داشته‌ايد و يادداشت‌هايتان را مي‌نوشتيد پيشنهاد اين است كه از همين امروز سعي كنيد به زبان انگليسي آن را ادامه دهيد.

اين كار يك مزيت خيلي خوب غير از يادگيري هم دارد، نوشتن دفتر خاطرات به زبان انگليسي اين مزيت را دارد كه حتي اگر يك نفر بخواهد دفتر خاطراتتان را بخواند بايد انگليسي را كامل بلد باشد و خيلي‌ها اصلاً حوصلهٔ خواندن مطالب انگليسي را هم ندارند.

 

نوشتن دفتر خاطرات انگليسي باعث مي‌شود كم كم ذهنتان تقويت شود و بتوانيد موقعيت‌هاي بهتري خلق كنيد. اگر نمي‌خواهيد دفتر خاطراتتان را انگليسي بنويسد مي‌توانيد با داشتن يك وبلاگ دست نوشته‌هاي روزانه‌تان را در آنجا منتشر كنيد و حتي در مورد آن نظرخواهي هم كنيد.

۶ – انگليسي فكر كردن

اگر بتوانيد انگليسي فكر كنيد ديگر نيازي نيست مغز شما براي تبديل فرمت زبان‌ها به همديگر انرژي زيادي صرف كنيد براي يادگيري زبان انگليسي در خانه سعي كنيد انگليسي فكر كنيد.

ابتدا با فكر كردن در مورد مسائل ساده شروع كنيد و سپس به مسائل مهم‌تر و پيچيده‌تري وسعت دهيد. اين فكر كردن مي‌تواند حتي در مورد مسائل اساسي زندگي هم باشد.

اگر با خودتان صحبت مي‌كند و برنامه‌هاي زندگي‌تان را حين صحبت كردن با خود مي‌سازيد و يا اينكه عادت به رؤيابافي داريد چه بهتر است كه اين كار را به زبان انگليسي انجام دهيد.

فكر كردن به زبان انگليسي مي‌تواند به نوعي ساختارسازي و پي ريزي يك شيوهٔ تفكر به سبك انگليسي باشد و اين به معناست كه ديگر يادگيري زبان انگليسي سختي‌هايي كه سابق بر اين داشت را نخواهد داشت.

نتيجه گيري

براي يادگيري زبان انگليسي در خانه روش‌هاي مختلفي وجود دارد و اصولاً شيوهٔ مطالعه هر كس با ديگري تفاوت دارد، از اين رو با يادگيري برخي روش‌ها مي‌توان روشي كه مناسب تيپ مطالعاتي و روحيهٔ خودمان باشد را پيدا كنيم.

روش‌هايي نظير صحبت كردن با آينه، شنيدن، انگليسي فكر كردن، نوشتن دفتر خاطرات به زبان انگليسي و … مي‌توانند كمك شاياني به يادگيري زبان انگليسي در خانه بكنند، اجراي اين روش‌ها اصلاً دردسر زيادي ندارد و دقيقاً همان كارهاي روتين و روزمره‌اي است كه انجام مي‌دهيد و تنها چاشني زبان انگليسي به آن اضافه شده است.

ممكن است برخي روش‌ها با روحيات مطالعاتي شما سازگار نباشد، به طور مثال گوش دادن به پادكست ممكن براي برخي آزاردهنده باشد، به راحتي مي‌توانيد روش‌هايي كه باب ميلتان نيست را كنار بگذاريد.

منبع : آموزشگاه زبان ايران-اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.