دلايل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي

آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي

دلايل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي

دلايل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي

همانطور كه ميدانيد امروزه يادگيري زبان انگليسي يكي از مهمترين كارهايي است كه هركس بايد آن را به خوبي انجام دهد و با وجود آموزشگاه زبان در نقطه نقطه هر شهري، اين كار آنقدر هم سخت نيست. در ضمن هر كس به تنهايي نيز قادر به يادگيري زبان انگليسي است حتي بدون رفتن به آموزشگاه زبان انگليسي و تنها با داشتن سيستم و اينترنت، اين امر امكانپذير است.

قبل از شناسايي دلايل بي علاقگي افراد و دانش آموزان به زبان انگليسي، بهتر است هدف يادگيري زبان را براي آنها شرح دهيد. در ضمن محيطي جذاب مانند بهترين موسسه زبان انگليسي به راحتتر بودن اين امر كمك به سزايي ميكند.

در بهترين موسسه زبان به خوبي و به صورت حرفه اي علاقه به زبان را در افراد افزايش ميدهند. البته اين كار را در بهترين آموزشگاه زبان انجام ميدهند. پس در انتخاب موسسه زبان انگليسي براي فرزندانتان، دقت زيادي به خرج دهيد.

چرا بعضي دانش آموزان به زبان انگليسي علاقه ندارند ؟

يادگيري زبان انگليسي براي اكثر دانش‌آموزان كشورمان، سخت است. زبان انگليسي در كشور ما به عنوان زبان دوم تدريس مي‌شود در صورتي كه اهميت اين زبان در سراسر جهان، به عنوان زبان بين‌المللي بسيار زياد است. دانش‌آموزان ايراني، بر اين عقيده‌اند كه در آينده به اين زبان نياز نخواند داشت لذا يادگيري زبان انگليسي را به هر دليلي به تعويق مي‌اندازند.

 

تا به حال به اين قضيه توجه كرده‌ايد كه چرا دانش‌آموزان در كلاس درس زبان انگليسي مدرسه، بازدهي خوبي ندارند اما در كلاس‌هاي زبان آموزشگاهي، با علاقه حاضر شده و فعاليت كلاسي خوبي از خود نشان مي‌دهند؟ حتي بسياري از دانش‌آموزان، براي رفتن به كلاس‌هاي زبان آموزشگاهي داوطلب شده و تكاليف خود را به درستي و با دقت انجام مي‌دهند اما همين دانش‌آموزان براي درس زبان انگليسي در مدرسه، اشتياقي نداشتند.

 

تجربه‌ي كلاس زبان انگليسي آموزشگاهي، براي بسياري از دانش‌آموزان جذاب بوده و باعث مي‌شود كه آن‌ها به درس زبان انگليسي علاقه‌مند شوند. با مقايسه‌اي سطحي بين كلاس زبان آموزشگاهي و مدرسه، تفاوت هاي موجود و خلاءهاي سيستم آموزشي رسمي و دولتي، نمايان مي‌شوند.

از نشانه‌هاي بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

در ساعت درس زبان انگليسي، از خود علاقه‌اي نشان نمي‌دهند، خسته و كسل هستند،

فقط گوش مي‌دهند و گاهي يادداشت مي‌كنند،

تمرين صحبت كردنشان به تكرار لغات پايان هر درس و روخواني از روي متن هر درس خلاصه مي‌شود،

تمرينات كتاب را به تنهايي نمي‌توانند انجام دهند،

مهارت شنيداري خوبي ندارند و در ساخت و بيان ساده‌ترين جملات مشكل دارند،

نمره هاي كلاسي و مستمر اغلب دانش‌آموزان رضايت‌بخش نيست،

و …

اما دلايل اين بي علاقگي از كجا نشأت مي‌گيرد؟

 

در اين مطلب به بررسي مهمترين علل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي و ارائه راه‌حل‌هاي كاربردي پرداخته‌ايم.

1- ناكارآمدي سيستم آموزشي

اين عنوان جامع و فراگير است و عوامل فرعي بسياري را در بر مي‌گيرد. به طور مثال روش‌هاي منسوخ شده‌ي تدريس، عدم استفاده از تكنولوژي، يكنواختي كلاس‌هاي درس، معلم محور بودن كلاس‌ها و عواملي از اين قبيل، از مهمترين عوامل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي است. در ادامه به مهمترين عوامل مربوط به سيستم آموزش دولتي مي پردازيم؛

 

استفاده از روش‌هاي منسوخ شده‌ي تدريس

روش جزوه‌نويسي در تدريس گرامر، روخواني متن همراه با صداي معلم، امتحان و نمره، از روش‌هاي منسوخ شده‌ي تدريس زبان انگليسي است. روش هاي جديد تدريس، استفاد از تكنولوژي در تدريس و تشويق رقابت سالم، از روش‌هاي نوين تدريس است كه موجب علاقمندي دانش‌آموزان به زبان انگليسي مي‌شود.

 

عدم استفاده از تكنولوژي

همانطور كه مي‌دانيد يكي از اثرات پيشرفت تكنولوژي ، روش‌ها و ابزارهاي آموزشي الكترونيك و ديجيتال است. استفاده از روش‌ها و ابزارهاي مبتني بر تكنولوژي، موجب تسهيل فرايند آموزش و يادگيري مي‌شود. معرفي اپليكيشن‌ها و نرم‌افزارهاي كمك آموزشي به دانش‌آموزان، موجب ايجاد تنوع در روش‌هاي يادگيري شده و باعث جذابيت درس زبان انگليسي مي شود. چه بهتر است كاربري درست گوشي‌هاي هوشمند و رايانه را نيز از اين طريق به دانش‌آموزان بياموزيم.

 

Cambridge English

 

يكنواختي كلاس درس

در كلاس‌هاي درس زبان انگليسي در مدارس دولتي كشورمان، به تدريس، روخواني متن، لغات و حل تمرين به صورت يكنواخت پرداخته مي‌شود. روش‌هاي تدريس خلاقانه از جمله اجراي نمايش، ساخت كاردستي و روزنامه ديواري، مي‌تواند ذهن دانش‌آموز را در فرايند يادگيري فعال كرده و مطالب را به حافظه‌ي بلند مدت بسپارد.

 

معلم محور بودن كلاس‌ها

به طور معمول، معلمان زبان انگليسي به تدريس گرامر به روش‌هاي سنتي، روخواني لغات و متن درس و حل تمرين‌ها مي‌پردازند. مشاركت دانش‌آموزان در كلاس درس، به تكرار لغات پس از معلم و حل تمرين در منزل، خلاصه مي‌شود. مي‌توان با تمرين مكالمه بين دانش‌آموزان، پرسش و پاسخ‌هاي دوستانه، موجب مشاركت بيشتر دانش‌آموزان علي الخصوص دانش‌آموزان ضعيف‌تر شد. از اين طريق فعاليت دانش‌آموزان در كلاس، بهبود و علاقه‌ي دانش‌آموزان به يادگيري درس زبان انگليسي افزايش مي‌يابد.

كتاب‌هاي درسي

از مهمترين عوامل مربوط به سيستم آموزشي كه موجب بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي مي‌شود، كتاب‌هاي درسي است. تاليف كتاب‌هاي درسي، تغيير عمده‌اي مطابق با تغييرات نسل‌هاي جديد نداشته‌است. طراحي و تاليف كتاب زبان انگليسي، ناكارآمد بوده و جذابيتي براي دانش‌آموزان ندارد. تغيير عمده در تاليف، تمرين‌ها، تصاوير، كيفيت چاپ كتاب درسي و تمرين زبان انگليسي، موجب تشويق دانش‌آموزان به يادگيري زبان انگليسي مي‌شود.

2. ساعات درسي محدود در برنامه‌ي هفتگي

ساعت تعيين شده براي درس زبان انگليسي در طول برنامه‌ي هفتگي، بسيار محدود است و اجازه‌ي فعاليت‌هاي خارج از درس، تشويقي و كمك آموزشي را به معلم نمي‌دهد. افزايش ساعت درس زبان انگليسي در برنامه‌ي هفتگي از وطايف سازمان آموزش و پرورش است.

 

English grammar reference

 

3. عدم يادگيري بهينه

از ديگر علل بي‌علاقگي دانش‌آموزان به زبان انگليسي، عدم توانايي دانش‌آموزان در يادگيري بهينه است. به عبارت ديگر وقتي دانش‌آموزان تلاش كنند اما نتيجه‌ي مطلوب را بدست نياورند، مسلماً نسبت به اين درس، دلسرد مي‌شوند. برخي دانش‌آموزان با مشكلات يادگيري مواجه هستند. برخي بيماري‌هاي مغزي موجب اختلال در يادگيري مي‌شود اما ممكن است  تاثير آن، بر يادگيري دانش‌آموزان ناديده گرفته شود. لذا از عوامل نادر اما مهم، بيماري‌هاي دانش‌آموزان است كه در موارد حاد، بايد پيگيري شود.

روش يادگيري هر درس جديد بايد به دانش‌آموزان، آموزش داده‌شود. دانش‌‌آموزان پايه‌ي هفتم كه به تازگي با درس زبان انگليسي آشنا شده‌اند، نياز دارند ياد بگيرند كه در منزل چطور بايد درس زبان انگليسي را مطالعه كنند. بايد به آن‌ها گوشزد شود كدام بخش‌هاي كتاب را بايد حفظ كنند و كدام بخش‌ها را بايد بفهمند.

4. عدم درك درستي از اهميت زبان انگليسي

واضح است انسان در يادگيري  چيزي اشتياق نشان مي دهد كه برايش مفيد و كاربردي باشد. دانش‌آموزان به يادگيري زبان انگليسي علاقه‌اي نشان نمي‌دهند، چون هنوز از اهميت و كاربرد اين زبان، در زندگي آينده‌ي خود آگاهي ندارند. بنابراين لازم است قبل از شروع تدريس زبان انگليسي، براي دانش‌آموزان پايه‌ي هفتم، اهميت و كاربرد اين زبان، تشريح و تفهيم شود. آن دسته از دانش‌آموزاني كه يادگيري زبان انگليسي را، امري اجباري مي‌پندارند، با آگاهي از اهميت اين زبان در آينده‌ي تحصيلي و شغلي خود، به يادگيري آن علاقمند خواهند‌شد.

 

منبع : موسسه زبان ايران اروپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.